-

Een praktische gids voor het creëren van Slimme Ervaringen met AI en design

Slimme Ervaringen kunnen je op weg te helpen bij het ontwerpen met kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI). Slimme Ervaringen kun je het best zien als ervaringen die je helpen vervelend of repetitief werk te vermijden. Een Slimme Ervaring kan simpels zijn, zoals een autocomplete-suggestie. Of zoiets gecompliceerds als een virtuele agent die al je vragen kan beantwoorden.

Wij bij Rangle hebben twee belangrijke voorwaarden voor een succesvolle samenwerking tussen AI en Design vastgesteld: goede communicatie en een paar aanpassingen van de normale workflow van een project.

Deze reeks praktische tips is gebaseerd op wat wij tot nu toe hebben geleerd om jou en je team te helpen bij het creëren van je eigen Slimme Ervaringen. We hebben deze gids geschreven om AI-enthousiastelingen uit alle vakgebieden in elke fase van hun loopbaan een duwtje in de rug te geven.

Hoe AI- en Design-teams de communicatie kunnen verbeteren: doe je huiswerk

Bij het ontwerpen met nieuwe technologie kun je makkelijk vastlopen. AI, net als elke andere nieuwe technologie of elk ander nieuw kader, kan aanvankelijk nogal overweldigend voelen. De beste manier van omgaan met deze angst voor het onbekende is om er niet te veel over na te denken maar gewoon te beginnen met wat onderzoek. Onze onderzoeksaanpak bestond uit een beetje theorie en een beetje praktijk.

Om de basisprincipes te begrijpen en om zelfverzekerd met AI-ontwikkelaars te kunnen spreken, zorgden we dat we vertrouwd raakten met belangrijke AI- en ML-concepten. We namen talloze informatiebronnen door die ons team in staat stelden om een solide basiskennis op te bouwen rond dit opkomende thema. Google’s People + AI Guidebook (Gids Mensen + AI van Google) en Awwwards’ AI-Driven Design (Door AI gedreven Design van Awwwards) prikkelden onze nieuwsgierigheid, verschaften goed op te nemen informatie in herkenbare bewoordingen en hielpen ons realiseren dat wij als ontwerpers een impact kunnen hebben op dit nieuwe terrein. Deze beide informatiebronnen raden we van harte aan als een goed startpunt.

Om deze theorie met praktische toepassingen een vaste ondergrond te geven, zorgden we dat we vertrouwd raakten met bestaande ontwerpoplossingen die AI gebruiken. Algauw maakten deze veelomvattende en aanvankelijk intimiderende concepten plaats voor de onthulling dat machine learning gewoon een manier was om aanbevelingen op Netflix te personaliseren of om mensen te helpen inspiratie te vinden met behulp van de visuele zoekfunctie van Pinterest. Door voorbeelden uit de echte wereld te bekijken, konden we zien hoe andere ontwerpers AI gebruikten om oplossingen te bedenken voor menselijke behoeften en kregen we inzicht in wat voor soort ervaringen potentieel verbeterd zouden kunnen worden met AI.

Praat met elkaar

We besteedden tijd aan het uitzoeken hoe onze design- en AI-teams op effectievere wijze met elkaar konden communiceren. We werkten aan het vinden van een gemeenschappelijke taal met de bedoeling om de beginselen van elkaars werkwijzen te begrijpen.

We hielden inleidende workshops om elkaar te leren kennen. We verkende de basisprincipes van AI en ML en nodigden ons AI-team uit om meer te weten te komen over design thinking en human-centered design. Deze workshops lieten zien welke unieke vaardigheden we inbrengen en hielpen ons het huidige landschap van onze beide domeinen beter te begrijpen.

We brachten een ruimte tot stand waarin mensen zich op hun gemak voelden om buiten hun comfortzone op verkenning te gaan. We begonnen een van onze eerste AI- en design-workshops met Atlassian’s ijsbreker “De demonen uitbannen”. AI-ontwikkelaars en -ontwerpers werd gevraagd vijf minuten te brainstormen over de slechtste toepassingen van AI en ML die ze konden bedenken en vervolgens hun slechte ideeën te presenteren aan de groep. Een luchthartige activiteit als deze helpt deelnemers de aandrang tot zelfcensuur te weerstaan wanneer ze worden gevraagd met ideeën te komen, met name in situaties waarmee ze mogelijk niet bekend zijn. Niets werkt zo goed als even lachen om het ijs te breken en iedereen op zijn gemak te stellen.

We doen moeite om met elkaar een kopje koffie te drinken of een wandeling te maken en daarbij openhartig te praten over de projecten waaraan elk team werkt.. Niet zelden bieden deze gesprekken zicht op onverwachte perspectieven en spannende mogelijkheden om samen te werken.

Hoe je samen aan een project werkt: start met een menselijk probleem

De eerste keer dat je werkt aan een project dat AI of ML benut, kun je het gevoel hebben dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent – en dat is oké. Als mensgerichte ontwerpers zijn we toegerust om alle soorten dubbelzinnige uitdagingen aan te pakken. Zoals IDEO het verwoordt: “De mentaliteit van de ontwerper omarmt empathie, optimisme, herhaling, creativiteit en dubbelzinnigheid. […] Een mensgerichte ontwerper weet dat zolang je je focus houdt bij de mensen voor wie je aan het ontwerpen bent – en direct naar hen luistert – je tot optimale oplossingen kunt komen die aan hun behoeften voldoen.”

Je hoeft niet alles te weten over AI om ervoor te ontwerpen. Sterker nog, je zou een gebrek aan ervaring zelfs als een kwaliteit kunnen beschouwen die nieuwsgierigheid en een open geest kan aanmoedigen terwijl je de kneepjes van het vak leert.

Stop met je zorgen maken over de onbekende dingen en probeer je expertise met design thinking in te zetten wanneer je met AIontwikkelaars samenwerkt. Zo houd je iedereen gefocust op de mensen voor wie je aan het ontwerpen bent. Josh Lovejoy en Jess Holbrook van Google hebben dit het beste onder woorden gebracht: “Als je niet bent afgestemd op een menselijke behoefte, ga je gewoon een zeer krachtig systeem bouwen om een heel klein – of misschien niet-bestaand – probleem aan te pakken.”

Door ons AI-team te leren kennen, kwamen we erachter dat ontwerpers en AI-ontwikkelaars een gemeenschappelijk doel delen. AI-ontwikkelaars zijn creatieve, natuurlijke probleemoplossers en passen veel van dezelfde benaderingen toe die ontwerpers ook toepassen om ervoor te zorgen dat ze oplossingen bedenken voor daadwerkelijke, menselijke problemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond