-

.nl bezet? Alternatieve domeinextensies voor je website

Een domeinnaam creëer je door een zelfgekozen naam aan een extensie te plakken. Bekende domeinextensies zijn bijvoorbeeld .nl, .com en .net. Helaas betekent ‘bekend’ ook dat de kans groot is dat de domeinnaam die je voor ogen hebt, al door iemand anders in gebruik is. Ben je fotograaf, dan ontdek je als snel dat fotograaf.nl, fotograaf.com en fotograaf.net bezet zijn. Gelukkig zijn er de laatste jaren honderden nieuwe domeinextensies bijgekomen, zodat je een unieke domeinnaam voor je website kunt vastleggen. Welke kies je als .nl en .com niet meer vrij blijken te zijn?

De beperking van traditionele domeinextensies

Voor je website wil je een representatieve en herkenbare naam. Een krachtige domeinnaam is niet te lang, eenvoudig te onthouden en goed uit te spreken. Met oerdegelijke extensies als .nl en .com liggen de korte domeinnamen vandaag de dag helaas niet altijd meer voor het oprapen. Dit maakt het lastig om je gewenste domeinnaam te registeren. Nu fotograaf.nl bezet blijkt te zijn, wijk je uit naar bijvoorbeeld fotografie.nl of je probeert zelfs een combinatie met je naam zoals keesfotografie.nl, maar ook die blijken al te bestaan. Om uiteindelijk op een naam uit te komen die past bij wie je bent en wat je met je website wilt uitstralen, is de kans groot dat je op een lange domeinnaam uitkomt: keesfotografiewebsite.nl. Tja, de domeinnaam is nog wel vrij, maar door vast te houden aan de traditionele extensie .nl, zit je met een langdradig webadres dat door de lengte minder goed wordt onthouden door je websitebezoekers. In plaats van de domeinnaam keesfotografiewebsite.nl dat maar liefst 24 tekens in beslag neemt, zijn er ook catchy alternatieven als kees.photography, fotografie.expert en fotografie.website mogelijk.

Dag oude vertrouwde domeinextensie. Hallo .photography, .expert en .website.

Had je nog nooit van .photography, .expert of .website gehoord? Je bent niet de enige. Uit onderzoek van Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) blijkt dat meer dan 50 procent van de internetgebruikers zich niet bewust is van het bestaan van nieuwe domeinextensies. Traditionele extensies als .nl en .com zijn zo standaard geworden, dat we ons maar moeilijk een andere extensie kunnen voorstellen. Dat we dus vooral kiezen voor domeinextensies die gemeengoed zijn geworden, is niet per se omdat ze beter zijn, maar omdat we niet beter weten. Zo is er een groot gat ontstaan tussen de hoeveelheid beschikbare domeinextensies en het besef van het bestaan van deze extensies. Tijd om daar verandering in te brengen!

Out of the box met nieuwe domeinextensies

Het domeinnamenveld ligt weer helemaal open met de nieuwe extensies. Maar met 1000 extensies is de keuze misschien wel te groot. Welke domeinextensies kun je inzetten voor je website wanneer .nl en .com niet meer verkrijgbaar blijken te zijn? We zetten er een aantal voor je op een rij.

Hieronder vind je voorbeelden in vier hoofdcategorieën en vier subcategorieën. Je zult zien dat de indeling niet vastomlijnd is: veel extensies uit een categorie zijn ook goed te gebruiken in een een andere.

Koppelextensies

Een website voor je voetbalvereniging, een webshop voor je sieradenwinkel of een blog voor je reisverhalen. Onderstaande domeinextensies zijn breed inzetbaar voor diverse doeleinden, omdat je er zo’n beetje alles voor kunt zetten wat er maar in je opkomt. Je plakt als het ware het ene losstaande woord (je domeinnaam) achter het andere (de extensie). Zo is party.center ideaal om op je website feestzalen te verhuren, en is de extensie ook te gebruiken wanneer je met book.center al je boekreviews een plek op het web wilt geven. Achter elke extensie vind je een voorbeeld waarvoor je de extensie kunt gebruiken.

.blog tuinier.blog
.center bowling.center
.city lego.city
.community minecraft.community
.contact paardrijschool.contact
.data treintijden.data
.digital bredanieuws.digital
.direct kinderkleding.direct
.diy handlettering.diy
.forum bitcoin.forum
.guide bierbrouw.guide
.info hypotheek.info
.land drone.land
.life beauty.life
.news woon.news
.network cartoon.network
.nu koopeenkeuken.nu
.online schrijfcursus.online
.place pokemon.place
.pro darten-als-een.pro
.space audio.space
.spot cityhot.spot
.tips cadeau.tips
.today travel.today
.website speelgoed.website
.world computer.world
.you gamesfor.you
.zone school.zone

Locatie-extensies

Met locatie-extensies geef je op een eenvoudige manier aan in welk gebied je werkzaam bent. Voor Nederland en Vlaanderen zijn deze extensies op een hand te tellen.

.amsterdam .gent
.berlin .london
.brussels .tokyo
.frl (voor Friesland) .vlaanderen

Lettergreepextensies

Er zijn ook extensies die in eerste instantie een willekeurige lettercombinatie lijken, maar juist samen met jouw verzonnen domeinnaam een woord vormen. Je denkt er misschien niet een-twee-drie aan, maar met name de verschillende landextensies zoals .co en .je zijn daar erg geschikt voor.

.co koffie-en.co
.er e-read.er
.it fix.it
.je fleurshoek.je
.my blog.my
.me ticket4.me

Daarnaast worden lettergreep-extensies ook veel gebruikt om merknamen te verzinnen. Een bekend voorbeeld is Ow.ly.

.ly ow.ly
.py coo.py

Commerciële extensies

Ben je van plan een product aan te bieden op je website of wil je de focus leggen op je expertise? Een grote groep extensies zijn bestemd om direct de connectie te leggen met producten of diensten die je via je website aanbiedt. Dit trekt ook gelijk de aandacht van internetgebruikers.

Productextensies

Specifieke extensies laten bezoekers zien naar wat voor soort website ze navigeren. Met extensies als .food, .app of .yoga zal voor iedereen direct duidelijk zijn over welk onderwerp je website gaat.

.app applicaties
.art schilderijen
.baby babyartikelen
.beauty verzorgingsproducten
.coffee koffiebonen
.computer hardware
.food snackbars
.pizza Italiaanse restaurants
.school bijlessen
.tunes muziek
.tech alles met techniek
.yoga yogakleding

Dienstextensies

De volgende extensies zijn handig wanneer je je vakgebied of functie wilt laten terugkomen in je domeinnaam.

.bank kredietverleners
.care zorg
.ceo voorzitters
.consulting advies
.coach begeleiders
.dental tandartsen
.eco milieuvriendelijke ondernemingen
.engineer werktuigkundigen
.expert deskundigen
.express bezorgingen
.guru leermeesters
.jobs vacatures
.pub cafés
.reviews beoordelingen
.shop winkels
.travel reisaanbieders

Staat je product of vakgebied er niet bij? Dan kun je altijd een iets algemenere extensie uitkiezen voor je winkel of bedrijf.

.bv .international
.company .market
.foundation .services
.inc .shop
.industries .store

Periodieke extensies

Deze kleine groep domeinextensies zijn in te zetten wanneer je een feestdag, actie of festival onder de aandacht wilt brengen.

.blackfriday .free
.coupon .gratis
.christmas .holiday
.deals .new
.discount .promo
.events .sale

Expressionele extensies

Durf je het aan om een van deze stijlvarianten te gebruiken voor je website, blog of webshop?

.fun .ninja
.joy .sexy
.like .smile
.lol .wow
.love .wtf

Vrijheid blijheid

Een domeinnaam is het beginpunt om op een makkelijke manier je merk of achterliggende boodschap met de wereld te delen. Zoals je in de voorbeelden hebt kunnen zien, maken de nieuwe domeinextensies het nog eenvoudiger om een passende naam te verzinnen. Kies een algemene extensie als .online om een korte en krachtige domeinnaam te creëren die breed inzetbaar is, of ga voor een concrete extensie als .coffee om websitebezoekers in een oogopslag te laten zien waar jij je mee bezighoudt. Met de nieuwe domeinextensies verzin je in een mum van tijd een leuke en creatieve naam voor je website.

Meer inspiratie nodig? Je haalt je hart op met deze domeinnamenlijst der lijsten. Neus tussen honderden extensies, misschien kom je zelfs je naam wel tegen als extensie zoals bij .kim. Heb je de gewenste extensie gevonden, controleer dan via onze domeinnaamchecker of je gekozen domeinnaam (nog) beschikbaar is. Zo ja, registreer ‘m dan direct. Blijkt je naam bezet, dan krijg je een lijst met nauwverwante opties te zien waar je uit kunt kiezen. Zo is er altijd een passend webadres voor je website te vinden.

Deel dit bericht

10 Reacties

barrymossel

En nu de belangrijkste vraag: hoe presteren deze tld’s SEO technisch?

Adrie

Een duidelijke ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’ van Transip. Alle exotische extensies scoren niet in zoekmachines. Een landendomein als .nl blijft leidend omdat deze duidelijk aangeeft aan zoekmachine en consument waar de website zich op richt. Dat schept vertrouwen. Daarbij wil niemand twee namen onthouden, want “wat was naast de naam die extensie ook alweer? .shop, .pro of .online?”. Het zal via Google iig niet terug te vinden zijn. Duidelijk alleen gericht op omzet te verhogen van het schrijvende hostingbedrijf, omdat marges op .nl domeinregistraties competitief en laag zijn en verkopen van unieke maar dure extensies meer oplevert. Prima voor hobbyisten maar een buitengewoon slecht advies aan online ondernemers om geld in een naam te steken en maar buiten te gaan die vervolgens niet voor je werkt. Beetje jammer Emerce.

Frances - TransIP

Hi barrymossel en Adrie,

Goede vraag! Inderdaad geven extensies een signaal aan Google waar de oorsprong van de website zich bevindt en dit speelt een rol wanneer Google je website een bepaalde waarde en autoriteit toekent. Om te bepalen hoe belangrijk jouw website is, kijkt Google niet alleen naar de extensie, maar naar meer dan 200 verschillende rankingfactoren, zoals bijvoorbeeld goede en relevante content, het linkprofiel en snelle laadtijd. Zie deze link: http://backlinko.com/google-ranking-factors.

Net als dat er prijsverschil zit tussen de diverse landextensies (.nl is meestal goedkoper dan .be of .es), is dit ook het geval bij de nieuwe extensies. De prijs die een hostingpartij rekent voor een domein wordt vaak bepaald door de prijs die zij voor de domeinnaam betalen bij de leverancier.

Nu domeinnamen met bekende extensies als .nl en .com steeds minder voor het oprapen liggen, zijn er veel nieuwe extensies die een goed alternatief zijn en – ook op SEO-gebied – niet onderdoen voor de klassiekers. Google heeft kenbaar gemaakt dat nieuwe extensies in rankings niet zullen onderdoen voor klassiekers als bijvoorbeeld de landextensie .nl. Ze worden in de zoekresultaten dus gelijk behandeld, te lezen in een reactie van Google’s John Mueller en Matt Cutss: https://plus.google.com/+JohnMueller/posts/3wYuk1ca96z

Peter

Met al die nieuwe extensies kun je soms best leuke combinaties maken, maar het communiceert wel lastiger.
Lees je peter.nl, dan maakt de .nl al direct duidelijk dat het om een website gaat.
Bij peter.engineer gaat dit wat minder vloeiend.
Het neerzetten van het protocol (http:// of https://) of een subdomein als www. helpt uiteraard.

Ik verwacht overigens niet dat het lang zal duren voordat de nieuwe extensies gemeengoed zullen worden.
Maar voorlopig vinden zelfs bedrijven zoals Ziggo het lastig ermee om te gaan. Probeer maar eens een e-mailadres van je @bedrijfsnaam.company in je Mijn Ziggo in te stellen ( https://www.youtube.com/watch?v=qstpwJWc_g4 ).

Meindert

Eens met Adrie, krijg zelfde advies van domain experts in ons team. Zakelijk zal in Nederland extenies als .company of andere nieuwe extensie .pro etc. altijd als tweederangs gezien worden. Ziggo was niet als naam gekozen als het alleen over ziggo.company had kunnen beschikken en niet de .nl. Korte .nl domein key voor zakelijk succes. Andere extenies prima voor hobbyisten die toch niet commercieel met domein hoeven te scoren.

Egbert van Keulen

In het jongste artikel van Emerce Expert Eric van Hall lees ik dit:

Google bevoordeelt of benadeelt geen enkele domeinnaamextensie. Dit betekent dan ook, dat nieuwe domeinnaam extensies zoals bijvoorbeeld .amsterdam geen nadeel ondervinden ten opzichte van de bekende .nl extensie, ceteris paribus.

In dit artikel wordt bovenstaande uitgelegd: https://www.searchenginejournal.com/google-all-domain-extensions-are-weighted-the-same/137139/

Gr. Egbert (Emerce)

Gerhard

INTEGENDEEL: In dezelfde tekst in de reactie van Google is JUIST te lezen: […There’s only one way domain extensions may have an effect on search results and that’s when it comes to geotargeting.

For example, country code TLDs like .ca and .uk will be targeted to searchers in those countries. Google considers websites with country code domains to be more relevant to searchers who reside in the corresponding countries…]

KORTOM: .NL is simpelweg MEER relevant voor Nederlandse bedrijven, dan exotische domeinextensies, want lokale content krijgt betere waardering, en dus WEL de voorkeur bij Google. Onderschat ook niet het vertrouwen van de consument bij de keuze in zoekmachines tussen een naam.nl versus naam.xyz. Dat korte .nl domeinnamen (met 5,7+ miljoen registraties) schaars zijn en moeilijk te verkrijgen zijn dat is een ander verhaal.

Dus als die in Nederland opererende fotograaf in het voorbeeld met een nieuwe domeinnaam ook beter gevonden wil worden voor foto-opdrachten zal een .photo hem niet verder helpen.

Egbert van Keulen

Hoi Gerhard,

Goed punt, dank je wel.

Egbert

Pieter Boekhoorn

Vanuit 15 jaar als internetondernemer: een alternatieve extensie is leuk voor erbij, maar niet relevant voor ondernemers zonder de .nl-domeinnaam.

NL extensie heeft wederom (SIDN 2017) veruit het meeste vertrouwen en bekendheid bij de consument. Google geeft INDERDAAD voorrang aan landendomeinnamen, want lokaal meer relevant. Er is dus geen reden dat Google dat veranderd.

Een .nl DOMEINNAAM KOPEN die ook als merk beschermd kan worden is voor groeiondernemers nog steeds de beste optie. Bent u direct de onrust kwijt dat u andere varianten en extensies moet blijven vastleggen om copycats of domeinkapers tegen te gaan.

.COMPANY versus .NL blijft het verschil tussen A-locatie en driehoog-achter, voor sommige ondernemers maakt het misschien niet uit. Als het dan toch hobbymatig blijft, en SEO is niet belangrijk is, zijn er ook nog wel gratis .tk achtige domeinen te vinden. Houd dan elke cent maar in de zak.

PS. Laten wij niet boos worden omdat Transip i.s.m. Emerce met een verhaaltje hun handel proberen te slijten, dat heet marketing en is niet verboden. En het werkt, want niemand leest de comments.

Romano Groenewoud

Vooropgesteld vanwege marketing, branding en consumentenvertrouwen,
zou ik altijd een conventionele .nl extensie prefereren
(indien men voornamelijk de Nederlandse markt target).

Het is naar mijn mening, te makkelijk om te stellen,
mijn exacte gewenste domeinnaam + .nl is niet meer beschikbaar,
dus moet ik maar voor mijn exacte gewenste domeinnaam + nieuwe extensie gaan.
Er zijn zat andere creatieve oplossingen die zowel SEO
als branding vriendelijk zijn.

In plaats van een lange beschrijvende domeinnaam,
in dit artikel wordt voorbeeld “keesfotografiewebsite.nl”
gegeven, zou ik opteren voor een “brandable domeinnaam + .nl”
voorbeelden in de fotografie niche: wanderwall.nl, pixum.nl.
Het is tegenwoordig absoluut niet meer noodzakelijk om zoekwoorden
te verwerken in een domeinnaam, of de domeinnaam beschrijvend te maken.
En het garandeert zeker geen goede rankings.
Lees meer: http://www.thesempost.com/exact-match-domains-google-rankings/.
Google begrijpt verder heel goed dat Apple.com niet een website is die appels verkoopt.
Anderzijds kunnen hybrides ((gedeeltelijk) keyword + brand + .nl) een uitkomst bieden,
voorbeeld daarvan in deze niche: fotofabriek.nl.
Verdere achtergrond omtrent domeinnaam selectie (en de impact op SEO performance):
https://www.searchenginejournal.com/choose-a-domain-name-maximum-seo/158951/.

Wat betreft geotargeting dat aangehaald wordt door Gerhard:
dit kan ook met generic top-level domains (gTLDs) zoals .com of de nieuwe extensies
beschreven in dit artikel.
wanneer men gebruik maakt van de kosteloze Google Search Console (sowieso een must
voor organische vindbaarheid zullen vrijwel alle SEO kenners beamen).
Instructies en uitleg: https://support.google.com/webmasters/answer/62399?hl=nl.
Google geeft verder aan dat ze ook aandacht besteden aan
het volgende (mocht de webmaster voor wat voor reden dan ook
geen zin hebben om GSC te installeren en gebruik te maken
van de functionaliteit van het rapport genaamd “Internationale targeting”):
IP-adres, de locatiegegevens op de pagina, links naar de pagina en
alle relevante informatie op Google Mijn Bedrijf.

Het is mijns inziens dus ietwat te ongenuanceerd, te zwart-wit denken,
om te zeggen dat de nieuwe extensies waardeloos zijn om
goed vindbaar te zijn in Google.nl en per definitie niet in overweging
genomen zouden moeten worden bij het kiezen van een domeinnaam.
Algoritmisch gezien, zal de nieuwe extensie niet gediscrimineerd worden specifiek in
Google.nl (mits dus de GSC instellingen juist staan van site met nieuwe domeinnaam extensie).
Als een nieuwe extensie beter scoort op de “ranking factors” dan een
.nl extensie, zal de nieuwe extensie een betere positie verwerven t.o.v. de .nl domein
in de zoekresultaten voor betreffende zoekwoord.
Google zal niet de nieuwe extensies achterhouden, net zoals dat zij niet
.gov of .edu domeinnaam extensies zal bevoordelen.
Correlaties die hier worden waargenomen, zijn slechts dat: correlaties.
Dat .edu beter naar voren zou komen in Google.com, komt waarschijnlijk
omdat universiteiten doorgaans veel krachtige links kennen in het linkprofiel
en gewoonweg gedegen inhoud (wetenschappelijke studies) aanbieden.
Dat het lijkt of de nieuwe domeinnaam extensies minder zichtbaar zijn in Google,
komt waarschijnlijk omdat zoals meerdere comments op dit Emerce artikel aangeven:
serieuze ondernemers zullen, zeker op dit moment, in de eerste plaats kiezen voor een .nl extensie
en daarin investeren
(en misschien ‘voor erbij’ of ‘voor de leuk’ dan een domeinnaam met nieuwe extensie).

Iets dat ik verder nog zou willen aanhalen, wat betreft branding en marketing.
Er kan voor extensies ook een associatie ontstaan (gewenst of ongewenst).
Negatief voorbeeld, in het verleden zijn .info en .biz,
voornamelijk misbruikt door spammers.
Ikzelf, wanneer ik die domeinnaam extensies tegenkom in de zoekresultaten,
denk ik zeker wel even wat langer na of ik zou willen klikken op die resultaten.
Positief voorbeeld, .io en .co associeer ik voornamelijk met
hippe start-ups en tools.
Kies je voor .nl dan hoef je je er in ieder geval geen zorgen over te maken
dat jouw gekozen ongebruikelijke extensie een negatieve connotatie zal gaan kennen in de toekomst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond