-

AVG: 8 slimme – en legale – tips om tóch nieuwe e-mailadressen te verzamelen

De nieuwe privacywetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, is live en die heeft een flinke impact. Niet alleen op hoe je in de toekomst gegevens verzamelt en gebruikt, maar ook op je huidige – met bloed, zweet en tranen bij elkaar gesprokkelde – mailinglijst. Is jouw mailinglijst AVG-proof of moet je helemaal opnieuw beginnen? 

Je mailinglijst: wie mogen blijven?

Klanten die producten of diensten bij je afnemen en hiervoor een factuur ontvangen, mag je gewoon nieuwsbrieven blijven sturen. Of hoe dat heel mooi gezegd wordt: je mag ze blijven benaderen voor commerciële doeleinden. Maar let op! Er zit wel een addertje onder het gras. De boodschap mag zich alleen richten op vergelijkbare diensten en er moet een makkelijke uitschrijfoptie zijn. Dat is goed te doen, want je hoeft alleen een regeltje onderaan je nieuwsbrief te plaatsen met “Deze mails niet langer ontvangen? Klik hier om je direct uit te schrijven.”

Schuldig tot het tegendeel bewezen is

Voor de rest van je contacten op je mailinglijst moet je toch écht bewijzen dat ze hier bewust voor kozen met een opt-in. Zorg dus dat je weet…
• Hoe,
• waar,
• wanneer en
• voor welke producten of diensten

je toestemming kreeg voor het versturen van mailings. Is dit helder, dan mag je mails blijven sturen. Bij geen bewijs of twijfel, vraag je ze opnieuw toestemming of moet je ze wissen… Maar geen zorgen. Met onze handige tips en aan de hand van een degelijke project planning benader je jouw contacten met een boeiende boodschap én wordt jouw mailinglijst AVG-proof. Win-win.

#1 Update je huidige mailinglijst actief

Benader al die mensen op je lijst over wie je twijfels hebt of de opt-in wel duidelijk is. Schrijf een pakkende titel met een overtuigende tekst waarom ze jouw mailings niet mogen missen. Communiceer hierbij heel duidelijk “what’s in it for them”. Daar gaat het immers om. Creëer een gevoel van urgentie. Benadruk dat ze snel actie moeten ondernemen omdat je ze anders bijvoorbeeld geen waardevolle tips of interessante aanbiedingen meer mag sturen.

#2 Mooie korting of gratis product bij inschrijving op jouw mailinglijst

Geef iets waardevols weg als bedankje voor de inschrijving. Bijvoorbeeld een gratis e-book of écht interessante whitepaper.

Je gewoon inschrijven voor een nieuwsbrief spreekt niet iedereen aan. Waar iedereen wel gek op is? Korting! Verbind een mooie korting, gratis product, service of interessante download aan de inschrijving voor de nieuwsbrief. Vermeld daarbij wel heel duidelijk dat diegene zich tegelijkertijd inschrijft voor de nieuwsbrief. Want een e-mailadres dat je verzamelt zonder heldere opt-in voor de nieuwsbrief, mag je niet gebruiken. Bijvoorbeeld:

“Ontvang een gratis E-book bomvol met groeitips voor jouw bedrijf als jij je vandaag inschrijft voor onze maandelijkse ondernemerstips.”

#3 Ga vol gas op social media

Benader jouw volgers via je social media-kanalen met een opvallende statusupdate, video, tweet of een privébericht. Wees onderscheidend, relevant en opvallend. Goed om te weten: privéberichten hebben de hoogste openingspercentages. Overtuig je volgers om zich in te schrijven voor jouw interessante, ontzettend waardevolle e-mails. Wederom: communiceer vanuit hun voordelen! Vermijd het “Wij van WC-eend” (adviseren WC-eend) effect.

#4 Update je Call To Action (CTA)

Wees duidelijk wat je van je bezoeker verwacht en maak het makkelijk om deze actie te ondernemen. Neem ze bij de hand en leid ze richting een inschrijving.

Loop jouw website kritisch door. Heb je wel op elke pagina een pakkende CTA staan? Zo niet, dan is nu het moment om die toe te voegen. Heb je wel een CTA, pas hem dan zo aan dat bezoekers gericht worden gevraagd zich bij jou in te schrijven voor interessante updates en aanbiedingen. Voeg hier een duidelijk gevoel van urgentie aan toe én wees duidelijk waar ze zich precies voor inschrijven. Tip: vergeet niet te vertellen hoe vaak ze iets zullen ontvangen.

#5 Installeer een pop-up

Installeer een pop-up die mensen actief oproept om zich in te schrijven. Maak helder aan bezoekers waarom ze dit zouden moeten doen en wat het hen precies oplevert. Maak de pop-up visueel superaantrekkelijk en makkelijk weg te klikken, want anders irriteert het en vertrekken bezoekers direct.

Tip: test ook direct hoe de pop-up er op een telefoonscherm uitziet.

#6 Benader je (potentiële) klanten direct

Heb je fysieke locaties waar je klanten ontmoet, zoals winkels of op een beurs? Maak dan een praatje met ze en vraag actief aan jouw bezoekers om zich aan te melden voor je mailinglijst. Het voordeel? Ze kennen je al persoonlijk. Als er een goede klik is, is de kans groter dat ze iets voor je willen doen. Ook mooi meegenomen: dit zijn hoogstwaarschijnlijk mensen die al een interesse hebben in jouw product of dienst.

#7 Voer een killer online campagne met AdWords of Facebook ads

Google AdWords en Facebook ads zijn nog steeds data powerhouses en geven je onvoorstelbaar veel opties om heel gericht jouw doelgroep te benaderen. Organiseer een campagne puur gericht op uitbreiding van jouw mailinglijst. Kies je voor AdWords? Zorg dan wel dat je eerst een goed zoekwoordenonderzoek doet.

#8 Regel een goede marketeer en copywriter

Alle acties hierboven draaien er om potentiële klanten over te halen zich in te schrijven voor jouw mailinglijst. Dat betekent wel dat je hele goede en pakkende teksten nodig hebt. Als je zelf niet zo’n schrijverstalent bent, huur dan iemand in die dit wel kan. Die investering betaalt zichzelf terug.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond