-

Campagnepanel: Helpling, gezochte inhaker

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer Helpling als het geheime wapen in het leven van een geheim agent.

#missiontoclean

Klant: Helpling Internationaal

Bureau: Sens

Site: helpling.nl/missiontoclean

Gebruikte media: YouTube, Facebook, Twitter en andere online media

Doel: De kerndoelgroep bereiken met spraakmakende online content, potentiële klanten in de funnel krijgen en bekendheid genereren bij een groter publiek.

MissionToClean2

Omschrijving

Poetshulpplatform Helpling lanceerde zijn #MissionToClean-campagne ten tijde van de nieuwste James Bond-film Spectre. Een thematische inhaker, met als insteek: wat is het geheime wapen van geheim agent George? Op de landingspagina is onder meer een video te bekijken, die je na het kiezen van een filmrol en een persoonlijk berichtje kunt delen op Facebook. Gewenste doelgroep: 28-45 jarigen, wonend in de grote steden, met weinig tijd en voorkeur voor gemak. De campagne startte tegelijkertijd in vijf landen, waaronder ook Duitsland.

MissionToClean3

MissionToClean4

Panelleden

Jonne Kuyt, Creative Director – Edenspiekermann Amsterdam

De campagnedoelstellingen zijn niet concreet genoeg. Als je een nieuwe dienst positioneert als ‘eenvoudig & zeker’ dan lijkt mij een inhaker als #MissionToClean een enorme omweg om een propositie neer te zetten en bekendheid te genereren. Laat staan voor het realiseren van conversies. Ik associeer Bond met van alles, maar niet met eenvoud of een oerhollandse dan wel Poolse schoonmaakster. Alhoewel Bonds meiden en schoonmaken weer een nieuwe interessante businesscase zou opleveren… De inzet van contentmarketing lijkt me in deze een risico: het idee moet daarvoor namelijk zeer uitgesproken, scherp of grappig zijn om viraal te gaan. Dat is niet het geval. Een campagne met focus op herhalingsbereik, ondersteunt met een duidelijke incentive c.q. prijsprikkel, lijkt me voor het realiseren van conversies daarnaast een stuk effectiever.

Cijfer: 6

Michael Overzier, Media Director WeLikeMilk

Deze campagne is een vermakelijk middel om de bijbehorende app onder de aandacht te brengen. De online video is ondanks z’n lengte wel mooi geproduceerd. En ook de propositie komt duidelijk naar voren. De landingspagina is daarentegen minder geslaagd. Naast de video is er weinig nieuwe content te vinden. Bovendien wordt er veel ruimte aan de sharing-functionaliteit besteed, waarbij de manier om de video te delen (waarom alleen Facebook?) met een persoonlijke boodschap onduidelijk is en niet uitnodigend overkomt. Het is te prijzen dat Helpling voor een softe benadering kiest. In een campagne waarbij het draait om spraakmakende content en delen, moeten de middelen echter wel ‘spot on’ zijn. En daar wringt hier de schoen, want dat is het geenszins.

Cijfer: 6

Sander Brackel, Media Director  Hungry.nl

Leuke film die inhaakt op de actualiteit van James Bond en slim inspeelt op een aantal actuele consumentenbehoeftes. Door het ontbreken van een duidelijke call-to-action op een nogal rommelig overkomende landingspagina is het voor de bezoeker niet extact duidelijk wat er van hem verwacht wordt. Het koste me overigens enige tijd om erachter te komen dat er onder de vouw ook nog een hele website zit. Voor de consument moet dat meteen duidelijk zijn. De intrinsieke trigger om deze campagne te delen, ontbrak bij mij dan ook. Hoogstwaarschijnlijk is dit in resultaten terug te zien. Met slechts 23.000 views voor de Nederlandstalige film en het beperkt aantal shares en mentions is dit geen overdonderend succes te noemen. Een gemiste kans, want de content is erg sterk.

Cijfer: 7

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond