-

De toekomst van e-mailmarketing met AI en custom data

De ontwikkelingen op het gebied van AI hebben ook impact op het gebied van e-mailmarketing. Hoe ziet de toekomst van e-mailmarketing eruit? We kozen vier aspecten van waarmee AI vanaf nu al mee kan helpen: verzendtijden, personaliseren, onderwerpregels en verzendlijsten.

AI is in korte tijd heel goed geworden in het produceren van menselijke taal. Grote impact op e-mailmarketing ligt daarom voor de hand. We lazen ons in, probeerden en selecteerden een aantal aspecten waar het de grootste invloed gaat hebben.

E-mailmarketing ontmoet custom data en AI

Er wordt overal al actief gemaild op basis van klantdata: denk maar aan (voor)naam, verjaardag of eerdere bestellingen. Dit personaliseren is ook broodnodig: de consument van nu heeft behoefte aan op haar of hem afgestemde e-mails. De inbox stroomt over en er wordt razendsnel gefilterd. Welke e-mail is het waard om geopend te worden en welke mag direct in de prullenbak? Stuur je anno 2023 nog een e-mail zonder enige vorm van personalisatie, dan mag je ervan uitgaan dat je e-mail razendsnel in de prullenbak belandt.

Een essentiële ontwikkeling in e-mailmarketing is daarom het mailen op basis van custom data. Met custom data houd je je eigen data bij die er specifiek toe doen in jouw organisatie. Verkoop je schoenen? Houd dan niet alleen de ordergeschiedenis bij, maar ook de schoenmaat van je klant. Stuur vervolgens aanbiedingen met de perfect passende schoen. Op deze manier verhoog je je relevantie én maak je je klant niet blij met een dode mus. Dat is weer goed voor klantbehoud.

Het mooie van custom data verzamelen is dat jij de controle hebt. Je bepaalt zelf welke data van toegevoegde waarde zijn voor je e-mailmarketing (en eventueel andere marketinguitingen). Zijn die data de schoenmaten van je klanten? De namen van zijn of haar huisdieren, of toch de geboortedatum van de kinderen van de klant? Verzamel alles wat maar nodig is om je e-mails perfect af te stemmen op iedere individuele klant.

Machine learning, AI en andere slimme technologieën veranderen op dit moment in rap tempo de wereld. Op het gebied van onder andere SEO en contentmarketing lees je er alles over. Maar hoe zit het met e-mailmarketing? Wat komt er voor e-mailmarketeers aan? We zetten vier manieren waarop je AI kunt gebruiken binnen e-mailmarketing op een rij.

Versnel A/B-testen voor verzendtijden

Een manier om de openratio en klikkratio van je e-mails te verhogen is door precies op het juiste moment in de inbox te belanden. Om het juiste moment te bepalen, voer je een A/B-test uit. Een nadeel van een A/B-test is dat deze minimaal 24 uur duurt. Met AI is het wachten op resultaten van je A/B-test verleden tijd. AI maakt het mogelijk om op basis van eerder behaalde resultaten het gedrag van de consument te voorspellen. Op welke dag en op welk tijdstip zijn eerder verstuurde nieuwsbrieven geopend? Op basis van deze data geeft AI je een suggestie voor de beste verzendtijd voor jou. Uiteraard is deze suggestie specifiek op jouw bedrijf of branche afgestemd. Natuurlijk wil je dermate persoonlijk zijn dat AI het ideale verzendmoment per persoon voor je uitzoekt. Zo krijgt persoon A de e-mail op dinsdagochtend om 10 uur en persoon B op woensdagmiddag 2 uur.

Extreem gedetailleerd personaliseren

Om zoveel mogelijk conversies te behalen met e-mails moet je content zo goed mogelijk aansluiten bij je doelgroep. AI helpt je hierbij door op een extreem gedetailleerd niveau te personaliseren. Met AI bied je je klanten suggesties van producten die bij hun specifieke stadium van de klantreis passen. Hoe werkt dit? AI herkent aankooppatronen op basis van de interactie van eerdere e-mails. Deze informatie wordt gebruikt om toekomstige behoeftes te bepalen, zoals productaanbevelingen en promoties.

Stel je voor: AI ziet dat je regelmatig een fles shampoo en wax besteld. Bijna tegelijk, maar vaak zijn het losse orders. Soms zit er een langere periode tussen dan anders. Door deze data slim te gebruiken zijn er automatische e-mails op te stellen die verzonden worden zodra de klant weer aan een nieuwe bestelling toe is. Hiermee geef je de klant een extra seintje dat hij of zij weer toe is aan een nieuwe fles shampoo of wax. Ziet AI tegelijkertijd dat de shampoo vaak verkocht wordt met conditioner X? Raad dit product dan aan in de e-mail. Je klant zal het fijn vinden dat je zo goed meedenkt. Zo helpt AI je aan zowel een herhaalaankoop als een upsell, zonder dat je daar zelf moeite voor hoeft te doen.

Genereer onderwerpregels voor je e-mails die aansporen tot conversie

De onderwerpregel is een van de eerste onderdelen van je e-mail die een klant ziet. Je overtuigt hiermee de ontvanger om je e-mail te openen. Extra belangrijk dus om deze zo overtuigend mogelijk te schrijven! AI kan je hierbij helpen. Via AI is het gemakkelijk te achterhalen wat de best scorende onderwerpregel voor jouw e-mail is. Geef simpelweg aan waar je mail over gaat, wat de tone of voice moet zijn en AI toont binnen no-time een converterende onderwerpregel.

Een schonere verzendlijst behouden

Los van het bepalen van de optimale verzendtijd, onderwerpregel of personalisatie kan AI je ook nog helpen met het bijhouden en opschonen van je e-maillijst. Dit doet AI door de e-mailadressen bij te houden die als spam overkomen. Deze mailadressen worden automatisch uit je e-maillijst gefilterd. Zo zorgt AI voor een minder hoge bounce rate, een hogere deliverabilty en afzenderscore.

Welkome aanvulling

Al met al is AI dus een zeer welkome aanvulling op je e-mailmarketing. Met de komst van ChatGPT4 is er enorm goed samen te werken met AI. ChatGPT4 neemt alle menselijke input mee. Net hetgeen waar voorganger ChatGPT3 de bal nog liet liggen. Dit maakt AI een waardevolle aanvulling op je huidige e-mailmarketing. Het geheim voor goede e-mailmarketing (het kennen van je doelgroep en inspelen op hun behoeftes) wordt zo een stuk bereikbaarder.

Onderstaand voorbeeld spreekt boekdelen. In de eerste prompt richting ChatGPT4 gaven we een kleine opdracht om een onderwerpregel te generen voor een nieuwe mascara:

Oké, precies wat ik vroeg. Nu wil ik het onderwerpregel persoonlijker maken door op de behoefte in te spelen van de klant, namelijk het feit dat er behoefte is aan langere wimpers:

Dit is al specifieker. Ik gebruik deze onderwerpregel en in de pre-header maak ik gebruik van het feit dat de sale maar 24 uur duurt. En daar zit de grote crux: ChatGPT4 werkt goed, mits jij als opdrachtgever een goede opdracht aanlevert. Wees zo specifiek mogelijk in wat je wilt. Want als je een matige opdracht geeft, krijg je een matige uitkomst.

Met deze verschuiving naar personalisering en betekenisvollere klantrelaties is één ding duidelijk: e-mailmarketing moet met zijn tijd meegaan. Naarmate de gegevens achter klanten zich verdiepen, kunnen we verwachten dat AI wordt gebruikt om sterk gepersonaliseerde geautomatiseerde e-mails te maken die de ontvangers het gevoel geven dat ze met een echte persoon praten. Bovendien kunnen bedrijven door te investeren in geavanceerde AI-gestuurde softwareoplossingen, gedragingen, intenties en voorkeuren uit klantgegevens identificeren en dat inzicht gebruiken om krachtige geïndividualiseerde ervaringen te leveren in elke fase van het klanttraject: van onboarding tot conversie. Uiteindelijk bieden op gegevens gebaseerde e-mailcampagnes een manier voor bedrijven om betrokkenheid te bevorderen en langdurige relaties met klanten te creëren.

Over de auteurs: Carola Doesburg is contentmarketeer en Francine Jonkman is marketeer bij Reloadify.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond