-

Maak inhoud van Google+ vindbaar in Google News

Een langgekoesterde droom voor online marketeers komt uit nu Google bepaalde content uit Google+ in haar nieuwssite plaatst. Hoe zorg je ervoor dat jouw blog of bedrijfspagina ook op Google News staat?

Google heeft kortgeleden een belangrijke concessie gedaan op zijn nieuwsverzamelsite Google News. Waar eerst strenge regels golden voor onafhankelijke en marketingvrije berichtgeving worden nu ook vaakgedeelde blogs en commentaren overgenomen uit Google+. Dit gebeurt vooralsnog alleen op de Amerikaanse pagina’s van Google News.

Dat kan een zegening zijn, niet alleen voor journalisten en media, maar ook voor mensen in pr en marketing. Wie wil nou niet dat zijn bericht verschijnt tussen de artikelen van gerenommeerde nieuwssites? Om dit in de toekomst te realiseren, is het belangrijk om als bedrijf nu al op Google+ actief te zijn en reuring te creëren. Uiteindelijk wil je dat jouw content in veel circles opduikt, zodat Google het voldoende relevant vindt om het over te nemen in Google News.

Interactie
Zorg ervoor dat in je GooglePlus-kring invloedrijke mensen zitten, zoals opiniemakers, journalisten en bloggers. Hoe meer interactie je met hen hebt, hoe groter het virale effect dat je kunt bereiken. Reageer, als mensen jouw bijdragen beoordelen met een klik op de +1 knop. Als je reageert, gebruik dan de @-functie van Google+ om de juiste mensen aan te spreken. Verleid je publiek met prikkelende content (‘link bait‘) en vergroot daarmee de virale potentie van je teksten. Niet alleen worden de teksten beter gelezen en links naar je website meer aangeklikt. Ook zorgt goede link bait voor permanent meer volgers.

Interactie op Google+ is belangrijk. Dat betekent in de praktijk meer dan alleen geregeld nieuwe content plaatsen. Het betekent ook dat je regelmatig met je doelgroep moet chatten en hangouts moet organiseren.

Aanpassingen site
Op je site moet een aantal zaken worden aangepast. De belangrijkste wijziging is om de html-code van elke blogpagina te voorzien van rel=”Author” en rel=”Publisher” informatie. Daardoor begrijpt Google het verband tussen de site en de auteur in kwestie en kunnen blogposts worden gekoppeld aan specifieke GooglePlus-profielen. Die koppeling moet je wel verifiëren, om te voorkomen dat andermans content aan jouw GooglePlus-profiel wordt gekoppeld. De code rel=”Publisher” moet overigens uitkomen bij een bedrijfsprofiel, de code rel=”Author” bij een persoonlijk profiel.

In de metagegevens van je site kun je de nieuwe metatag news_keywords opnemen. Ze kunnen de kans op plaatsing in Google News vergroten. Bij de introductie van de nieuwe metatags, in september 2012, liet het bedrijf wel doorschemeren dat de maximaal tien news_keywords die je kunt invoeren, voorlopig nog niet tot significant hogere ranking in News leiden. Dit kan in de toekomst veranderen.

Verkeer naar Google+
Zorg op je website of bedrijfsblog voor zoveel mogelijk verkeer naar je GooglePlus-pagina. Leid bezoekers daarheen door op elke relevant webpagina een GooglePlus-badge te plaatsen. Daarmee kunnen ze jouw profiel gemakkelijk toevoegen aan hun eigen kringen. Toon bovendien bij elk bericht een +1 knop, zodat de lezers de pagina kunnen delen met hun eigen kringen. Vergeet de knoppen niet toe te voegen aan je webshop, als je die hebt.

Voor de vindbaarheid in Google+ is het essentieel om je bedrijfsnaam in de titel van je profiel te zetten. Je kunt de naam daarbij combineren met het belangrijkste kernwoord waarop je wilt dat mensen je vinden. De eerste vijftig karakters van de informatiesectie van je profielpagina zijn het belangrijkste ingrediënt waarop zoekmachines indexeren. Houd je bij het opstellen van de profielinformatie aan de algemene richtlijnen voor zoekmachineoptimalisatie. Ook belangrijk: richt je GooglePlus-profiel in zoals je dat bij je eigen website hebt gedaan. Kijk daarbij vooral naar de belangrijkste links en tekstuele verwijzingen op je site.

Bijdragen voor Google+ moet je optimaliseren, zoals alle content op je website. Gebruik de juiste headings (h1 en h2) en druk kernwoorden vet. Toepassing van hashtags (#) draagt bij aan gemakkelijke categorisering. Zorg dat buttons en eventuele widgets voor social media op orde zijn.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond