Meer Artikelen

Adverteerders aarzelend over narrowcasting

Nederlandse adverteerders steken de tenen in het water met winkel-tv, in jargon narrowcasting genoemd. KPN, dat via een aantal acquisities en een samenwerkingsverband marktleider werd, merkt aarzelende belangstelling onder adverteerders om het nieuwe reclamemedium in te zetten.

Tienduizenden gebruikers KPN-lokatiediensten

Een kleine 50.000 KPN-klanten met een i-mode-telefoon maakte gebruik van de locatiegebaseerde diensten die het bedrijf sinds enkele weken biedt. Het mobiele portaal krijgt in groeiende mate te kampen met concurrenten uit het 'open internet', zoals Google en Yahoo, maar KPN denkt dat er ruimte op de markt zal blijven voor zijn 'mobiele startpagina'.

Premium

KPN beproeft locatiegebaseerde diensten

Samen met 12 contentpartners gaat KPN komend jaar proeven houden met locatiegebaseerde diensten via mobiele telefoons. Gebruikers van I-mode moeten in één oogopslag de dichtstbijzijnde taxi's, bioscopen en escortbedrijven kunnen vinden. Al jaren spreken telecombedrijven over dé belofte van dit soort GPS-achtige diensten. Bedrijven als Google, Yahoo en TomTom zorgden voor en klimaatverandering.

BNN tv-baas naar KPN TV

Mediaman Joris van Heukelom verlaat de publieke omroep BNN om in dienst te treden bij telecombedrijf KPN. Van Heukelom gaat KPN helpen bij diens ambitie om een speler van formaat te worden op de Nederlandse televisiemarkt, iets waar KPN-concurrent Tele2 maar moeizaam in slaagt.

Binnen jaar mogelijk tv-diensten Tiscali en Wanadoo

Tiscali en Wanadoo zijn net als Tele2 en KPN van plan tv-diensten te lanceren. Tiscali is positief over een proef met PCTV waarbij enkele honderden abonnees al via het web naar tv-kanalen kunnen kijken. En Wanadoo start begin volgend jaar onder de naam Orange met internet-tv.

Premium

Nederlandse VoIP-bellers richting 1 miljoen

Het aantal VoIP-aansluitingen in Nederland is hard op weg richting de 1 miljoen. Waar een jaar geleden een handjevol Nederlanders nog belde via de kabel- of ADSL-aansluiting, wisselen ze hun vaste aansluitingen nu met bosjes tegelijk in. UPC en KPN hebben de grootste VoIP-bestanden. Laatstgenoemde neemt begin volgend jaar een landelijk dekkend netwerk in bedrijf voor digitale ethertelevisie.

Endemol levert themakanalen aan KPN Mine

Endemol heeft samen met KPN de joint venture XiE opgericht om themakanalen te ontwikkelen voor KPN's nieuwe IPTV dienst Mine, die dinsdag officieel werd gelanceerd.

Telecombedrijven worstelen met beeldvorming VoIP

De vakterm triple play is moeilijk uit te leggen aan consumenten, ondervinden telecom- en kabelbedrijven. Klanten mijden de internetbelabonnementen omdat ze het niet kennen en snappen. Het is enkel de lage prijs die hen over de drempel begint te trekken.

Hyves met video-uploaddienst naar digitale tv

Het online sociale netwerk Hyves.nl zet de eerste stap richting een eigen digitale themakanaal met de lancering van Hyves.tv. Deze week gaat een site online waar de 1,1 miljoen Nederlandse Hyvers hun zelfgemaakte filmpjes kunnen uploaden, vermoedelijk een knauw voor het kleine Shoobidoo van KPN of Nederlandse belangstelling voor YouTube.com. Tags, beoordelingen en reacties dienen als navigatiehulpjes op de videodumpsite.

KPN maakt persoonlijke video’s bij sportevenementen

Tot nu toe hebben zo'n 1200 mensen een gepersonaliseerde video van de Rotterdamse Marathon besteld. In totaal zijn sinds vorige week donderdag via kpnmediastream.nl zo'n 7000 video's beschikbaar. Op de persoonlijke video's zijn beelden te zien van de deelnemers bij acht doorkomstpunten afgewisseld met algemene marathonbeelden. KPN wil de dienst dit jaar ook bij andere sportevenementen gaan aanbieden.

Eigen zenders Feyenoord, PSV en Ajax op KPN IPTV

De drie grote voetbalclub Feyenoord, PSV en Ajax gaan het komende jaar gezamenlijk minstens 600 uur televisie uitzenden via digitale televisie van KPN. Volgende maand gaat het voetbalkanaal van KPN van start, zodra de verkoop van 'TV via ADSL' begint. Rondom het WK Voetbal start het bedrijf bovendien een oranjezender.

KPN met Media Mall landelijk in interactieve televisie

KPN maakt volgende maand de details bekend rondom het voornemen om met Ruud Smeets´ Media Mall landelijk interactieve digitale televisie te gaan bieden. Smeets´ nieuwe bedrijf levert een settop box met in Limburg ontwikkelde technologie waarmee consumenten en bedrijven zelf interactieve televisie kunnen maken en uitzenden op beeldbuizen via ADSL.

Meerderheidsbelang KPN in Heineken narrowcaster ON

KPN neemt een meerderheidsbelang in ON b.v., het narrowcastingbedrijf van onder meer Heineken en Sony. Het telecombedrijf versterkt hiermee haar positie als dominante marktpartij in een opkomende markt voor ´reclame-tv buitenshuis´.

Premium

KPN zoekt partners voor IPTV

KPN zoekt partners voor IPTV, de internet televisiedienst die binnenkort van start zal gaan. Het telecombedrijf is vooral geïnteresseerd in adverteerders die eigen programma's kunnen leveren.

Adverteerders mijden interactieve televisie

Vijf jaar na de introductie van interactieve digitale televisie weten Engelse adverteerders nog niet hoe ze met interactieve televisie om moeten gaan. Bovendien is de kwaliteit van de 'verlengde reclameblokken' niet goed, meent specialist Andrew Howells die Nederlandse marketeers toesprak. Die zetten via UPC de eerste wankele schreden.