More artikelen

Aantal spamklachten Opta verdrievoudigd

Telecomtoezichthouder Opta ontving sinds oktober 2009 een kleine twintigduizend klachten over spam. Dat is drie keer meer dan een jaar geleden. De belangrijkste reden daarvoor is de inwerkingtreding van de nieuwe, strengere spamwet.

12.000 euro boete voor illegaal krabbelen op Hyves

Een privé persoon plaatste 3,2 miljoen krabbels op Hyves om mensen door te sturen naar zijn website. Telecomtoezichthouder Opta legt de dader nu boetes op voor in totaal 12.000 euro.

Kabelaars in beroep tegen OPTA

De kabelaars zijn het niet eens met het tarief dat OPTA heeft vastgesteld voor open kabel. UPC overweegt stappen. Ook Ziggo wil zich er niet bij neerleggen en gaat in beroep tegen het voorstel.

Opzegtermijn telecomcontracten niet nageleefd

Niet alle partijen houden zich bij consumentcontracten aan de opzegtermijn van een maand die sinds 1 juli verplicht is. OPTA heeft 10 aanbieders van telefoon, internet, televisie en radio een waarschuwing uitgedeeld. Uit een steekproef bleek dat 1 op de 3 aanbieders de fout ingingen.

Twist over prijs analoge kabel begint

Tele2 en YouCa en mogelijk T-Mobile en Scarlet willen toegang tot de analoge kabel. UPC en Ziggo zetten de paaltjes om het strijdveld en noemen hun prijs.

Kwart miljoen boete voor hardnekkige spammer

OPTA heeft een fikse boete en een dwangsom opgelegd aan de eigenaar van adverterenisgratis.nl. Na een eerdere waarschuwing van het overheidsorgaan in 2005, bleef de privépersoon spam aan consumenten versturen.

Europa: Nederlandse kabelmarkt mag open

Er komt meer concurrentie op de analoge en digitale kabel. De Opta mag van Europa Nederlandse kabelbedrijven ertoe dwingen om de radio- en tv-signalen van derde partijen, die kale kabeltoegang huren, door te geven.

Nederlandse telecom op-een-na concurrerendst

Volgens de Europese telecomautoriteit ECTA is alleen de Britse telecommarkt in Europa concurrerender dan de Nederlandse. Door de goede concurrentie in Nederland hebben gebruikers meer keuzemogelijkheden en lagere prijzen, zegt staatssecretaris Heemskerk.

Spam is speerpunt op sociale netwerksites

Opta gaat dit jaar onder meer extra aandacht geven aan de bestrijding van spam op sociale netwerksites. Naast de traditionele vormen van spam, zoals via e-mail of fax, worden ook berichten die binnenkomen op sites als Hyves en LinkedIn onder de loep genomen.

OPTA en CBP leggen viral marketing aan banden

Viral marketing via ‘Tell a Friend’-systemen valt onder het spamverbod omdat er ongevraagd commerciële of ideële post wordt verzonden.

Boete voor verzender van voetbal sms-spam

De OPTA heeft een privépersoon boetes opgelegd voor het versturen van sms-spam. Via klachten die werden ingediend op de website spamklacht kwam de OPTA de spammer op het spoor.

KPN ‘blij’ met miljoenenboete van OPTA

Telecomreus KPN hoopt met de boete van anderhalf miljoen euro van Opta een hoofdstuk af te sluiten. Het bedrijf bood potentiële zakelijke klanten kortingsregelingen om ze bij de concurrentie weg te kapen. En dat is onwettig, vindt Opta.

Opta: sms’en op vakantie zeker 35 procent te duur

Nederlanders betalen gemiddeld 51 cent per sms’je dat ze in het buitenland versturen, andere Europeanen 35 cent. Dat moét omlaag, vindt toezichthouder Opta die het opleggen van prijsplafonds niet uitsluit.

Arjan de Raaf en Peter Emonds zijn spywarekoningen

Ze heten Arjan de Raaf en Peter Emonds, de ondernemers die met DollarRevenue 1 miljoen euro verdienden met grootscheepse aanvallen op pc’s met spyware. De rechter vindt dat Opta de namen van hun bedrijven mag publiceren waarmee via het handelsregister ook de persoonsnamen openbaar worden.

OPTA neemt telemarketingklachten aan via site

Nederlanders die klachten hebben over telemarketing kunnen voortaan hun klacht via de site ConsuWijzer rechtstreeks indienen bij de OPTA. De OPTA gaat op basis van klachten die via de site binnenkomen de regels voor telemarketing strenger handhaven.