Digitale kortingsbonnen – wat kun je ermee?

Wanneer heb je voor het laatst een bon uitgeknipt uit een folder en ingewisseld voor korting of een gratis product? Afhankelijk van je leeftijd is het antwoord waarschijnlijk nooit of heel lang geleden. Toch zijn coupons springlevend, maar dan digitaal. Wat kun je ermee?

Voor FMCG-merken en retailers zijn digitale coupons een belangrijke driver voor conversie en online en store traffic. Je kunt er de verkoop van producten mee stimuleren en de drempel om nieuwe producten uit te proberen verlagen.

Als onderdeel van het loyaliteitsprogramma zorgen deze vouchers voor meer betrokkenheid van de eindgebruiker bij je bedrijf of merk. Het is een vorm van instant reward – mensen worden direct beloond voor hun loyaliteit. Het geeft je als bedrijf de mogelijkheid om aankooppatronen en -gedrag te volgen op individueel niveau en het succes van campagnes goed te meten doordat je kunt zien hoeveel bonnen daadwerkelijk zijn ingewisseld. Die informatie kun je weer benutten voor gerichte, gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van de aankoophistorie van de gebruiker of de locatie waar hij zich bevindt.

Conversie, engagement en data zijn dus de belangrijkste voordelen van coupons. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de digitale tegoedbonnen steeds vaker worden ingezet: volgens Juniper Research zal de waarde van ingewisselde vouchers in 2022 zijn gestegen naar 91 miljard dollar vergeleken met 47 miljard dollar nu, een jaarlijkse groei van 14,1 procent. West-Europa is goed voor ongeveer een kwart van dat bedrag.

Wel of geen korting geven?

Feit is dat consumenten bereid zijn de interactie aan te gaan met merken via hun smartphone (zie bijvoorbeeld dit onderzoek van Vibes). Digitale coupons zijn een uitstekende manier om die interactie vorm te geven. Wat ter discussie staat is of je daarbij voor korting moet kiezen of een andere beloning. Gedragsexperts stellen dat een beloning, zoals toegang tot een VIP-sale positieve associaties oproepen die langer blijven hangen dan een financieel voordeeltje. Stap 1 van een succesvolle couponstrategie is dus bepalen welke incentive het beste past bij je klanten, product en merk.

Voulez-vous voucher avec moi?

Stap twee is bepalen hoe je campagne eruit gaat zien en welke kanalen interessant zijn. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een kortingsvoucher of beloning te versturen via good old e-mailmarketing. Daar is niets mis mee, maar er zijn veel meer mogelijkheden. Een paar leuke voorbeelden:

 1. Apps: Dunkin’ Donuts en Campina

De meeste coupons worden ingewisseld via apps, waarschijnlijk omdat retailers het meeste weten van klanten die dergelijke apps gebruiken en daardoor gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen doen, met hogere conversie als logisch gevolg.

Dunkin’ Donuts, sinds kort ook actief op de Nederlandse markt, houdt bijvoorbeeld elk jaar de Perks Week. Vijf dagen lang kregen leden van het spaarprogramma dagelijks een speciale aanbieding in de app te zien, van bonuspunten voor het automatisch opladen van je tegoed tot een gratis drankje als je On-the-Go Mobile Ordering gebruikt, waarbij je in de app alvast selecteert wat je wil hebben en de order betaalt, zodat je in de winkel de bestelling alleen nog maar hoeft op te halen.

Campina lanceerde in 2017 naast onder andere het Eurosparen, winacties en geldterugacties een in-app stempelkaart. Deze stempelkaart wordt op een unieke manier ingezet om awareness en traffic te genereren naar Yoghurt Barn, een koffie- en yoghurtbar met twaalf locaties waarvan Campina hofleverancier is. Met de Eurosparen-codes van Campina-producten uit de supermarkt sparen klanten hun digitale stempelkaart vol en krijgen ze een digitale coupon voor een gratis Yoghurt Special.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je kortingsvouchers onder de aandacht te brengen in een app van derden. Voordeel hiervan is dat je nieuwe doelgroepen bereikt die je online activeert om offline je winkel te bezoeken. Nadeel is dat je geen eigen database en kennis opbouwt.

 2. QR-codes: they’re alive!

QR-codes maken een comeback sinds er bij iOS11 geen aparte scanapp meer voor nodig is. De camera leest de code uit zodat de klant niets meer hoeft in te typen. Inwisselen gaat dus snel en je kunt de korting of andere incentive op elk medium aanbieden, zowel digitaal als in tijdschriften, op billboards, et cetera. Social media lenen zich ook goed voor coupons via QR-code. Het gemak heeft geleid tot een aantal interessante use cases, van snel betalen (zoals onder andere Rabobank in de app aanbiedt) tot het tegengaan van de zwarte handel in theater- en concertkaartjes, wat de Nederlandse startup GUTS.tickets doet door QR-codes te combineren met blockchaintechnologie.

Snapchat heeft in januari van dit jaar zelfs Snapcodes gelanceerd, waarmee gebruikers kunnen linken naar een website. Dit biedt natuurlijk ook kansen voor retailers. 

 3. Chatbots: profiteer van die buying mood

Chatbots stimuleren de loyaliteit van klanten en zijn een geschikt medium voor het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen. Een mooi voorbeeld is Dom de pizzabot van Domino’s die onthoudt wat de favoriete bestelling van een klant is. Door enkel het woord pizza naar Dom te sturen, wordt de order aangemaakt. Wanneer de gebruiker al een tijdje geen pizza meer heeft besteld, kan de chatbot een aanbieding doen in de vorm van een kortingsvoucher.

Dit jaar worden er 25 miljoen bonnen via chatbots aangeboden, heeft Juniper becijferd en dat aantal loopt op tot 1,1 miljard in 2022. De reden? Klanten die in gesprek zijn met een merk of winkel zijn al in de ‘buying mood’ en dus eerder genegen gebruik te maken van een voucher.

 4. Betalingen: ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Zoals bij alles in de e-commerce geldt dat je het de klant wel zo makkelijk mogelijk moet maken om gebruik te maken van je acties en dus dat de wisselwerking tussen online en de winkel zo soepel mogelijk moet verlopen. Dit kan met onzichtbare betalingen: klanten slaan hun betaalgegevens in een app op, zodat ze heel snel een product of dienst kunnen afrekenen zonder dat ze een creditcard, pinpas of contant geld tevoorschijn moeten halen.

Denk aan hoe taxiservice Uber de ritjes afrekent maar bijvoorbeeld ook aan Amazon Go, de winkel waar klanten gewoon weg kunnen lopen met hun boodschappen zonder dat er een check-out nodig is (zie video onder). De benodigde technologie kan worden geïntegreerd met mobiele wallets, zodat het heel gemakkelijk wordt om een coupon in te wisselen voor (korting op) een product – die wordt immers opgeslagen op dezelfde plek als de creditcardgegevens van de klant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug