-

Bezoekers onbewust verleiden: een praktijkvoorbeeld

Je kent ze wel, rode bolletjes bij een App-pictogram op je telefoon als je een berichtje nog niet gelezen hebt. Je bent niet de enige die dan de drang voelt om de app te openen omdat het anders blijft knagen dat er iets nog niet ‘opgelost’ is. Vrij recent schreef Dion van der Vaart, een artikel over dit zo geheten Zeigarnik-effect en hoe het ook op websites in te zetten is. Maar wat kan het op deze manier onbewust verleiden van je bezoeker je opleveren? In dit artikel wordt er uitgebreid stil gestaan bij een praktijk A/B-test case bij Omoda.nl.

Afbeelding1

Iets extra onder de aandacht brengen

Omoda.nl kent een succesvol spaarprogramma voor shoptegoed. Zo krijgt een klant bij elk geshopt item, of geplaatste review credits. Heb je 500 credits gespaard? Dan krijgt de klant tien euro shoptegoed cadeau. Voor heel september gold de tijdelijke actie dat klanten dubbele credits kregen bij elke aankoop. Uiteraard werd deze actie via banners op de website gepromoot, maar dit was dan ook een uitgelezen kans om met het Zeigarnik-effect in de praktijk te gaan testen.

Berichtjes voor bezoekers

Door middel van een A/B-test is gekeken of de actie nog succesvoller gemaakt kon worden door bezoekers een envelopje in de hoofdnavigatie te tonen (los van of de bezoeker ingelogd is of niet). In de variant is dan ook enkel op alle pagina’s met de hoofdnavigatie een envelopje met een notificatie toegevoegd.

Normale situatie
Normaal

A/B test variant
AB test

Wanneer de bezoeker klikt op de notificatie wordt er een berichtje getoond, waarbij de bezoeker gewezen wordt op de actie van het dubbele credits sparen. Afhankelijk of het een nieuwe of terugkerende bezoeker is, is de titel van het bericht aangepast (met ‘Welkom terug…’ en ‘Welkom bij…’).

Meisjes

Het resultaat

Maar liefst negen procent van de bezoekers kon de verleiding niet weerstaan om op het envelopje met notificaties te klikken. Met veertien procent van de bezoekers bleken vooral terugkerende bezoekers geneigd om het bericht te openen. Het aantal bestellingen nam met vijf procent toe (99% significant) bij bezoekers die de hoofdnavigatie met envelop in beeld kregen.

In het geval van Omoda betekent dit honderden extra transacties per maand! Uiteraard was met plus acht procent dit aandeel ook merendeel te danken aan terugkerende bezoekers. Daarnaast maakten bezoekers in de variant maar liefst negentien procent meer accounts aan om zo te starten met het sparen van credits

Is dit een one day fly?

De A/B-test heeft bewezen dat een zeer minimale notificatie extra aandacht kan brengen aan een promotie op een website dan de traditionele manier met interne banners op de website. Inmiddels is er voor de marketing afdeling van Omoda een module in de website gebouwd, waarmee het mogelijk wordt om berichtjes in de envelop te plaatsen.

Nog steeds wordt het envelopje gretig geopend. Of dit in de toekomst ook zo blijft is iets wat constant gemonitord zou moeten worden. Uiteraard is er geen garantie dat dit gaat werken voor elke website, het zal getest moeten worden. Heel veel succes met het onbewust bewust maken van je bezoekers!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond