-

Nederlandse consumenten shoppen in Google Images

Google geeft adverteerders nu ook de mogelijkheid shoppingadvertenties te plaatsen bij de afbeeldingen in zijn zoekmachine. Inmiddels is te zien dat voor Nederlandse accounts zo’n 30 procent van de shoppingvertoningen van deze nieuwe plaatsing komen, met goede resultaten voor adverteerders als resultaat.

Hoe hebben we die 30 procent berekend? Door het totale aantal shoppingvertoningen te delen door alle Image-shoppingvertoningen. Hiervoor is de ROAS conform klantdoelstelling als maatstaf genomen. Ook zijn de resultaten vergeleken met die van traditionele shoppingcampagnes. Reden genoeg om eens dieper te duiken in de vraag: hoe maak je effectief gebruik van deze nieuwe manier van advertising?

Wegens overvolle Search Engine Results Pages en steeds grotere concurrentie van platformen als Amazon is Google op zoek naar nieuwe advertentiemogelijkheden. Hierbij zijn de Google Images-zoekresultaten lang buiten beeld gebleven, maar daar komt nu verandering in.

In Google Images vertoont Google namelijk sinds kort een versimpelde versie van de shoppingadvertenties. Hierdoor zijn de mogelijkheden je als adverteerder te onderscheiden kleiner, maar past de advertentie wel beter bij de organische zoekresultaten. Inmiddels is deze shopping carrousel feature op zowel desktop als mobiel uitgerold. De advertenties linken direct door naar het artikel op de webshop van de adverteerder. Dit ziet er als volgt uit:

Marktaandeel van Google Shopping

Alhoewel Google Images al lang bestaat, geeft Google Support aan dat image search vanuit advertisingperspectief nog geen deel uitmaakt van de core zoeksites (search, maps, play en shopping). De resultaten van de advertenties in image search worden dan ook gerapporteerd als searchpartnervertoningen.

Als we hier dieper induiken, blijkt het aantal zoekpartnervertoningen sinds de uitbreiding gegroeid naar zo’n 30 procent van alle shoppingvertoningen. De uitbreiding naar Google Images geeft shoppingcampagnes dus een flinke boost in inventory en potentiële inkomsten voor Google. Aan de hoeveelheid klikken en conversies is bovendien te zien dat de Nederlandse consument gevoelig is voor deze advertenties. De uitbreiding sluit daarom ook nog eens aan bij Googles doelstelling om vaker het startpunt te zijn in het (online) aankoopproces.

Productadvertenties steeds visueler

De online advertentiemarkt voor webshops is de afgelopen jaren steeds visueler geworden. Wat ooit begon met tekstadvertenties heeft zich ontwikkeld tot een diverse branche met steeds meer nadruk op visuals. Zo vertonen retailers steeds vaker productadvertenties op social media als Facebook en Pinterest. Ook wordt dynamische remarketing met tools als ProductsUp en DoubleClick steeds vaker visueel aantrekkelijk gemaakt. Webshops blijven niet achter bij deze ontwikkeling en maken in toenemende mate gebruik van 3D-afbeeldingen en videocontent.

Met showcase shopping ads (die overigens nog niet beschikbaar zijn in Nederland) en de uitbreiding van shopping naar de Google Images, sluit Google zich aan bij de visuele trend. Het belang van kwalitatief goede productfotografie is toegenomen. Ook zullen afbeeldingen met modellen en een visueel aantrekkelijk achtergrond de komende tijd een grotere rol gaan spelen.

De volgende stap voor adverteerders

Wanneer je shoppingcampagnes inzet, is de kans groot dat deze sinds de uitbreiding zijn uitgeleverd op Google Images. De enige voorwaarde hiervoor is namelijk dat search partners aan staan.

Vaak is te zien dat de CPC en de CTR tot wel 50 procent lager zijn dan voor normale shoppingadvertenties. Dankzij vergelijkbare conversiepercentages draaien de advertenties op beide zoekresultatenpagina’s toch vrijwel dezelfde ROAS. Door de afbeeldingen en je vertoningsaandeel te optimaliseren, valt er dan dus ook veel omzet te winnen.

Tip: let op wanneer je een automatische biedstrategie gebruikt die zich richt op KPI’s als CTR of CPC. Door de verschillen in prestaties tussen de normale en image zoekresultaten kan dit onevenredig impact hebben op het vertoningsaandeel. Aangezien de echte KPI voor de meeste webshops omzet/winst is, pakt dit vaak ongelukkig uit.

Kortom, visuele content speelt een steeds centralere rol in e-commerce. De huidige toevoeging van shoppingadvertenties in Google Images sluit aan bij deze trend. Consumenten reageren hier goed op en dat biedt zeker kansen om het online marktaandeel te vergroten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond