-

Met deze inzichten van 2020 scoor je tijdens Black Friday 2021

De belangrijkste week in e-commerce komt er weer aan en dus is het hoog tijd om terug te blikken op Black Friday 2020. Welke lessen kunnen we trekken uit de ervaringen van vorig jaar? Hoe is ons shopgedrag veranderd in coronatijd en hoe blijvend is dat effect? En welke trends mogen we zeker niet missen om van deze Black Friday een nog groter succes te maken?

Black Friday – de vrijdag na Thanksgiving vol kortingsacties – is booming. Het fenomeen ontstond in de Verenigde Staten, waar het een dag is waarop veel Amerikanen vrij hebben en aan hun kerstaankopen beginnen. De dag wordt gekenmerkt door grote kortingsacties en de omzet van veel winkeliers schiet door het dak. Het fenomeen is inmiddels – vooral online – getransformeerd in een weekendlange, weeklange of zelfs maandlange actieperiode waarin grote kansen liggen voor e-commerce. Nu die periode ook voor Nederlandse webshops een steeds belangrijkere periode wordt qua omzet is het goed om te weten uit welke hoek de wind waait. Op welke trends kunnen winkeliers nou letten? En hoe halen ze nog meer succes tijdens Black Friday 2021?

Black Friday in de retailbranche

We onderzochten vorig jaar het gedrag van ruim 2 miljoen eindgebruikers. Deze benchmark liet zien dat de coronapandemie vorig jaar een grote invloed had op dat gedrag: het aandeel Black Friday-aankopen dat in-store werd gedaan, nam af met 8,9 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aandeel online aankopen daarentegen nam zelfs toe met 46,3 procent. Ondanks de pandemie waren mensen niet per se zuiniger: het gemiddelde bedrag van een aankoop lag ruim 6 procent hoger dan in 2019. Black Friday 2020 was vooral voor online retailers dus een succes te noemen.

Meer online is geen incident, maar een langlopende trend

Om de grotere ontwikkelingen in kaart te brengen, doken we ook iets dieper in de data. Zo zien we dat de nadruk op meer online shoppen zich doorzet. We shopten in 2020 zelfs 73 procent meer online, waarmee de aankoopfrequentie een forse groei doormaakte. Opvallend daarbij was spectaculaire groei van online aankopen door 65-plussers. De pandemie – en bijbehorende maatregelen – speelden hierbij uiteraard een belangrijke rol, maar ook hun shopgedrag is hierdoor permanent beïnvloed.

Ook een goede ontwikkeling voor retailers is dat de opt-out rate van emails in alle leeftijdsgroepen afnam, ondanks dat klanten meer mails kregen. Wees als retailer dus niet bang om te communiceren met klanten in de aanloop naar Black November! Klanten staan open voor communicatie met jou gedurende deze tijd. Maak er gebruik van om sales te boosten en je klantenbestand te vergroten.

Mannen versus vrouwen, offline versus online

Uit de data blijkt ook dat er een duidelijk verschil is tussen mannen en vrouwen en hun koopgedrag. Zo gaven mannen gemiddeld per aankoop 49 procent meer uit dan vrouwen. Maar opvallender nog is dat vrouwen vaker online kopen (34% meer dan mannen) en dat mannen zich veel meer richten op in-store winkelen. Als retailer is het goed om je te focussen op het naar de winkel krijgen van mannen en daar via up-selling de aankoop nog interessanter maken.

Focus je dus op de verschillende manieren waarop mannen en vrouwen aankopen doen tijdens Black November. En bepaal per doelgroep welke methoden je gebruikt om het aankoopbedrag omhoog te krikken.

Andere tips voor Black Friday 2021

Identificeer voor Black November en Black Friday 2021 het potentiële aankoopgedrag van klanten en bied hen zo een persoonlijke korting aan voor het product dat ze het leukst vinden. Deze personalisatie wordt gewaardeerd en draagt bij aan verantwoord consumptiegedrag, omdat de klant waarschijnlijk een doordachte aankoop doet.

Let wel op met emails: de gemiddelde CTR (click-through rate) nam afgelopen jaar toe, maar deze stijging kwam geheel tot stand dankzij vrouwen. De CTR van mannen daalde zelfs met 4 procent. Ook interessant: oudere mensen klikken sneller door dan jongeren. Hiermee filter je al snel of jouw doelgroepen gevoelig zijn voor marketingmails of niet

Tot slot nog een tip voor het beter bereiken van vrouwen. Uit de cijfers blijkt dat vrouwen gemiddeld meer aankopen doen dan mannen, maar dat het gemiddelde aankoopbedrag lager ligt dan bij mannen. Onze laatste tip is dus om meer te communiceren met vrouwelijke klanten. Een continue stroom van berichten, aanbevelingen en aanbiedingen lijkt voor deze doelgroep het meest effectief.

Meer weten of jouw cijfers vergelijken met de benchmark en er zo zeker van zijn dat je klaar bent voor de Black Friday 2021? Je vindt het volledige rapport hier.  

Over de auteur: Stefan Westman is Marketing manager Benelux, Denemarken en Noorwegen bij Voyado.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond