Meer Artikelen

KPMG: uitgevers blijven worstelen met internet

Hoewel uitgevers de mond vol hebben over het gebruik van internet, houden zij nog altijd vast aan de traditionele manier van uitgeven. Dat concludeert KPMG op basis van een onderzoek naar de digitale ambities van Nederlandse uitgevers.

“Komende weken contracten voor ScienceDirect.com”

Uitgeverij Elsevier Science zegt dat met "ongeveer vijf" universiteiten moeizame onderhandelingen worden gevoerd over de tarieven voor ScienceDirect.com. "Met een van hen zijn we al akkoord, we verwachten dat de rest in de komende weken zal volgen", aldus woordvoerder Eric Merkel-Sobotta van moederbedrijf Reed Elsevier.

LexisNexis nieuwe eigenaar van FactLANE

LexisNexis wordt de nieuwe eigenaar van PCM-databank FactLANE. De databankreus van Reed Elsevier krijgt de exploitaitierechten voor de zakelijke markt in licentie. PCM hoopt met de deal, waarvan de exacte omvang niet bekend wordt gemaakt, een bredere klantenkring aan te boren.

“Harde organisatiekenmerken onontbeerlijk voor new business”

Bij de start van een new business-initiatief zijn harde organisatiekenmerken onontbeerlijk, zoals business cases, structuur en systemen. Pas wanneer de kaders zijn neergezet kan de focus verschuiven naar zachte kenmerken, zoals managementstijl, cultuur en personeel. Dat wordt gesteld in het onderzoek Managing New Business van Twynstra The Bridge.

Papier-passé

Elsevier Science, de grootste wetenschappelijke uitgever ter wereld, zweert bij e-publishing. Het bedrijf werkt papier de deur uit en maakt ScienceDirect.com tot spil van het bedrijf. Hoewel de marges lager zijn dan voorheen staan de gezichten aan de top vrolijk. Welke wet rond e-publishing hebben we gemist?

Zibb.nl komt met betaalde diensten voor ondernemer

Zibb.nl, de samenwerking van Elsevier en de Rabobank, gaat een nieuwe fase in. De twee gaan betaalde diensten aanbieden aan de mkb-doelgroep. Daarnaast zal het in samenwerking met BBned adsl-verbindingen aanbieden. Met de nieuwe diensten moet op termijn een miljoenen-omzet gegenereerd worden.

Reed Elsevier haalt omzetdoelstelling internetactiviteiten

Reed Elsevier heeft het afgelopen jaar 750 miljoen pond verdiend met zijn internetactiviteiten, ruim 16 procent van de totale omzet. Het bedrijf is volgens Reinier Westeneng, analist bij SNS Securities, hard op weg zijn doelstelling voor 2002 te halen. Wolters Kluwer daarentegen kan wel eens gedwongen worden om zijn prognoses naar beneden te moeten bijstellen.

Elsevier kleedt website uit

Weekblad Elsevier heeft het aantal functionaliteiten van zijn website vanwege tegenvallende exploitatie-opbrengsten sterk teruggebracht. De uitgever onderzoekt momenteel in welke vorm de site betaalde diensten kan introduceren.

Betalen voor content, maar hoe?

Een belangrijk thema op de Emerce Industry Day was geld verdienen aan online content. 'Gratis' werd op het congres definitief ten graven gedragen, zo constateerde – tot zijn zichtbare opluchting – ook Toon den Heijer van Gilde tijdens het venture capitalists-forum. Geen businessplannen meer die alleen zijn gebaseerd op e-commerce, webvertising en kickbacks van telefoontikken. De consensus is dus betaalde internetdiensten maar wat dan? Een probleem waarvoor tijdens het congres heel wat deeloplossingen werden aangedragen die bij elkaar gevoegd echter geen eenduidig antwoord vormden.

Topproduct.nl geeft zakelijke gebruiker een stem

Elsevier bedrijfsinformatie lanceert vandaag het b-to-b concept topproduct.nl, dat bestaat uit een site en een kwartaalblad. Ondernemers uit het MKB kunnen via de site topproduct.nl hun mening geven over producten die zakelijk van pas komen en elkaar zodoende de verkooppraatjes van fabrikanten besparen. 500.000 abonnees zullen het kwartaalblad, dat het kijken, stemmen en kopen online moet stimuleren, vanaf deze week gratis ontvangen.