-

MACH: het einde van de ‘code freeze’

Veel retailers hebben te maken met jaarlijkse pieken in de drukte. Om niets aan het toeval over te laten kiezen sommigen van hen daarom voor een ‘code freeze’ en hopen zij dat hun platform tijdens deze piekbelasting online blijft. Een MACH-architectuur kan deze problemen voorkomen en ervoor zorgen dat je in plaats van de techniek de klant centraal stelt.

Pieken in het sitebezoek en zijn voor veel retailers een bekend verschijnsel: denk aan uitverkoop-periodes, of aan de drukke decembermaand. Juist tijdens die pieken is het van belang dat online alles voor elkaar is. Om niets aan het toeval over te laten, kiezen bedrijven op een monolith-architectuur dan ook in de weken voor een dergelijke piek voor een ‘code freeze’. In deze periode mag er digitaal niks aangepast worden. Dit klinkt als een praktische oplossing, maar is dat allerminst.

Een ‘code freeze’ zorgt namelijk voor de nodige beperkingen. Zo konden deze retailers niet reageren op de nieuwe coronamaatregelen die vanaf november zorgden voor een beperking in de openingsuren en later zelfs voor een algehele sluiting van niet-essentiële winkels. Dit beïnvloedt het online winkel- en koopgedrag van klanten uiteraard sterk , maar veel online retailers konden er niet op inspelen door die ‘code freeze’. De ontwikkeling staat letterlijk weken stil.

Deze retailers zijn dan ook vooral tijdens dit soort piekperioden bezig om de techniek draaiende te houden en zijn opgelucht wanneer de online omgeving overeind is gebleven en er geen bijzonderheden, zowel positief als negatief, hebben plaatsgevonden. Het is echter zaak om juist tijdens dit soort perioden flexibel te kunnen zijn en, zelfs op het laatste moment, aanpassingen te kunnen maken en zo de klantbehoefte centraal te kunnen zetten. Een van de oplossingen om dit te realiseren is MACH.

Focus op innovatie

MACH staat voor Microservices-based, API-first, Cloud-native en Headless en is kort samengevat een modern architectuurprincipe. Het zorgt ervoor dat je je volledig kunt richten op het optimaliseren van de klantervaring, waardoor je als organisatie de klant echt centraal zet. Vergelijk je commerce platform op basis van een MACH-architectuur met diensten als Spotify en Netflix. Daar ben je als gebruiker ook nooit bezig met hoeveel series je mag kijken en welke impact dat heeft op de prestaties, of wanneer je moet upgraden. Bedrijven met een MACH-architectuur zijn dan ook veel innovatiever. Je bent namelijk niet langer bezig met applicatie ondersteuning (uptime, upgrades, hotfixes etc.), maar kunt juist deze focus en budgetten verleggen naar het verder ontwikkelen van diensten en innovaties die waarde toevoegen voor je klant.

Meestal denken bedrijven dat zij voor MACH de gehele organisatiestructuur moeten omgooien, maar dat hoeft juist niet. Dankzij individuele commerce microservices (product, prijs, promoties, orders, winkelwagen) kijk je naar je huidige landschap, pik je daar de “rotte appels” uit en vervang je deze met moderne commerce services (API’s). Zie het als een puzzel waarin je stap voor stap de zwakke stukjes gaat vervangen.

Headless is niet hetzelfde als MACH

Zoals gezegd is Headless slechts één van de vier pijlers binnen MACH, waarbij je simpel gezegd de frontend en de backend van elkaar scheidt. Headless is van belang om in te kunnen spelen op het voortdurend veranderende consumentengedrag en het is dan ook geen wonder dat veel bedrijven daar inmiddels mee bezig zijn.

Stel je voor dat je naar een Headless commerce oplossing overgaat, maar er geen 100% API-dekking is om in je frontend alle data en functionaliteiten te laten zien die nodig zijn voor de klantervaring. Dan ga je toch weer zelf API’s ontwikkelen, die invloed hebben op de prestaties en geen onderdeel zijn van de toch al zeer complexe SLA van monolithische platformen. Daarom heb je in een Headless setup ook de A van API only/ API first nodig.

De C van Cloud Native helpt je om jouw platform moeiteloos op te schalen als dat nodig is. Je hoeft je daardoor niet druk te maken over piekbelasting, want alles omtrent de schaalbaarheid is de verantwoordelijkheid van de vendor als onderdeel van de performance afspraken in de SLA.

MACH leent zich daarbij dankzij de M van Microservices om stap voor stap te groeien tot een een combinatie van oplossingen. In plaats van dat je een compleet nieuwe oplossing voor alles moet implementeren, kun je eenvoudig starten vanuit een MVP-gedachte. Oftewel, klein starten en vervolgens draagvlak binnen de organisatie creëren om zo stap voor stap door te ontwikkelen.

Welke bedrijven overstappen op MACH

Er zijn grofweg drie type bedrijven die overwegen om de overstap naar MACH te maken.

Allereerst zijn er de technisch volwassen organisaties, die hun platform als dé USP zien om voor te blijven op de ontwikkelingen in de markt. Denk aan Casa en Just Eat Takeaway. Dit zijn snelgroeiende innovatieve spelers die continu bezig zijn om de ervaring voor hun klanten te verbeteren.

De tweede groep zijn merken met een zware focus op branding en de ervaring in de frontend. Dit zijn vaak bedrijven die niet gebonden willen zijn aan een monolith-architectuur, omdat zij aan de voorkant alle vrijheid willen hebben qua UX en stijlgidsen en aan de achterkant een oplossing geïmplementeerd moet zijn die vooral de orders goed verwerkt. Deze merken hebben headless nodig voor hun branding. Voorbeelden zijn onder meer Bang & Olufsen en Eurail. 

Tot slot zijn er bedrijven die een innovatieve(re) manier van werken willen implementeren. Zij willen bijvoorbeeld een abonnementsmodel proberen of een eigen marketplace opzetten. MACH maakt het voor hen mogelijk om naast bestaande technologieën nieuwe te testen en te gebruiken. Een goed voorbeeld is marktplaats Foodl, dat dankzij MACH-technologie met een klein development team actief kan reageren op marktveranderingen en sinds 2019 een sterke groei heeft gerealiseerd.

Wil jij ook niet langer door je techniek in de kou staan tijdens de piekmomenten en de overstap maken naar MACH? Download dan onze whitepaper.

Over de auteur: Joanne Veenvliet is sales director Benelux bij commercetools.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond