-

Maak met live shopping van je sociale media een 24/7 verkoopkanaal

Sociale media gebruiken als verkoopkanaal was lange tijd nog wat onwennig. Inmiddels doen steeds meer bedrijven het. Vooral de mogelijkheden van ‘live sales’, waar kijkers vanuit een video producten direct kunnen kopen, nemen een hoge vlucht.

Tijdens de coronacrisis bleek dat veel ondernemers nog lang niet zo klaar waren voor het digitale tijdperk als ze misschien dachten. De hele bedrijfsvoering omschakelen bleek een grote uitdaging. En omdat sommigen handmatig gingen verkopen via socialemediakanalen, ontstond er chaos. Er was grote behoefte om het bestelproces van consumenten op sociale media te kunnen stroomlijnen.

Met speciale software (zoals die van ons) is het mogelijk om sociale media-accounts om te zetten in social commerce-kanalen. Geen chaos meer, maar op een logische manier je sociale media inzetten als verkoopkanalen.

Sneller van koopintentie naar aankoop

Het is de eerste wet van de marketing: hoe sneller consumenten van koopintentie naar afrekenen kunnen gaan, hoe hoger je conversie. Met live sales kun je dat proces versnellen. Maar hoe werkt dit precies? Een retailer kan de software koppelen aan sociale media en gebruiken bij een (live) videocampagne. Potentiële klanten reageren met productcodes die de retailer laat zien en krijgen een automatisch bericht met een link. Via die link kan de consument direct afrekenen.

Met live sales-software combineer je de voordelen van online en fysiek winkelen. In een live video kan een retailer mikken op persoonlijke interactie met klanten en antwoord geven op vragen. Een ander groot voordeel is het 3D-beeld dat klanten krijgen. Een video geeft een beter beeld van producten dan foto’s in een webshop dat ooit kunnen doen.

Live shopping groeit hard

Live shopping is qua markt al veel groter dan de meeste mensen denken. Het is niet altijd zo zichtbaar omdat de early adopters meestal niet de partijen zijn die op de eerste plek in de zoekresultaten staan. Er zijn inmiddels tienduizenden casussen over heel Europa te vinden.

Waar mode de voorloper was, zie je nu partijen in alle retailsegmenten live shopping omarmen: van beauty, sieraden, design, huis-en-tuin tot voedsel en elektronica. Neem slagerij The Fat Cow die tientallen kilo’s barbecuevlees verkoopt, Matas met duizenden drogisterijproducten of Hip & Zo Mode die zelfs de deuren heeft gesloten om alleen nog maar live te gaan.

Innovatie binnen ‘social commerce’

Producten via sociale media verkopen, gebeurt al een tijdje. Denk aan directe en indirecte verkoop, via shops op Instagram of Facebook. Maar vaak zitten er nog behoorlijk veel stappen tussen het zien van de advertentie en de daadwerkelijke aankoop. Klanten moeten veel doorklikken, waardoor de customer journey te lang wordt en klanten verdwalen of afgeleid worden.

Live sales is een innovatie binnen de social commerce waarmee je een direct saleskanaal creëert, met minder klikken. Een retailer staat voor de camera en presenteert producten, geïnteresseerde klanten krijgen na een reactie direct een persoonlijke kooplink. Hierdoor is het proces zo kort mogelijk.

Maar live sales is meer dan alleen een direct verkoopkanaal. Er zijn ook veel neveneffecten. Bijvoorbeeld minder retouren, hogere engagement en minder handling. Door het creëren van video’s  met een hoge interactie, verbeter je ook je ranking en word je dus sneller zichtbaar op sociale media. Dat heeft ook weer positieve gevolgen voor de ROI van ondernemers. Sales, zichtbaarheid en klantbezoeken in zowel de fysieke als online winkel krijgen alle drie een positieve impuls vanwege het multichannel-effect. Waar komt die 24/7 in de titel van dit stuk dan vandaan? De live video’s blijven ook na de livestream shoppable. Ook kun je vooraf opgenomen video’s met de software shoppable maken.

Persoonlijke touch

Live sales geeft retailers de mogelijkheid om op een persoonlijke manier toch online zaken te doen, zonder al te grote investeringen vooraf. Het is een kans voor kleine en middelgrote ondernemers om zich te onderscheiden. Vanwege de relatieve schaalgrootte is dit moeilijker te evenaren door grote multinationals.

We zien dat retailers de laatste jaren onder druk staan van grote partijen, en de sluitingen tijdens lockdowns maakten dat alleen maar zwaarder. Vanwege het persoonlijke en unieke karakter van live shopping gaan retailers weer iets meer richting een gelijkwaardig speelveld. Wil je nog meer weten over live shopping, download dan onze gratis whitepaper.

Over de auteur: Joris Volmering is Business development manager bij Easy Live Sales.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond