-

Blogger power tip: recycle oude posts

Zie je er tegen op om te bloggen, omdat je bang bent voor de hoeveelheid werk? Of blog je al wat langer, maar vind je het moeilijk om telkens weer een nieuw artikel te schrijven? Wij vonden de oplossing: Recycle eerdere posts. Het bespaart tijd en het levert veel op.

In dit artikel deel ik onze ervaringen van de afgelopen zomer met het recyclen van oude blog posts. Waarom we het hebben gedaan. Hoe we het hebben aangepakt. En wat het ons heeft opgeleverd. Wat ik je alvast kan verklappen: de ‘return on time invested’ is huge!

Waarom recyclen?

Elke blogger heeft betere en mindere weken. En er zijn ook perioden dat je blog sowieso minder bezoekers krijgt. Bijvoorbeeld tijdens de vakantieperioden.

In 2014 besloot ik daarom in de zomermaanden niet elke week, maar om de week een blogpost te publiceren. Het resultaat viel me tegen. In de artikelen die ik die zomer schreef, investeerde ik veel tijd. Maar ze werden weinig gelezen.

Afgelopen zomer besloot ik het anders aan te pakken. Ik publiceerde wel elke week een blogpost, maar in plaats van nieuwe artikelen te schrijven, blies ik oude artikelen nieuw leven in. En het resultaat mag er zijn: in juli en augustus 2015 was de terugval in verkeer veel kleiner dan in 2014. En dat terwijl ik aanzienlijk minder tijd kwijt was.

De tijd die ik hierdoor overhield, heb ik gebruikt om onze nieuwe content marketing dienst CopyRobin te bedenken en te lanceren.

De oranje lijn in de grafiek hieronder toont hoe in de maanden juli en augustus 2014 het aantal bezoeken aan mediaweb.nl flink inzakte. De blauwe lijn laat zien dat deze terugval in de zomer van 2015 een stuk minder was.

blogbezoek mediaweb zomer 2014 vs 2015 google analytics

En het mooie is, dat de voordelen blijven voortduren. Voor alle gerecyclede artikelen van afgelopen zomer geldt dat ze nog steeds elke dag meer bezoekers aantrekken dan voor de update.

De onderstaande statistieken spreken wat dat betreft voor zichzelf:

Houd je website veilig: 6 nuttige tips

Origineel: 8 augustus 2013. Update: 2 juli 2015

Google Analytics grafiek Mediaweb blog

Zoals je kunt zien, heeft de update veel meer verkeer gegenereerd dan het origineel. Omdat het artikel wel een seizoensinvalshoek heeft, zie je zowel in 2013 als in 2015 het verkeer afnemen na de zomer.

Hoor je er zonder responsive website niet meer bij?

Origineel: 6 mei 2013. Update: 9 juli 2015

Google Analytics grafiek Mediaweb blog

Deze blogpost bleef ook na publicatie aardig wat bezoekers trekken. Na de update is het bezoek aan deze blogpost flink toegenomen. Het zit momenteel zelfs weer in de lift.

In 5 stappen naar een succesvolle contentstrategie

Origineel: 6 mei 2013. Update: 16 juli 2015

Google Analytics grafiek Mediaweb blog

Dagelijks verkeer na de update blijft duidelijk hoger dan ervoor.

Content creatie: zelf doen of uitbesteden?

Origineel: 20 februari 2014. Update: 6 augustus 2015

Google Analytics grafiek Mediaweb blog

Checklist: Hebben we een goede website?

Origineel: 6 februari 2014. Update: 13 augustus 2015

Google Analytics grafiek Mediaweb blog

Kosten website: Waarom is maatwerk zo kostbaar?

Origineel: 24 oktober 2013. Update: 20 augustus 2015

Google Analytics grafiek Mediaweb blog

Hoe selecteer je het juiste internetbureau voor je nieuwe website?

Origineel: 15 augustus 2013. Update: 27 augustus 2015

Google Analytics grafiek Mediaweb blog

Welke blogpost zijn geschikt?

beperkte houdbaarheid

Lightpoet / Shutterstock.com

Niet elke oude blogpost is geschikt om te recyclen. Artikelen met een beperkte houdbaarheidsdatum, zoals deze waarschuwing voor de heartbleed bug, zijn niet geschikt.

Bepaal daarom eerst welke van je oudere blogposts nog steeds relevant zijn en dat voorlopig ook blijven. Begin je zoektocht naar deze juweeltjes in Google Analytics.

Neem een periode van een of twee jaar, of als je korter blogt vanaf het begin. Kies voor het overzicht Gedrag → Bestemmingspagina’s, en stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke posts brengen nog steeds veel bezoekers (unieke paginaweergaven)?
  • Welke posts worden goed gelezen (gemiddelde tijd op de pagina)? Houd hierbij rekening met de lengte van het artikel. Een artikel van 600 woorden met een gemiddelde leestijd van twee minuten is wellicht van betere kwaliteit dan een artikel van 2.500 woorden met een gemiddelde leestijd van vier minuten.
  • Als je doelconversies hebt ingesteld: welke posts leveren de meeste conversies op? Kijk zowel naar totaal aantal conversies als naar de conversieratio.

Op basis van deze vragen kun je een lijst van potentiële kandidaten voor recycling opstellen. Dit is een goed moment om de artikelen die te tijdsgebonden zijn uit de lijst te filteren.

Vervolgens ga je die lijst verder verfijnen door ze stuk voor stuk op te roepen in je browser en per post de volgende gegevens te noteren:

Artikelen met veel shares en veel reacties zijn doorgaans goede kandidaten voor een update.

Mocht je echter zelf van een artikel met weinig shares en reacties toch vinden dat de inhoud goed is en nog steeds relevant, kun je er uiteraard voor kiezen om het toch te recyclen. Als je het artikel goed promoot, krijgt het wellicht deze keer meer shares en reacties.

Tenslotte kun je de lijst nog verder verfijnen op basis van welke artikelen je zelf het meest belangrijk vindt.

Meer tijdloze content schrijven? Hier zijn wat ideeën.

Hoe pak je het aan?

Begin met de geselecteerde artikelen een plaats te geven op je redactionele kalender. Die heb je toch wel? Zo niet, dan is dit een mooi moment om ermee te beginnen.

Een redactionele kalender maakt je leven als blogger namelijk makkelijker. Want, doordat je weet welke artikelen je de komende weken of maanden gaat schrijven, kun je alvast in Evernote, Google docs of een ander tool naar keuze je onderzoeksdata verzamelen.

Als ik een interessant artikel tegenkom dat bruikbaar kan zijn voor een toekomstige blogpost op m’n redactionele kalender, bewaar ik dat in Evernote. Zodoende ben ik in de week dat ik het artikel ga schrijven minder tijd kwijt aan research.

Hieronder volgen in totaal vijftien stappen die je kunt nemen om een oude blogpost weer helemaal van deze tijd te maken.

“Maar dat klinkt als veel werk, en je hebt me beloofd dat ik juist tijd zou besparen!” Ik hoor je het zeggen. Goed punt. Als je al deze vijftien stappen grondig doorloopt, kost het toch nog aardig wat tijd. Maar dan heb je wel een compleet gereviseerd artikel dat weer maanden of zelfs jaren mee kan.

In ons geval kost een nieuwe blogpost acht tot twaalf uur. Een blogpost recyclen volgens deze methode kost ons twee tot vier uur. Altijd nog een aardige tijdsinspanning, maar wel aanzienlijk minder.

Uiteraard kun je zelf kiezen welke van de volgende vijftien stappen jij voor jouw doeleinden belangrijk vindt.

Stap 1: Trefwoordonderzoek

Doe onderzoek naar de trefwoorden. Zijn ze nog relevant? Of zijn andere relevante trefwoorden -zinnen nu geschikter voor jouw doelstellingen?

Vergelijk verschillende trefwoorden en -zinnen in Google Trends. Gebruik Google Adwords Zoekwoordplanner om suggesties te krijgen voor andere, betere trefwoorden. Doordat het zoekvolume en de gemiddelde klikprijs erbij staan, krijg je een aardig idee van welke trefwoorden belangrijk zijn.

Kijk in Google Search Console (voorheen ‘Webmaster Tools’) naar de trefwoorden die nu al bezoekers naar je website brengen. Het is ook een goed idee Google Analytics en Google Search Console te koppelen. Dan vind je veel informatie over welke trefwoorden bezoekers naar je site brengen direct in Google Analytics.

Stap 2: Pas title en meta description tags aan

Zijn de title en meta description tags nog in orde, of kunnen ze beter? Zeker als je naar aanleiding van stap 1 op andere trefwoorden of -zinnen wilt optimaliseren, is het een goed idee om nog eens kritisch naar title en description meta tags te kijken.

Stap 3: Update bronnen, links, data, statistieken, etc

Controleer overal in de tekst waar je naar bronnen verwijst of deze nog actueel zijn. Probeer waar mogelijk om te verwijzen naar meer recente data, statistieken, onderzoeken en webpagina’s. Controleer ook of alle externe links nog wel naar een relevante pagina verwijzen. Gebroken links uiteraard repareren, vervangen of verwijderen.

Stap 4: Update afbeeldingen

Staan in het artikelen afbeeldingen? Controleer dan of die nog actueel zijn. Let vooral op screenshots van websites, software en dergelijke. Zulke afbeeldingen verouderen namelijk snel.

Maak waar nodig nieuwe screenshots of zoek nieuwere afbeeldingen, zodat bezoekers kunnen zien dat de informatie recent is.

Werk eventuele zelfgemaakte infographics bij met nieuwe data. Gebruik je een infographic van iemand anders? Zoek naar een nieuwere versie, zeker als de inhoud verouderd is.

Stap 5: Fact check

Controleer of alle feiten die je noemt nog steeds kloppen. Wellicht zijn bepaalde zaken die destijds algemeen aanvaard werden, inmiddels achterhaald.

Stap 6: Voeg media toe

Maak je blogpost interessanter door hem voor te lezen en de opname te embedden als podcast. Wij doen dat via Soundcloud.

Voeg embedded video’s toe. Hetzij video’s die je zelf maakt, hetzij video’s die je vindt op Youtube. Denk ook aan Slideshare presentaties, polls, etcetera. Had je in je oorspronkelijke artikel al video’s verwerkt, kijk dan of je ze kunt vervangen door nieuwere video’s.

Stap 7: Link naar nieuwere posts

Sinds de oorspronkelijke publicatie heb je als het goed is heel wat nieuwere artikelen gepubliceerd. Bij het updaten van een oude blogpost is het een goed idee om gelijk waar mogelijk intern te linken naar recentere artikelen. Dit heeft een aantal voordelen:

  • Het gemiddelde aantal gelezen pagina’s per bezoek gaat ermee omhoog.
  • De gemiddelde duur van een bezoek gaat ermee omhoog.
  • Google krijgt een nog beter overzicht van de samenhang van je website.

Tip: Neem altijd na het publiceren van een nieuwe blogpost de tijd om vanuit oudere blogposts, waar het relevant is, naar de nieuwe blogpost te linken. Goed voor je lezers. Goed voor je SEO.

Stap 8: Herschrijf de tekst

Je bent inmiddels maanden, of zelfs jaren verder als blogger dan toen je de oorspronkelijke tekst schreef. Als het goed is, heb je jezelf in die tijd ook ontwikkeld als schrijver. Daarom is dit een goed moment om de eindredacteur in jezelf aan het werk te zetten. Maak zinnen korter en leesbaarder. Vervang jargon door mensentaal. Corrigeer eventuele taalfouten. En zet passieve zinnen om naar actief.

Stap 9: Maak de tekst ‘scannable’

Probeer zoveel mogelijk om de tekst ‘scannable’ te maken met behulp van tussenkopjes, citaten, witregels, afbeeldingen, embedded media, etcetera.

Stap 10: Update CTA’s

Controleer of eventuele ‘calls to action’ (CTA’s) nog wel actueel en relevant zijn. Update ze waar nodig. Staan er geen calls to action in de oorspronkelijke tekst? Overweeg dan om ze nu toe te voegen. Je wilt uiteindelijk toch dat je lezers een volgende stap nemen?

Stap 11: Update gerelateerde artikelen en tags

Maakt je blog gebruik van gerelateerde artikelen en tags? Controleer dan of die nog relevant zijn. Wellicht zijn nieuwere artikelen meer geschikt als gerelateerde content en zijn er nieuwere tags die bij het artikel passen.

Stap 12: Controleer de reacties

Loop eventuele reacties na. Zijn ze nog relevant? Zit er geen spam tussen? Ook hier kun je eventuele taalfouten corrigeren.

Stap 13: Pas de publicatiedatum desgewenst aan

De publicatiedatum is een persoonlijke keuze: of je kiest ervoor de nieuwe datum te gebruiken, of je kiest ervoor een update datum te vermelden.

Als je het artikel echt als een geheel nieuwe post wilt publiceren, zijn er twee manieren om dit te doen:

Ten eerste kun je het webadres van het oude artikel door middel van een zogenaamde een ‘301 redirect‘ doorverwijzen naar het nieuwe artikel.  Doe dit wanneer je het webadres (URL) wilt veranderen. Bijvoorbeeld van http://www.jouwdomein.nl/blog/oudeartikel naar http://www.jouwdomein.nl/blog/nieuweartikel.

Maar vanuit het oogpunt van zoekmachinevriendelijkheid kun je het webadres beter ongemoeid laten.

Wij hebben daarom voor optie twee gekozen. Dat wil zeggen dat we het webadres niet hebben veranderd. Wel hanteren we een nieuwe publicatiedatum. Daardoor staat het artikel weer vier weken op onze homepage en bovenaan de blog overzichtspagina.

De zoekresultaten van Google tonen ook de nieuwe datum en aangezien veel mensen zoeken naar recente informatie, is dat een belangrijk voordeel.

Maar je kunt er ook voor kiezen om het artikel op de oorspronkelijke publicatie datum te laten staan en er alleen aan toe te voegen: Laatste update: dd-mm-jjjj.

Stap 14: Voeg een update verklaring toe

Voeg een alinea toe waarin je uitlegt dat dit artikel een grondige update heeft gehad. Vermeld hierin de oorspronkelijke publicatie datum, de update datum en wat er zoals is vernieuwd.

Voorbeeld uit onze blog:

‘We publiceerden deze blogpost oorspronkelijk op 15 augustus 2013, maar hebben hem uitgebreid en up-to-date gemaakt met o.a. nieuwe onderzoeken, bronnen en voorbeelden.’

Of je deze alinea bovenaan of onderaan het artikel plaatst, mag je zelf bepalen. Wij kozen ervoor dit onderaan het artikel te doen.

Stap 15: Promoot je post

Zodra je de geheel vernieuwde blogpost opnieuw publiceert, is het zaak deze flink te promoten. Wees daarbij niet bang om het artikel meerdere keren te vermelden in social media updates.

Het is zelfs hartstikke zonde om een artikel maar een keer via sociale media te posten, want dan mis je veel potentiële lezers. Facebook, Twitter en LinkedIn streams gaan namelijk razendsnel. Voor je het weet, is je update alweer buiten beeld.

Daarom maak ik voor elke blogpost zo’n zeven verschillende sociale media updates (voor respectievelijk LinkedIn, Twitter, Facebook en Google+). Deze publiceer ik verspreid over de eerste week en bij tijdloze content daarna met enige regelmaat nog gedurende een jaar. Vervolgens kijk ik of het nog actueel is en ik het nog vaker kan posten.

Voorbeeld schema:

Dag van publicatie (donderdag):

  • 08:23 Eerste sociale media update (Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+).
  • 08:30 Mailing naar mailing list.
  • 12:28 Tweede sociale media update (Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+).
  • 04:14 (soms ook ‘s-avonds) Derde social media update (Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+).

Vrijdag na publicatie:

  • Vierde sociale media update (Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+)

Maandag na publicatie:

  • Vijfde sociale media update (Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+)

Dinsdag na publicatie:

  • Zesde sociale media update (Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+)

Woensdag na publicatie:

  • Zevende  sociale media update (Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+)

Meestal maak ik kleine aanpassingen voor de verschillende sociale media. Uiteraard varieer ik ook het nodige met tijdstippen en post ik ook weleens in het weekeinde en ‘s-morgens vroeg of s-avonds laat.

Oktopost kalender view

De 3-4 sterkste posts herhaal ik dan om de 1-5 maanden gedurende een jaar. Daarbij varieer ik sterk in tijdstippen en dagen van de week.

Om alle updates in één keer in te plannen, gebruik ik oktopost.com.

Overige mogelijkheden hergebruik tijdloze content:

Je kunt met je tijdloze blogposts nog meer doen dan recyclen. Hieronder een beknopt overzicht van wat je er verder nog mee kunt doen:

  • Nieuwsbrief. Schrijf een samenvatting van een paar oudere blogposts voor je nieuwsbrief.
  • Presentatie/webinar. Maak een presentatie (Slideshare/Prezi) van een oudere blogpost. Je kunt er vervolgens ook nog een webinar van maken.
  • E-book. Bundel een aantal blogposts over hetzelfde onderwerp tot een e-book. Prima als lead magnet.
  • Infographic. Maak een infographic op basis van een eerdere blogpost.
  • Afbeeldingen. Gebruik citaten uit oudere blogposts voor inspirerende, visuele sociale media updates.
  • Video/audio. Maak video’s en/of podcasts van oudere blogposts.
  • Gastblogs/syndicatie. Publiceer je betere blogposts op andere websites. Ga altijd voor groter dan jezelf en beding een canonical tag naar het origineel voor je SEO. Voorbeeld: onze artikelen bij Emerce.
  • Overzichten. Maak ‘meest populaire’ overzichtspagina’s voor diverse categorieen. Voorbeelden: CrazyEgg. Hubspot.

*) Foto boven: Rawpixel / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond