-

Boost je aanmeldingen voor webinars met dit stappenplan

Webinars zijn een goede manier om kennis te delen en autoriteit binnen je doelgroep op te bouwen. Maar zeker sinds Corona lijkt iedereen dat te denken. Zorg dus voor een zorgvuldige strategie om aandacht en kijkers voor je webinar te garanderen.

Webinars zijn een unieke manier voor een bedrijf om meer autoriteit te vergaren binnen een branche. Steeds meer bedrijven zien dan ook de waarde in van het geven van online presentaties voor de doelgroep. Daarom is er tegenwoordig een overkill aan webinars, zeker sinds Corona en de opkomst van het hybride werken. Hoe zorg je er dus voor dat jouw webinar eruit springt? En welke zaken zijn van groot belang in de promotie van een webinar? In dit artikel vind je een uitgewerkt stappenplan waardoor je een grotere kans maakt op veel aanmeldingen voor je live webinar.

Tone-of-voice

Hoe belangrijk zijn de bepaling van de titel en het onderwerp voor het succes van een webinar? De titel is misschien wel een van de sleutels tot het genereren van veel aanmeldingen. Zorg voor een titel die pakkend is, die de doelgroep triggert én een bepaald clickbait-gehalte heeft.

Een slimme manier om dit toe te passen is door het gebruik van kwantitatieve cijfers in de titel: dus titels als LinkedIn-strategie: best practices voor 521% groei in 1 jaar, of 10 tips om effectiever de deal te closen, of Employee advocacy: haal meer uit je socials (300% meer bereik). Deze tone-of-voice zal de doelgroep eerder triggeren om zich aan te melden voor je webinar. Ze zien namelijk een praktisch toepasbare titel met bijbehorende resultaten staan en zijn daarom eerder geneigd hier meer over te weten willen komen.

Promotie van een webinar

Webinars zijn voor velen een onderdeel van de inbound-strategie. Het uitstralen van kennis en expertise zorgt er dan ook voor dat potentiële klanten eerder bij jou aan zullen kloppen voor hulp. Maar hoe promoot je effectief een webinar? Zet vooral een gecombineerde aanpak in van inbound– en outbound-activiteiten. Een goede inbound methode is bijvoorbeeld LinkedIn-posting. Creëer storytelling-posts in de ‘je’- en ‘ik’-vorm en vertel vooral over je ervaring of aanleiding voor het geven van dit webinar. Daarnaast is het aanmaken van een evenement essentieel voor een succesvolle pull-strategie. Creëer een hype en trek belangstelling door je webinar-evenement te posten op Eventbrite of LinkedIn.

Outbound-processen mogen zeker niet ontbreken bij een succesvolle promotie. Zet een e-mail-outreach-campagne op en zorg ervoor dat gesegmenteerde doelgroepen gemaild worden. Maar ook kun je een hoop halen uit bestaande contactlijsten. De deelnemers van een van je vorige webinars zijn perfect om mee te nemen in de mailing. Een goede tool om dit mee uit te voeren is Lemlist. Ga daarnaast het gesprek aan met vakgenoten via LinkedIn.

Stuur een enthousiast bericht met de aankondiging van je webinar naar bestaande contacten of naar nieuwe connecties door middel van connectieverzoeken of InMails. Zo creëer je touchpoints in de funnel en zorg je met lead nurturing voor haakjes om later het gesprek voort te zetten.

Houd metrics bij

Experimenteer vooral zelf. Zet A/B-tests op voor bijvoorbeeld organische LinkedIn-posting en gesponsorde advertenties en kijk welke meer aanmeldingen opleveren. Of bekijk de openratio’s van je e-mailcampagne op Lemlist en beoordeel of de mails misschien geoptimaliseerd kunnen worden. Verzamel al deze metrics en stuur bij waar nodig.

Het is vooral belangrijk om vooraf doelen te stellen. Het stellen van doelen helpt je namelijk om te bereiken wat je wilt, het geeft je motivatie en het stelt je in staat richting, duidelijkheid en focus te hebben. Is je doel leadgeneratie? Dan heb je waarschijnlijk een andere aanpak dan wanneer je awareness wilt genereren. Leadgeneratie draait namelijk meer om de kwaliteit van de bezoekers. Je hebt liever dat beslissers of marketingmanagers bij je webinar aanwezig zijn dan bijvoorbeeld studenten of concurrenten. Zorg dus dat je vooraf helder formuleert wat je ambitie is en welke kwantitatieve of kwalitatieve aantallen bezoekers daar bij horen.

Funnelaanpak

Hoe ziet een effectieve aanpak er nou concreet uit in de funnel? Het begint allemaal bij het verzamelen van potentiële leads. Segmenteer een doelgroep die je wilt aanspreken, neem hierin zeker de gegevens uit je CRM mee en maak leadlijsten. Interessante contacten kun je gemakkelijk scrapen via tools als LinkedIn Sales Navigator, LinkedHelper2 of via diverse e-mail-finders als Hunter.io of Snov.io. Tegelijkertijd bouw je een flow die geautomatiseerd connectieverzoeken verstuurd en bij het uitblijven van een reactie een vervolgbericht verzendt.

Aan al deze potentiële kandidaten verstuur je vervolgens een gepersonaliseerde Lemlist-e-mail. Parallel hieraan plaats je organische storytelling-posts op LinkedIn die je eenvoudig vooraf kunt inplannen via tools als Apostle of Buffer. Uiteindelijk zul je merken dat dit een enorme boost geeft aan de aanmeldingen op Eventbrite. Achteraf zou je de deelnemers nog kunnen bellen of mailen om te vragen wat ze van het webinar vonden. Zo creëer je ook weer haakjes voor vervolgcontact.

Webinar-software

Webinar-software is essentieel voor het professionaliseren van je online presentatie. Er zijn verschillende softwaresystemen beschikbaar voor het geven van een webinar. Maar waarom is webinar-software zo nuttig? En welke moet ik dan gebruiken?

WebinarGeek is een software speciaal gemaakt voor het organiseren van webinars. Naast het feit dat het systeem er overzichtelijk en goed uitziet, werkt het presenteren van Powerpoints, Prezi’s of Canva-presentaties ook nog eens foutloos, zonder storende vertragingen dus. Voor het organiseren van een webinar kun je met WebinarGeek door middel van gepersonaliseerde e-mails en e-mail-templates je doelgroep mailen. Ook kun je met het systeem leuke features gebruiken, zoals enquêtes, quizzen, CTA’s of informatieboxen. Achteraf heb je als organisator inzicht in de data van registratie tot follow-up. Met behulp van visuele statistieken worden je registratieflow en uitgebreide kijkersdata goed in kaart gebracht. Al met al is WebinarGeek een uitstekende oplossing voor het organiseren van een webinar.

Een ander goed webinar systeem is LiveWebinar. Een van de vele voordelen van LiveWebinar is de aangepaste branding voor je bedrijf. Het kan dan ook gezien worden als een soort white label. Los van alle standaard features kun je met LiveWebinar gebruik maken van uitzendingen van sociale media en een virtueel whiteboard en kun je, net als bij WebinarGeek, uitstekende analyses maken van het publiek. Dit maakt LiveWebinar ook zeker een aanrader om te gebruiken.

Conclusie

De basis voor een succesvol webinar begint bij de bepaling van het onderwerp. Ga na met welke thema’s jouw doelgroep dagelijks te maken heeft en behandel die in een diepgaand webinar. Als je eenmaal hebt bepaald welk onderwerp je wilt behandelen ga je op zoek naar de perfecte titel. Triggert het de doelgroep? Nodigt het uit om aan de hand van dit webinar kennis op te doen?

Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom is het verstandig om op tijd te beginnen met het plannen van het webinar en ook zeker de promotie ervan. Denk na wanneer je het webinar wilt geven. De doelgroep moet uiteraard wel een gaatje vrij hebben in zijn agenda, dus geef het webinar daarom bij voorkeur tijdens lunchtijd. Denk vervolgens na over de praktische zaken: ga ik een webinar alleen geven, met z’n tweeën of met een externe gastspreker?

Een effectieve promotie voor een webinar valt of staat met een gecombineerde inbound– en outbound-aanpak. Maak een evenement aan, benader koude contacten, stuur een gepersonaliseerde e-mail, zet advertenties in, maar vergeet ook zeker niet om regelmatig organisch storytelling-posts te delen via LinkedIn. Op deze manier maak jij van je webinar een groot succes.

Over de auteurs: Jordi Bron is CEO bij Red Panda Works; Boyd Visser en Jason van der Drif zijn beide Growth hacker bij Red Panda Works.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond