-

SEO- of contentstrategie: Webmaster Tools wijst je op nieuw publiek

Veel van de voor zoekmachine-optimalisatie benodigde data vinden we niet meer in Google Analytics, maar in de Webmaster Tools. Binnen organisaties blijken de mogelijkheden echter onbekend. In vogelvlucht de functies die je op z’n minst moet kennen voor SEO.

Google Analytics was ooit dé plek voor iedereen die iets met SEO (zoekoptimalisatie) te maken had. Het was het middel dat je vertelde op welke zoekwoorden je werd gevonden, maar ook leverde het gegevens op die aanzetten tot verbetering. Sinds ‘100% not provided’ is het huwelijk tussen zoekmachine-optimalisatie en Analytics een stuk minder gelukkig. Een belangrijk deel van de nodige data moet je uit de Webmaster Tools van ditzelfde bedrijf plukken.

Webmaster Tools van Google biedt marketeers en contentstrategen een goudmijn aan data. Waar Analytics laat zien wie je website op dit moment al weten te vinden en hoe zij die website gebruiken, zijn de Webmaster Tools strategisch in te zetten voor het bereiken van een nieuw en breder publiek. Het leert je door de ogen van Google kijken naar de eigen website, het registreert waar de problemen tijdens het crawlen optreden, toont doodlopende links en ongeschikte code. Data die te downloaden is en met wat analyses wijzen op trends en mogelijkheden.

Zoekopdrachten
De sectie zoekopdrachten toont de zoekwoorden waar je op dit moment op wordt gevonden. Het geeft het aantal weergaven weer, de uiteindelijke kliks en de doorklikratio (CTR). Ben je actief in het plaatsen van nieuwe, of aanpassen van bestaande content dan is het raadzaam de optie ‘met verandering’ te activeren. De relatieve stijging of daling van het aantal weergaven, maar belangrijker nog, de CTR geeft je een goed beeld van de effectiviteit van de SEO-inspanningen.

Een snelle inventarisatie verduidelijkt met welke zoekwoorden snel kan worden gescoord. Wordt een bepaalde pagina nu gepositioneerd op de tweede resultatenpagina, dan kan met wat aanpassingen van content, titel en meta-omschrijving resultaat worden geboekt.

google webmaster tools

Patronen in het verkeer
Naast de gemiddelde positie voor de meestgebruikte zoekwoorden toont Google Webmaster Tools ook vergelijkbare inzichten voor specifieke pagina’s, producten of blogposts. Dit leert je bijvoorbeeld welke content nu goed presteert en welke minder, wat de doorklikratio is voor ieder individueel onderdeel van de website of webwinkel en welke pagina’s nu al een aanzienlijke CTR genieten maar lager zijn geklasseerd.

Experimenteer met nieuwe, betere, meta-omschrijvingen voor hoger gepositioneerde pagina’s met een relatief lage CTR, investeer in linkbuilding voor pagina’s met een groter aandeel aan kliks maar die lager zijn geplaatst.

Google Webmaster Tools

Bovenstaand type overzicht leert je vrij snel welke onderwerpen of vormen van content resulteren in verkeer. Zorgen met name interviews voor organisch zoekverkeer dan kan de contentstrategie hier op worden aangepast. Doen juist scherp geformuleerde titels het aantal kliks stijgen? Trek dan wat meer tijd uit voor dit creatieve proces.

Inzicht in zoekwoorden
Voor iedere organisatie zijn bepaalde specifieke zoekwoorden van groot belang. Het zijn de keywords die direct te maken hebben met poducten, diensten of merknamen. Webmaster Tools geeft gedetailleerd weer welke pagina’s presteren voor deze zoekwoorden. Vanuit het overzicht van zoekopdrachten kan geklikt worden op één van deze kernwoorden.

Google vertelt je hiermee welke pagina’s nu al worden gezien als meest relevant voor de gekozen zoekopdracht. Met de zoekmachine-optimalisatie in het achterhoofd zijn dit de meest voor de hand liggende pagina’s om direct te optimaliseren. Bouw bestaande content uit, vergroot het aantal backlinks en daarmee de gemiddelde positie.

Google Webmaster Tools

Auteurschap
Met het auteurschap claim je content die van jouw hand is. Het hiermee gecreëerde profiel wordt voor Google steeds belangrijker in het rangschikken van alle resultaten. Wanneer je aan gastbloggen doet of structureel voor verschillende platformen schrijft is het soms onduidelijk wat wel en niet resulteert in bezoekers. Onder ‘Labs’ vind je daarom statistieken specifiek voor je auteursprofiel. Voor externe, door een auteursprofiel gevalideerde, artikelen toont Google de statistieken.

Het is een eenvoudige manier om na te gaan welke van de over het web verspreide artikelen nu nog resulteren in organisch verkeer. Zo wordt een eerder voor Emerce geschreven stuk over de nieuwe Keyword Planner van Google regelmatig getoond in de resultatenlijst, maar klikt slechts één procent door naar het artikel zelf. Het leert mij dat de meta-omschrijving mogelijk voor verbetering vatbaar is en dat dit een ogenschijnlijk populair onderwerp is. Een suggestie voor een nieuw artikel dus.

Google Webmaster Tools

Website snelheid
Met de toename van het mobiele verkeer wordt de snelheid van een website steeds belangrijker. Ook voor Google, dat deze factor meeneemt in het algoritme. Alles wijst op een Google dat er veel aan is gelegen het de mobiele bezoeker naar de zin te maken. Met de Webmaster Tools zie je tot op de milliseconde nauwkeurig hoe lang de bot van Google gedaan heeft over het downloaden van de pagina. Open onder ‘Crawl’ de het menu-item ‘Fetch as Google.’ Voer vervolgens de betreffende URL in. Een snelheid van 200ms is aan te bevelen.

Google Webmaster Tools

Veel marketeers richten zich op statistieken zoals door Analytics geleverd. Vergeten wordt er om te kijken naar de mogelijkheden die SEO en een aangepaste contentstrategie bieden. Webmaster Tools biedt een uitstekend uitgangspunt.

Deel dit bericht

3 Reacties

André Scholten

Even een opmerking over de snelheid die in de Webmaster Tools gerapporteerd wordt: die laat alleen de snelheid zien waarmee Google een pagina kan downloaden. Dat zegt 0,0 over de beleving die bezoekers op je site ervaren. Een snelle downloadtijd hoeft niet een snelle laadtijd van je site te betekenen. Ik zou daarvoor altijd andere tools zoals Google Analytics inzetten die meten wat er bij de bezoekers in hun browser gebeurd.

Jaap Melchels

@André: eens. Een goede tool om de snelheid van je website te analyseren is ook PageSpeed Insights: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.

Fetchen als Google is overigens wel handig om pagina’s snel te laten indexeren. Fetch hem als Google en dien hem in bij de index.

Jean-Paul Vosmeer

Een nog beter inzicht in welke elementen je kunt verbeteren van jouw website krijg je met GTMetrix.com. Hier kun je specifieke bestanden en elementen vinden die jouw website vertragen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond