-

Vijf manieren om de frequentie van Facebook-advertenties te beheersen

Adverteerders wachten al lang op de introductie van frequentielimieten door Facebook, een functie die deel had moeten uitmaken van de kern van het advertentieportfolio van Facebook Ads. Hoewel Facebook zijn adverteerders verzekert geavanceerde algoritmen te hebben opgezet om te voorkomen dat advertenties te vaak aan dezelfde persoon worden getoond, hebben we allemaal de voorbeelden gezien van het tegenovergestelde.

Facebook introduceert regelmatig nieuwe functies, maar biedt nog steeds geen fatsoenlijke optie voor frequentielimieten. We kunnen er daarom ook rustig vanuit gaan dat dit de komende tijd niet zal gebeuren.

Dus wat kunnen we doen om onze frequentie van Facebook-advertenties te beheersen? Er zijn eigenlijk een paar dingen die we kunnen proberen om de frequentie in Facebook te beperken. Ik heb een lijst gemaakt van de vijf meest effectieve manieren om de frequentie van Facebook-advertenties te beheersen:

  1. Gebruik bereik als campagnedoelstelling
  2. Schakel advertenties in de rechterkolom op de desktop uit
  3. Verlaag je advertentieset-budget
  4. Maak gebruik van geautomatiseerde regels
  5. Sluit engagement-doelgroepen uit
1. Gebruik bereik als campagnedoelstelling

Dit kan heel voor de hand liggend of irrelevant zijn voor je campagnedoelstelling. Facebook biedt echter een campagnedoelstelling waarbij je een Frequency Cap kunt instellen voor je advertenties:

Frequency Cap in campagnes met bereik als doelstelling

Deze optie werkt het best als je daadwerkelijke campagnedoelstelling het bereiken van zoveel mogelijk mensen is. Als je daadwerkelijke doelstelling het verhogen van conversies op je website of het promoten van een productcatalogus is, dan is dit geen optie.

2. Schakel advertenties in de rechterkolom op de desktop uit

Het type advertentie dat in desktop-browsers wordt weergegeven in de kolom rechtsboven, levert meestal veel weergaven op en heeft een veel lagere klikfrequentie dan plaatsingen in het nieuwsoverzicht. De kans is groot dat wanneer je de prestaties van de afzonderlijke plaatsingen in je campagne bekijkt, de advertenties in de rechterkolom op de desktop de grootste bijdrage leveren aan je aantal weergaven en daardoor ook je bereik. Om achter deze statistische gegevens per plaatsing te komen, moet een uitsplitsing per plaatsing worden uitgevoerd en moeten de kolommen worden gecontroleerd op aantal weergaven, bereik en bovenal frequentie:

De frequentie van advertenties in de rechterkolom van de desktop is meestal veel hoger dan die van andere plaatsingen

Wanneer je advertenties in de rechterkolom van de desktop uitschakelt, gaat je frequentie omlaag, maar wordt ook de blootstelling van je campagnes beperkt. Als je doelgroepen groot genoeg zijn, zou je de plaatsingen kunnen opsplitsen in verschillende advertentiesets om controle te krijgen over elke plaatsing. Dit biedt de mogelijkheid een andere bied-, budget- of biedingstrategie te specificeren voor elke plaatsing op basis van de resultaten daarvan.

3. Verlaag je advertentieset-budget

In tegenstelling tot Google AdWords bepaalt het budget dat je kiest voor je advertentieset gedeeltelijk hoe vaak je advertenties worden getoond aan dezelfde personen. Ik heb vaak gezien dat de frequentie omhoog schoot nadat het budget van een advertentieset was verhoogd, terwijl andere statistische gegevens (zoals bereik, link-kliks of conversies) en de algehele performance van de campagne niet veranderden. Facebook zal proberen zoveel mogelijk van je budget te besteden op basis van de gekozen campagnedoelstelling. Voor bepaalde campagnedoelstellingen betekent dit dat Facebook je advertenties vaker zal presenteren aan dezelfde mensen, simpelweg om jouw geld uit te geven. Afhankelijk van je daadwerkelijke doelstelling kan dit het tegenovergestelde zijn van wat je wilt, wat betekent dat het verlagen van het budget van je advertentieset invloed zal hebben op de frequentie van je advertenties. De enige manier om het optimale budget voor elke advertentieset te bepalen, is door meerdere budgetten uit te proberen en te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

4. Maak gebruik van geautomatiseerde regels

Geautomatiseerde regels zijn pas onlangs door Facebook geïntroduceerd en leken de beste optie te zijn als je de frequentie van je advertenties wilt beheersen. Er schuilt echter een addertje onder het gras als je deze instelt: de regels bieden je alleen de mogelijkheid om een melding te ontvangen of de advertenties helemaal uit te schakelen op basis van een bepaalde frequentie. Dit betekent dat je advertentie pas opnieuw wordt weergegeven wanneer je je advertentie (handmatig) opnieuw activeert:

Regels bieden de mogelijkheid advertenties uit te schakelen wanneer een opgegeven maximale frequentie is bereikt

Aangezien er ook geen enkele optie bestaat om advertenties te activeren met regels, moet je dat altijd handmatig doen om te voorkomen dat alle advertenties worden uitgeschakeld. Er bestaat een mogelijkheid om Facebook je een bericht te laten sturen in het berichtencentrum van Facebook of per e-mail om je te laten weten dat de advertenties waarvoor je de regels hebt ingesteld de opgegeven frequentie hebben bereikt, waarna je kunt bepalen wat je ermee wilt doen.

5. Sluit engagement-doelgroepen uit

Een andere vrij recent toegevoegde functie van Facebook is ‘Engagement-doelgroepen’ in het doelgroepgedeelte. Dit is een aangepast type doelgroep dat je de mogelijkheid biedt een lijst op te stellen van mensen die hebben gereageerd op jouw content op Facebook. Dit kan ofwel je Video, Lead Ad of Canvas zijn. ‘Maak een lijst van mensen die interactie hebben gehad met jouw pagina op Facebook’. Deze doelgroepen zijn heel interessant om te gebruiken bij het targeten van je campagnes, maar kunnen ook worden gebruikt om mensen uit te sluiten die interactie hebben gehad met je advertenties:

Je kunt een aangepaste doelgroep maken op basis van de interactie van mensen met je bericht of advertentie

Het nadeel van deze techniek is dat deze doelgroep geen mensen bevat die je advertentie hebben gezien, maar er niet op hebben geklikt of er op een andere manier interactie mee hebben gehad. Als je deze doelgroep uitsluit, wordt alleen voorkomen dat mensen die interactie hebben gehad met je advertentie, je advertentie opnieuw te zien krijgen. Er is ook geen mogelijkheid om een ​​limiet te bepalen voor het aantal keren dat iemand interactie moet hebben gehad met je advertentie, voordat ze worden uitgesloten. Dit betekent ook dat mensen die interactie hebben gehad met een normaal bericht en je advertentie niet noodzakelijkerwijs hebben gezien of daarmee interactie hebben gehad, worden uitgesloten van het zien van je advertenties. Dit kan ertoe leiden dat je een bepaald deel van je doelgroep mist. Natuurlijk kun je deze doelgroep in een andere advertentie targeten om dit probleem op te lossen en ervoor te zorgen dat je iedereen bereikt.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Milan van den Horn - MILANVDH

Ha Mick,

Interessant artikel, vooral het stuk engagement uitsluiten. In het geval van video kan dit ook met de 3s views.

Mijn ervaring is dat de viewability statistieken met bereik optimalisatie een stuk minder zijn waardoor ik er minder gebruik van maak.

Met een Reach en Frequency campagne heb ik hier minder last van. Uiteindelijk is dat in mijn ogen nog de meest relevante omdat die wel naar KPI’s optimaliseert welke toch vaak traffic/video zijn.

Mick van Jaarsvelt - Expand Online (part of Dept)

Hi Milan,

Dank voor je reactie en het delen van je ervaringen!

Eens dat Reach en Frequency je meer controle geeft, hier kun je ook zelf een frequentie opgeven. Echter dit campagne type is niet voor iedere adverteerder beschikbaar en kan ook niet voor alle campagne soorten worden ingezet. Daarnaast heb je daar een aardig budget voor nodig.

Welke manieren hanteer je nog meer om de frequentie in Facebook-advertenties onder controle te houden?

Groet,
Mick

Thomas van der Biezen - Greenhouse Group

Goed artikel Mick. In het kader van wat Milan al aangeeft, ik denk dat de belangrijkste mist : Reach and Frequency buying. Niet alleen omdat je daar ook op bereik kunt sturen, maar ook omdat je meer controle hebt om naar een minimaal aantal contacten toe te werken. In combinatie met sequencial messaging.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond