-

Is je bedrijf te ‘saai’ voor content marketing?

Ben jij verantwoordelijk voor de marketing van een ‘saai’ bedrijf? Gefeliciteerd! Dat betekent vrijwel zeker dat je door middel van content marketing onderscheidend kunt zijn. Want goede content is in jouw branche waarschijnlijk zeldzaam.

De kansen liggen dan ook voor het grijpen. Een blue ocean aan content marketing mogelijkheden ligt aan je voeten. Dus aarzel niet langer en ga aan de slag. Want als jij het niet doet, gaat een ander er met de buit vandoor.

Waarom content creëren?

Als je nieuwe klanten wilt, zul je eerst moeten verbinden met prospects. Tegenwoordig is online content het belangrijkste middel om leads te genereren. Een contentstrategie is daarom essentieel voor elke organisatie.

Je concurrenten zijn net zo ‘saai’

Vergelijk geen appels met peren. Jouw organisatie hoeft waarschijnlijk niet te concurreren met Disney, Ajax of Red Bull. En je beschikt waarschijnlijk ook niet over een vergelijkbaar budget. Maar dat is helemaal niet erg, want jouw prospects vergelijken jouw bedrijf ook niet met dergelijke grote publiekstrekkers. Vergelijk jezelf liever met je concurrenten. Die zijn waarschijnlijk net zo ‘saai’. Om interessanter te zijn dan hen is vast een stuk minder lastig dan je denkt.

Voor de juiste doelgroep ben je interessant

Daar komt bij dat jouw klanten en prospects zelf ook in jouw branche leven. Daarom zullen ze wat jij te vertellen hebt helemaal niet zo saai vinden. Waarschijnlijk ‘vervelen’ ze zelf op verjaarspartijtjes hun vrienden en familie met al hun verhalen. Net als jij. Denk daarom aan deze mensen wanneer je content creëert. De kunst is om je publiek aan te voelen en datgene te geven wat voor hen inspirerend en bruikbaar is. En dat op een gulle, informatieve en toegankelijke manier.

Goede Content is:

  • Verhalend (wat is het verhaal?)
  • Bruikbaar en vindbaar.
  • Actueel en pakkend.
  • Flexibel en makkelijk te delen.
Kruip in de huid van je publiek

Adresseer met je content het probleem dat je oplost voor je klanten. Veel bedrijven praten alleen maar over zichzelf en hun oplossingen. Maar jouw klanten zoeken op hun probleem. Kruip daarom in de huid van je publiek en leef je in in hun probleem. Neem ze mee naar het moment dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Dan valt het kwartje veel makkelijker. En dat kwartje is de waarde die jouw propositie voor hen heeft.

Vermijd de valkuil dat je content een verkoopverhaal wordt. Toon je publiek in plaats daarvan dat je hen door en door kent.

Dit denkt je publiek:

  • Maakt deze content me slimmer?
  • Geeft het me iets om over te praten?
  • Dient het mijn belangen?
  • Heeft het een verrassingselement of humor?
  • Inspireert het mij?
Durf stelling te nemen

Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Juist wanneer je probeert om niemand voor het hoofd te stoten, riskeer je irrelevant te zijn. Durf daarom stelling te nemen. Positie te kiezen. Uiteindelijk heb je veel meer aan een kleine groep volgers die het harstochtelijk met je eens is, dan aan een grote groep mensen die hun schouders ophalen en je links laten liggen.

Deel content van anderen

Zelf content creëren kan nogal tijdrovend zijn. Gelukkig kun je je publiek ook dienstbaar zijn door relevante content van anderen met ze te delen. Ga maar na: als iemand jou wijst op content die voor jou relevant is, ben je die persoon dankbaar. Toch? Het vinden en vervolgens delen met je volgers van waardevolle content heet ook wel content curation. Het is een prima manier om de expertise van jouw organisatie te tonen. In dit artikel leer je hoe je content curation voor jouw organisatie strategisch kunt inzetten als marketing tool.

Interview experts

Een beproefde methode om goede content te creëeren is het interview. Bekende namen voor je doelgroep zijn daarbij aantrekkelijk, omdat ze binnen jouw branche al publiekstrekkers zijn. Heb je grote namen uit jouw branche in je netwerk, probeer ze dan te verleiden tot een interview.

Maar je kunt ook de kennis van je organisatie ontsluiten door je eigen experts te interviewen. Deze deskundigen hebben wellicht niet voldoende tijd of schrijfvaardigheid om zelf content te creëeren, maar ze beschikken over kennis en informatie die waardevol is voor je publiek.

Als je zelf niet over de benodigde interview- en/of schrijftechnieken beschikt, zijn dergelijke artikelen prima uit te besteden aan professionele schrijvers.

Schrijf case studies

Een uitstekende manier om jouw publiek te boeien is door middel van case studies. In een case study neem je jouw publiek mee op de reis die jij en/of jouw organisatie maakte bij het behalen van een bepaald resultaat. Of je laat ermee zien hoe andere bedrijven resultaten behalen met jouw oplossingen.

Zo is een van onze meest gewaardeerde blogposts van het afgelopen jaar deze openhartige case study van onze eigen content marketing aanpak.

Gebruik beeld en geluid

Content is veel meer dan het geschreven woord. Gebruik de communicatieve kracht van beeld en geluid: video’s, foto’s, illustraties, tekeningen, infographics, presentaties, podcasts, etcetera. Zeker op smartphones en tablets consumeren je volgers graag audio en video. Dat is ook de reden waarom wij onze blogposts tegenwoordig ook als podcast ter beschikking stellen. Onze volgers kunnen ervoor kiezen om een blogpost te beluisteren op momenten dat lezen niet voor de hand ligt. Bijvoorbeeld wanneer ze achter het stuur zitten, de hond uitlaten of hardlopen.

Beantwoord vragen

Vind je het moeilijk om geschikte onderwerpen te vinden voor je artikelen? Verzamel samen met je collega’s die veel klantcontact hebben zoveel mogelijk vragen die jullie dagelijks beantwoorden voor prospects en klanten.

Elke vraag is de titel van een blogpost. Het antwoord giet je in de vorm van een leerzaam en inspirerend artikel. Mooie bijkomstigheid is dat je daarna veel tijd kunt besparen door prospects en klanten een linkje te sturen naar een artikel waarin het antwoord wordt gegeven. Grote kans dat ze zich gelijk inschrijven voor je mailing list. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld dit artikel vaak in antwoord op de veel gestelde vraag wat een website eigenlijk kost.

Speel op hun gevoel

Jouw prospects en klanten zijn uiteindelijk gewoon mensen. En alle mensen hebben emoties. Speel daarom in op hun gevoel bij je communicatie. Laat ze lachen. Laat ze huilen. Raak een gevoelige snaar. Maak ze trots op zichzelf door ze waardevolle kennis te laten ontdekken.

Denk lange termijn en houd vol

Naast het creëren van de juiste content is het geheim van succesvolle content marketing vooral ook een regelmatige frequentie van publicaties en een flinke dosis doorzettingsvermogen. In deze tak van sport geldt absoluut dat de aanhouder wint.

Conclusie

In welke bedrijfstak je ook aktief bent, je kunt altijd interessante content creëren door het bruikbaar, relevant en onderhoudend te maken voor de ontvangers. Kies onderwerpen die onderscheidend zijn. Wees niet bang om je nek uit te steken! Sluit aan bij de belevingswereld van je publiek en laat zien dat je hen goed kent. Maak een emotionele verbintenis met hen en ze zullen je rijkelijk belonen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond