-

Digitaal sparen Albert Heijn: meer convenience, engagement én insights

Albert Heijn lanceerde onlangs haar digitale spaarprogramma. Daarmee biedt Appie zijn klanten talrijke voordelen, zowel in de winkel als online. Zo ontstaan nieuwe waardevolle nieuwe touch points en communicatiemogelijkheden en haalt de supermarktketen de band met de klant verder aan.

Klanten van Albert Heijn kunnen sinds kort ook digitaal punten sparen voor hun begeerde kristallen glazen – en straks ook weer voor gratis bestek, vershouddozen, pannen en andere extra’s. Als je de AH-app download, een profiel aanmaakt en direct je Bonuskaart registreert, plaatst Appie de ‘digitale zegels’ direct bij aankoop in de app. Dat is om verschillende redenen prettig voor de klant.

Allereerst hoef je geen zegeltjes meer te plakken, en blijven er ook geen zegels of halfvolle spaarkaarten in de la liggen. Je kunt verzamelde punten ook eenvoudig mobiel doorgeven aan een vriend, familielid of buurvrouw. Klanten hebben nu ook direct inzicht in hun totale aantal gespaarde punten, en kunnen die punten makkelijker spenderen. Onderzoek toont aan dat veel consumenten blij zijn met digitale mogelijkheden die hierbij extra controle en convenience bieden.

Nederlandse consument omarmt zelfscannen

AH-klanten hoeven bovendien ook niet meer langs de kassa voor hun zegels. De steeds populairder wordende zelfscan-kassa’s delen nu immers ook digitale zegels uit. De kassa’s danken hun snel toegenomen populariteit onder meer aan de perceptie bij de klant dat afrekenen sneller en efficiënter gaat.

Uit onderzoek blijkt dat een derde van alle Nederlandse consumenten in ieder geval open staat voor zelfscannen. Niet voor niets hebben bijvoorbeeld ook Jumbo, Etos, Ikea Lidl én de Action inmiddels zelfscankassa’s staan. En verschijnen er ook steeds meer soortgelijke mogelijkheden, zoals scannen van boodschappen met je eigen mobiele telefoon en mobiele Points of Sale door de gehele winkel.

Afhalen boodschappen snel populairder

Natuurlijk kan AH zijn loyale digitale shoppers nu ook passend belonen. Op dit moment bestelt 43 procent van de Nederlandse consumenten minstens één keer per week zijn boodschappen online. Naar verwachting groeit dit percentage uit naar 62 procent tegen 2021, blijkt uit het recente onderzoek ‘The Last Mile Delivery Challenge’. De snel groeiende groep consumenten bij die zijn bestelde producten graag zelf even afhaalt komt daar nog bij.

Uit recente gegevens van Walmart blijkt het faciliteren van ‘afhalers’ ook een uitstekende mogelijkheid om nieuwe klantsegmenten aan te boren. De Amerikaanse retailreus zette eerder dit jaar stevig in op het vergroten van het aantal afhaalklanten. Onderzoek toont aan dat 40 tot 60 procent hiervan bestaat uit nieuwe klanten. Hun gemiddelde bestelling vertegenwoordigt bovendien bijna 2,5 keer de waarde van een gemiddelde in-store boodschap.

Waardevolle klanten nauwer binden

Met een digitale spaarmogelijkheid kunnen retailers deze waardevolle klanten nauwer aan zich binden. Dat gaat verder dan alleen het verzamelen van punten. Zo resulteren mobiele interactiemogelijkheden die naadloos aansluiten op de in-store experience bijvoorbeeld automatisch in een hogere aankoopfrequentie en een grotere share of wallet, onderzocht de Amerikaanse drogisterijketen Walgreens.

Naast deze voordelen genereert AH met zijn nieuwe digitale spaaroptie bovendien ook meer waardevolle data. De talrijke houders van een ‘anonieme’ Bonuskaart moeten immers ook een persoonlijk profiel aanmaken om gebruik te kunnen maken van de nieuwe mogelijkheid. Dat betekent een extra digitaal touch point, en meer mogelijkheden om met deze klanten te communiceren.

Effectieve beïnvloeding digitale coupons

Bijvoorbeeld via gepersonaliseerde aanbiedingen, gekoppeld aan digitale coupons. Uit onderzoek blijkt dat deze via de telefoon verstuurde coupons het klantgedrag zeer effectief kunnen beinvloeden. 86 procent van de ondervraagde consumenten zegt dat kortingsbonnen hen hebben beïnvloed om een nieuw product te proberen. 84 procent zegt dat kortingsbonnen hun winkelkeuzes beïnvloeden. De combinatie van digitale coupons met de mogelijkheid digitaal punten te sparen is een match made in loyalty heaven.

Net als eerder bijvoorbeeld met de Bonuskaart heeft Albert Heijn lang gewacht met de introductie van een digitale spaarmogelijkheid. Door de onstuitbare groei van de mobiele telefoon als het hart van de digitale consument was de uiteindelijke invoering echter onvermijdelijk. Interessant is nu te kijken hoe Appie de relevantie voor zijn klanten de komende periode gaat uitbouwen. En welke andere partijen volgen nu Nederlands grootste supermarktketen eindelijk over de dam is.

Over de auteur: Wilco de Bie werkt als Client Strategy Director bij Magneds, een online bureau gespecialiseerd in sales- en loyalty oplossingen. De afgelopen jaren heeft hij loyaliteitsconcepten ontwikkeld voor merken uit de FMCG-, retail-, entertainment- en financiële sector, gebaseerd op de diepere behoeftes van de consument en passend bij de merkwaarden van organisaties.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond