More artikelen

Kleisterlee (Philips): versnelling innovatie hoognodig

CEO Gerard Kleisterlee van Philips heeft in een toespraak op de vakbeurs IFA in Berlijn gezegd dat er een 'fundamentele verandering' in het businessmodel van de consumentenelektronica-industrie nodig is om tot duurzame groei te komen. Speerpunten zullen versnelling van innovatie en meer samenwerking tussen concurrenten moeten zijn.

Philips vindt vier nieuwe breedband-partners

Philips werkt aan een serie electronicaproducten met internettoegang, waaronder tv's en dvd's. Het is hiervoor een hiervoor een samenwerking gestart met vier Europese telecombedrijven, waaronder British Telecom en Telecom Italia.

Philips investeert in streaming video

Philips breidt zijn Streamium producten uit met videostreams. Consumenten kunnen binnenkort op een breedband-televisie videofragmenten bekijken die van internet afkomstig zijn. Volgens Philips moet daarbij vooral worden gedacht aan videotrailers en korte speelfilms. Philips zegt in onderhandeling te zijn met verschillende webdienstverleners.

Philips lanceert spiegel-tv

Philips introduceert een LCD-display dat tevens als spiegel fungeert. Op het gepolariseerde scherm kunnen onder meer webpagina's en voor kinderen tekenfilms worden weergegeven. Philips hoopt het apparaat in eerste instantie aan hotels te kunnen leveren. Volgens Rudy Provoost, vice president consumentenelektronica voor Philips Europa, zijn er al gesprekken gaande met Okura Hotels.

Benetton: “Voor einde van het jaar besluit over RFID”

Benetton besluit voor het eind van dit jaar of het RFID-labels in kleding bevestigt. Mocht kleding voorzien worden van een dergelijke chip, dan zullen ze niet werken buiten de winkel. Dit zegt hoofd communicatie Federico Sartor tegenover Emerce. Hij ontkent dat het bedrijf plannen heeft aangepast onder druk van privacygroepen. "Dat is absoluut niet het geval."

Philips werkt aan concurrent iPod

Philips heeft een MP3-speler ontwikkeld met een harde schijf van 15 Gb, een apparaat dat in veel lijkt op de iPod van Apple, maar als belangrijke extra heeft de mogelijkheid om gesprekken op te nemen. Wanneer deze concurrent voor de iPod in Nederland op de markt komt, is nog niet duidelijk.

Breedbandaanbieders samen in ontwikkeling entertainment-model

De markt voor online entertainment ontwikkelt zich snel naar een massamarkt. Dat is althans de opvatting van een aantal telecombedrijven en fabrikanten van consumentenelektronica. Ze roepen op om een open model te ontwikkelen voor het aanbieden van interactief entertainment via breedband-DSL.

Benetton schakelt Philips in voor RFID

Benetton produceert dit jaar vijftien miljoen kledingstukken met een RFID-label, een aangehechte chip die bedoeld is om de logistiek te verbeteren en geldt als opvolger van de streepjescode. Philips is ingeschakeld voor het invoeren van de RFID-technologie. Financiële details van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt.

Nederland sterkste groeier bij wereldwijde patenten

Het 'wereldwijde PCT-patent' is gewild in Nederland. Het aantal verzoeken om een dergelijk patent groeide hier vorig jaar met 26,1 procent, sterker dan waar ook ter wereld. Dit zegt de World Intellectual Property Organization. In de ranglijst van bedrijven met de meeste aanvragen staat Philips bovenaan.

Opnieuw recordverlies voor Philips

Evenals het jaar ervoor heeft Philips in 2002 een recordverlies geleden. Het elektronicaconcern kwam in 2002 uit op een nettoverlies van 3,2 miljard euro, op een omzet van 31,8 miljard dollar. Belangrijkste oorzaak zijn speciale afschrijvingen voor waardedalingen. Supply chain management staat centraal in het broodnodige kostenreductieprogramma van het concern.

Philips, IBM en Telematica Instituut samen in bezorging breedband content

Philips, IBM en het Enschedese Telematica Instituut hebben een samenwerkingsverband gesloten om de bezorging van breedband content bij consumenten veilig te laten verlopen. Eind volgend jaar moet de eerste versie van het platform worden gepresenteerd.

Elektronisch papier volgend jaar op de markt

Philips wil in de eerste helft van volgend jaar technieken voor 'slim papier' op de markt brengen. Philips Mobile Displays Systems (MDS) werkt hiertoe al enige tijd samen met het Amerikaanse bedrijf E Ink, dat in 1997 is voortgekomen uit onderzoek aan het MIT in Boston.

Philips tekent contracten voor internet-radio

Philips heeft met Radio Free Virgin, Musicmatch, Mp3.com en iM Networks overeenkomsten getekend voor het gebruik van 'audio streams' voor de Streamium MC-i 200. De MC-i 200 is een hifi-apparaat dat via DSL in zeer goede kwaliteit streaming audio op internet kan weergeven. Philips demonstreerde het apparaat afgelopen week tijdens een persbijeenkomst bij Malaga in Spanje.

Philips met AOL Time Warner in e-commerce

Philips Electronics en AOL Time Warner gaan samen nieuwe e-commerce platforms ontwikkelen, zo hebben de bedrijven vandaag bekend gemaakt . De meerjarige overeenkomst voorziet in nieuwe marketinginitiatieven zowel online, on-air als in print. Financiele details worden niet bekend gemaakt.

Philips wil haar resellers online hebben

Philips wil haar consumenten electronica verkopen via groothandels- en retailpartners via het Internet. Daarvoor wil het bedrijf nu alle partners online krijgen. Daarbij gebruikt het de software van Imediation . Dit platform moet Philips in staat stellen om haar merk online te beheersen.