Meer Artikelen

Google en Goldman Sachs in breedband via stopcontact

Google investeert samen met de bank Goldman Sachs en uitgever Hearst 100 miljoen dollar in een Amerikaans bedrijf dat actief is met breedband via het stroomnet. Current Communications zegt een even hoge upload- als download-snelheid aan te bieden.

Checkit past leveringsvoorwaarden aan

Checkit gaat zijn leveringsvoorwaarden aanpassen en er standaard in op laten nemen dat het voldoet aan de regels zoals die door Google gehanteerd worden voor partijen die actief zijn op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. “Dat verhoogt de transparantie en geeft derden inzicht in hoe wij opereren en welke maatstaven we daarvoor hanteren.” Dat zegt Paul Aelen, directeur van Checkit.

Google test mobiele search

Google is een proef begonnen met zoeken op het mobieltje. Het doorzoekt alleen content die is gemaakt met XHTML. Dat zijn pagina's die rekening houden met de kleine schermpjes op de mobiele telefoon.

Eerste penalties tegen verzekeraars opgeheven

Sommige van de penalties die Google oplegde tegen de verzekeraars vanwege javascript-cloaking zijn alweer opgeheven. De domeinen Levob.nl, FBTO.nl en Polisdirect.nl zijn weer opgenomen in de index en staan weer bovenaan in Google. Amev, Ohra, Centraal Beheer en OZ zijn nog niet terug te vinden.

“Meer partijen aangepakt voor zoekmachinespam”

Vorige week stond het zoekmachinewereldje op zijn kop omdat Google enkele grote Nederlandse verzekeraars uit de index verwijderde. Zij werden gestraft voor javascript-cloaking. Opmerkelijk, want normaal gesproken pakt Google het verantwoordelijke bureau aan (in dit geval Checkit) en niet de bedrijven. Reden voor Emerce om verder te praten over de zaak met freelance internetconsultant en zoekmachine-expert Jeroen van de Wiel.

Zoeken naar informatie kost miljarden

Werknemers besteden bijna een kwart van hun dag aan het speuren naar informatie op het bedrijfsnetwerk, maar vinden zelden wat ze zoeken. De verloren uren kosten het bedrijfsleven miljarden, zo blijkt uit rapporten van IDC en de Delphi Research Group.

Google start met banners

Google biedt adverteerders via het nieuwe advertentieprogramma Site Targeting ook de beschikking over banners. Sinds vorig jaar konden site-eigenaren al aangeven dat ze ook via Google banners op hun site willen plaatsen.

Google slokt webanalytics-bedrijfje op

Google heeft voor een onbekend bedrag Urchin gekocht, een bedrijf dat gespecialiseerd is in webanalytics. Urchin wordt onder meer gebruikt om de effectiviteit van reclamecampagnes te meten en past wat dat betreft goed bij Google Adwords.

Yahoo start weblogdienst 360°

Yahoo is een nieuwe dienst begonnen waarmee ze in de wereld van het sociale netwerken en webloggen stappen. Yahoo 360° moet mensen op een simpele manier met elkaar in contact brengen. Ondertussen is Boris Veldhuijzen van Zanten (bekend van V3, Hubhop en tegenwoordig spambestijder Junker) in Nederland Preople gestart, een dienst die de populariteit van mensen op het internet in kaart brengt.

eTech: walhalla geeks, zakenmensen en denkers

Deze week wordt in San Diego eTech gehouden. Daar komt de Amerikaanse techno-elite bijeen om de allerlaatste ontwikkelingen op technologisch vlak te bespreken. Geeks, zakenmensen en de intelligentsia lopen er door elkaar en er wordt naar hartelust genetwerkt. Monique van Dusseldorp is er namens Emerce bij en brengt 'live' verslag uit van de O'Reilly Emerging Technology Conference.

Betaalde zoekresultaten in Nederland niet onder druk

De markt voor betaalde zoekresultaten staat in Nederland nog niet onder druk. Dat zeggen zoekmachinemarketingbureaus Traffic4u, Checkit en Bloosem in reactie op het bericht uit Amerika dat de inkomsten van Google en Yahoo op dat vlak sinds begin dit jaar aan het dalen zijn.

Analist: betaalde zoekresultaten in VS onder druk

Jordan Rohan, analist bij RBC Capital Markets, denkt dat de rek eruit is bij Google en Yahoo waar het de inkomsten uit betaalde zoekresultaten betreft. De vraag naar dat soort advertenties is sinds het begin van dit jaar met zo'n 10 procent afgenomen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2004, constateert Rohan.

Diploma’s voor online marketeers

Het IDM, het Britse opleidingsinstistituut voor direct marketing (dm), gaat in Engeland 100 mensen opleiden tot 'gekwalificeerd' online marketeer. Het gaat om een pilot die door zowel IAB Engeland als Google wordt ondersteund. Volgens Igor Beuker, voorzitter van IAB Nederland, is overwogen om iets soortgelijks in Nederland te starten, maar wacht IAB Nederland samen met andere Europse landen liever af hoe de eerste ervaringen in het Verenigd Koninkrijk zijn.

Gesponsorde zoekresultaten verwarrend

De meeste Amerikanen weten het onderscheid niet te maken tussen gewone en gesponsorde zoekresultaten. Dat blijkt uit een onderzoek van Pew Internet en American Life Project.

Adbrite nieuwe concurrent voor Google Adsense

Google Adsense heeft er een concurrent bij. Met Adbrite, een marktplaats voor online advertenties, fietst de adverteerder binnen no time zijn eigen online reclamecampagne in elkaar. Adbrite wist deze week maar liefst 4 miljoen dollar uit de diepe zakken van de bekende venture capitalist Sequoia Capital te vissen.