-

Gebruik je bedankpagina niet als conversietracking

Wanneer een bezoeker een actie uitvoert op je website, zoals het invullen van een contactformulier, worden ze in veel gevallen doorgestuurd naar een bedankpagina. Een bezoek aan de bedankpagina wordt vaak gemeten als conversie. Het is één van de eenvoudigste manieren om een conversie te registreren. Je hebt er weinig kennis en tijd voor nodig en daarom is dit nog steeds een veelgebruikte aanpak.

Vier redenen waarom een bedankpagina bezoek een verkeerd beeld kan schetsen

Bots en crawlers
Elke website ontvangt bezoekers die geen echte mensen van vlees en bloed zijn. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door een crawler. Een crawler is als het ware een spin die het web afstruint naar websites en pagina’s. Elke zoekmachine heeft een eigen crawler. Deze crawler bezoekt en leest elke website om te kijken waar deze overgaat, en om deze te kunnen weergeven in de resultaten van de zoekmachine.

In bovenstaand voorbeeld gaat het om goede bots: je wordt hierdoor immers geïndexeerd in de resultaten van zoekmachines. Je hebt echter ook spambots die je website bezoeken waardoor dit een groot deel van je bezoekers kan opleveren. Bots bezoeken elke pagina, waardoor zij dus ook je bedankpagina bezoeken. Hierdoor denk je een conversie te hebben behaald, maar dit geeft een vertekend beeld.

Willekeurig bezoek vanuit zoekmachine
Als de bedankpagina niet handmatig is uitgesloten voor indexatie in de zoekmachines loop je het gevaar dat mensen per ongeluk op de bedankpagina terechtkomen. Dit is uiteraard niet iets wat je graag wilt meten.

Meerdere bezoeken
Wanneer iemand op een bedankpagina terecht komt en deze toevallig refreshed, dan worden er twee conversies gemeten. Het kan zijn dat iemand na een actie op de bedankpagina terechtkomt en vervolgens het tabblad open laat staan. Wanneer bij het opnieuw starten van de browser alle pagina’s worden geladen wordt dit wederom gezien als een bezoek aan de bedankpagina.

Smart bidding strategieën van Google Ads raken in de war
Wanneer je gebruik maakt van automatische biedstrategieen in Google Ads dan stuurt het algoritme van Google op zoveel mogelijk conversies. Wanneer een conversie dus op een verkeerde manier wordt gemeten, dan zal het algoritme juist meer gaan sturen op deze conversies door de false-positives.

Hoe meet je dan wel op een juiste manier een conversie?

Het beste is om een conversie te meten op het moment dat er een event plaatsvindt. Dit kan zijn op het moment dat er een transactie wordt gemaakt, of het moment dat het contactformulier daadwerkelijk wordt verzonden. Door gebruik te maken van een data layer kun je deze conversiedata doorgeven aan bijvoorbeeld Google Tag Manager. Het is een stukje code dat wordt verzonden wanneer een gebruiker een bepaalde actie uitvoert op de website. Doordat de data layer data doorgeeft aan Google Tag Manager kun je hier triggers en tags aanhangen. Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat op het moment dat iemand een contactformulier verzendt dit in de Tag Manager gezien wordt als trigger, die weer de tag activeert van een conversie. Deze conversie kun je vervolgens naar Analytics, Google Ads of de Facebook Pixel sturen. Op deze manier heb je op elk (advertentie) platform dezelfde conversie.

Wil je toch de bedankpagina als conversie meten?

Er zijn altijd redenen waarom bovenstaande aanpak niet voor jou geschikt is. Het kan voorkomen dat je niet de technische kennis hebt om op de eerder genoemde manier een conversie te meten. Of je maakt gebruik van een externe tool op een ander domein waarop de conversie plaatsvindt (denk bijvoorbeeld aan een ticketing tool of een externe agenda). Deze tools kunnen de gebruiker na een conversie dan doorsturen naar de bedankpagina op jouw eigen domein, waardoor je het meetbaar kunt maken.  Met de volgende tips kun je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk verkeerde data genereert:

Haal je bedankpagina uit de sitemap
Door de bedankpagina uit de sitemap te halen zal deze veel minder snel geïndexeerd worden door zoekmachines. Hierdoor zullen bots en crawlers de pagina minder snel vinden (en dus bezoeken).

Gebruik robots.txt om de pagina uit te sluiten
Geef in de robots.txt aan dat crawlers de bedankpagina overslaan bij het crawlen naar url’s. Op die manier verschijnt de pagina minder snel in de resultaten.

Verzoek tot verwijdering in Google Search Console
Als de pagina al geïndexeerd wordt in Google dan kun je een verzoek doen tot verwijdering van de pagina. Hiermee zullen bezoekers minder snel vanuit Google op de pagina terechtkomen.

Zorg ervoor dat de bedankpagina alleen te bezoeken is vanuit een pagina waarop de conversie plaatsvindt.
Door te zorgen dat de bedankpagina alleen te bezoeken is vanuit een pagina waarop de conversie wordt voltooid minimaliseer je de kans dat bezoekers via een andere weg de pagina bezoeken.

Over de auteur: Willem van Bolderen is online marketeer bij HOBL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond