Meer Artikelen

Google slokt webanalytics-bedrijfje op

Google heeft voor een onbekend bedrag Urchin gekocht, een bedrijf dat gespecialiseerd is in webanalytics. Urchin wordt onder meer gebruikt om de effectiviteit van reclamecampagnes te meten en past wat dat betreft goed bij Google Adwords.

Yahoo start weblogdienst 360°

Yahoo is een nieuwe dienst begonnen waarmee ze in de wereld van het sociale netwerken en webloggen stappen. Yahoo 360° moet mensen op een simpele manier met elkaar in contact brengen. Ondertussen is Boris Veldhuijzen van Zanten (bekend van V3, Hubhop en tegenwoordig spambestijder Junker) in Nederland Preople gestart, een dienst die de populariteit van mensen op het internet in kaart brengt.

eTech: walhalla geeks, zakenmensen en denkers

Deze week wordt in San Diego eTech gehouden. Daar komt de Amerikaanse techno-elite bijeen om de allerlaatste ontwikkelingen op technologisch vlak te bespreken. Geeks, zakenmensen en de intelligentsia lopen er door elkaar en er wordt naar hartelust genetwerkt. Monique van Dusseldorp is er namens Emerce bij en brengt 'live' verslag uit van de O'Reilly Emerging Technology Conference.

Betaalde zoekresultaten in Nederland niet onder druk

De markt voor betaalde zoekresultaten staat in Nederland nog niet onder druk. Dat zeggen zoekmachinemarketingbureaus Traffic4u, Checkit en Bloosem in reactie op het bericht uit Amerika dat de inkomsten van Google en Yahoo op dat vlak sinds begin dit jaar aan het dalen zijn.

Analist: betaalde zoekresultaten in VS onder druk

Jordan Rohan, analist bij RBC Capital Markets, denkt dat de rek eruit is bij Google en Yahoo waar het de inkomsten uit betaalde zoekresultaten betreft. De vraag naar dat soort advertenties is sinds het begin van dit jaar met zo'n 10 procent afgenomen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2004, constateert Rohan.

Diploma’s voor online marketeers

Het IDM, het Britse opleidingsinstistituut voor direct marketing (dm), gaat in Engeland 100 mensen opleiden tot 'gekwalificeerd' online marketeer. Het gaat om een pilot die door zowel IAB Engeland als Google wordt ondersteund. Volgens Igor Beuker, voorzitter van IAB Nederland, is overwogen om iets soortgelijks in Nederland te starten, maar wacht IAB Nederland samen met andere Europse landen liever af hoe de eerste ervaringen in het Verenigd Koninkrijk zijn.

Gesponsorde zoekresultaten verwarrend

De meeste Amerikanen weten het onderscheid niet te maken tussen gewone en gesponsorde zoekresultaten. Dat blijkt uit een onderzoek van Pew Internet en American Life Project.

Adbrite nieuwe concurrent voor Google Adsense

Google Adsense heeft er een concurrent bij. Met Adbrite, een marktplaats voor online advertenties, fietst de adverteerder binnen no time zijn eigen online reclamecampagne in elkaar. Adbrite wist deze week maar liefst 4 miljoen dollar uit de diepe zakken van de bekende venture capitalist Sequoia Capital te vissen.

Wazooky: trefwoorden automatisch beheren

Urbanology lanceert Wazooky, een tool waarmee het bieden op trefwoorden in zoekmachines (het optimaliseren van trefwoorden in betaalde zoekresultaten) vrijwel volledig geautomatiseerd wordt. Tot nu toe wordt het bieden op trefwoorden in Nederland eigenlijk alleen 'handmatig' gedaan.

Google mini nieuwe zoekoplossing voor mkb

Google heeft Google mini geïntroduceerd, een zoekoplossing voor intranetten van middelgrote- en kleine bedrijven. Google mini bestaat uit zowel hard-als software en kost vijfduizend dollar.

Schoolbank, msn en Google website van het jaar

Schoolbank, Google en msn zijn de pratijen die onder meer zijn uitgeroepen tot website van het jaar 2004. Het Nederlands publiek kon in de maand november via de websitevanhetjaar.nl stemmen op 100 genommineerde websites in 10 verschillende categorieën. In totaal werd 268.386 gestemd.

Yahoo stapt in gadgets

Yahoo gaat onder eigen naam en via de website een consumenten-elektronica verkopen. Yahoo wil door een eigen gadgetlijn te starten meer naamsbekendheid krijgen buiten de computer en de website.

Ilse: Web-log voorlopig niet winstgevend

Het eerder dit jaar door Ilse overgenomen Web-log hoeft voorlopig niet winstgevend te worden. Dat zegt manager Michiel Houben van Ilse Media. “We zijn voorlopig al blij als we het kostendekkend krijgen. Geld verdienen met weblogs blijft namelijk een moeilijke zaak.”

Ilse verliest meer terrein

De bekendheid en het gebruik van de Nederlandse zoekmachine Ilse zijn het laatste half jaar gedaald met respectievelijk 4 en 3%. Dat blijkt uit de nieuwe Nationale Search Engine Monitor. Ilse is nog steeds de tweede zoekmachine van Nederland achter Google.

Terreinwinst voor lokale zoekdiensten in VS

Lokale zoekdiensten winnen steeds meer terrein in de VS. Dat blijkt uit een onderzoek van The Kelsey Group onder bijna vierduizend gebruikers van Bizrate.com. Twee op de drie zegt regelmatig gebruik te maken van lokale zoekdiensten, tegen 1 op de 3 nog geen jaar geleden.