-

Tips voor het verhogen van je organische vindbaarheid op Amazon

Amazon is sinds maart 2020 in Nederland en wordt steeds groter. Hoe optimaliseer je je content voor Amazon en zorg je ervoor dat je producten goed vindbaar zijn?

Google is niet de enige zoekmachine waarvoor je organisch kunt optimaliseren. Ook marketplaces zoals Amazon hebben een zoekfunctie en een eigen algoritme die de zoekresultaten rangschikt. Waar de intentie bij Google enorm uiteenloopt, bijvoorbeeld lokaal, informatief of commercieel, is het algoritme van Amazon volledig gericht op de koopintentie van de klant en toont het het beste item, waar de kans het grootst is dat het product wordt gekocht. Amazon verdient namelijk geld wanneer een verkoop plaatsvindt. 

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Content optimaliseren

Om een bepaald item te vinden typen gebruikers keywords in de zoekbalk. Het is daarom van belang om producten te optimaliseren rondom relevante keywords. Start daarom met een Amazon zoekwoordenonderzoek. Gebruik de zoekwoorden om de volgende elementen te optimaliseren:

  • De titel: Plaats de belangrijkste informatie in het begin van de titel. De mobiele weergave is ongeveer 70 tekens, zorg dus dat de titel 70 tekens of minder bevat. Houd bij het optimaliseren van de titel rekening met de volgende punten: plaats de merknaam in de titel, gebruik niet enkel hoofdletters en gebruik geen promotieteksten in de titel, vermijd dus termen als bijna uitverkocht of gratis verzending.
  • Amazon backend zoekwoorden: dit zijn verscholen zoekwoorden die alleen gebruikt worden in de backend van het Amazon seller account. Met deze zoekwoorden geef je Amazon meer informatie over waar items over gaan.
  • Productomschrijving: Wees zo uitgebreid en relevant mogelijk. Gebruik zoekwoorden in de productomschrijving om het resultaat te verrijken en omschrijf extra features zoals maat, stijl en de werking van het product.
  • Gebruik bulletpoints en highlights: Plaats de belangrijkste kenmerken van jouw product in bulletpoints, dit verbetert de leesbaarheid. De ruimte om deze kenmerken te vullen is ongeveer 200 tekens.
  • Prijs: De prijs is van directe invloed op de CTR naar jouw productpagina. Laat met behulp van de producttitel en afbeeldingen zien wat er allemaal bij de prijs inbegrepen zit en vergelijk de prijs met concurrenten.
  • Afbeeldingen: Zorg dat de afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn. Gebruik ook additionele afbeeldingen over het gebruik van het product zodat de USP’s worden uitgebeeld in foto’s. Voor vendors is het mogelijk om 360 graden foto’s en productvideo’s te plaatsen.  Zorg er daarnaast voor dat de afbeeldingen voldoen aan de volgende eisen:
    • Gebruik hoge kwaliteit productafbeeldingen met een witte achtergrond. Laat de USP’s van het product goed zien. 
    • De hoofdafbeelding is de afbeelding die in het zoekresultaat getoond wordt, zorg er dus voor dat deze perfect is. 
    • Additionele afbeeldingen kun je gebruiken om andere aanzichten van product te laten zien, maar ook om te laten zien hoe het product wordt gebruikt. 
  • Merk en fabrikant: Gebruik een uniek symbool, naam of handelsmerk om je als verkoper te onderscheiden. Laat daarnaast zien wie de fabrikant van het product is. 
  • A+ Content en Enhanced brand content: Dit zijn content features voor verkopers die merk geregistreerd zijn. Door middel van deze gratis module kan je de productomschrijving enorm verrijken met content.
Het belang van reviews

Reviews zijn uitermate belangrijk voor conversie en goede organische ranking. Hoe hoger de review score, hoe beter. Ook het aantal productreviews is van belang. Amazon maakt het mogelijk om op een neutrale manier een review te vragen. Afgeraden wordt om te betalen voor reviews of om een incentive te bieden voor een review. Daarnaast is het natuurlijk zeer belangrijk dat de klant het bestelde product in goede orde ontvangt en het overeenkomt met de productbeschrijving. Dit zijn klachten die vaak terugkomen en die gemakkelijk te voorkomen zijn. 

Wanneer het product veel goede reviews ontvangt, kan het product worden uitgelicht in de zoekresultaten van Amazon als ‘bestseller.’ Naast ‘bestseller’ is het ook mogelijk om te worden genoemd als ‘Amazon’s choice.’ Dit wordt bepaald aan de hand van het algoritme van Amazon.

Over de auteur: Dennis Boogaard is SEO specialist bij SDIM

 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond