-

Referral recruitment: hoe persoonlijker, hoe beter

Op een recruitment website worden sollicitanten vaak als ‘target group’ benaderd, zodat zij binnen 1 of 2 clicks bij de juiste vacature komen en een zo relevant mogelijke kandidatenreis hebben. Dit kan alleen door mensen in een hokje te plaatsen, zoals een interessegebied of een generatie, in plaats van naar het individu te kijken. Referral recruitment biedt een uitstekende mogelijkheid om toch personalisatie toe te passen. En dat is niet het enige voordeel van je medewerkers inschakelen bij het vervullen van vacatures.

De huidige arbeidsmarkt kenmerkt zich door ofwel een heel groot aanbod aan kandidaten voor vacatures zoals verkoopmedewerker of vulploegmedewerker, ofwel schaarste door een gebrek aan specialisten, zoals developers. In beide gevallen wil je dat de vacature snel wordt vervuld door een goede kandidaat. Dat krijg je voor elkaar door referral recruitment slim toe te passen.

Referral recruitment is feitelijk een leuke en eerlijke vorm van vriendjespolitiek. Jouw medewerkers brengen kandidaten aan voor vacatures of omdat mensen in hun netwerk aan hebben gegeven in je geïnteresseerd te zijn als werkgever. Door het vervolgtraject slim in te richten haal je zoveel mogelijk uit die aanbevelingen en maak je het ook meetbaar.

De kans op een succesvolle hire is groter als iemand een referral is. Waarschijnlijk komt dit doordat zij een beter beeld hebben van het bedrijf – de medewerker zal het eerlijke verhaal vertellen. Bovendien zijn medewerkers heel kritisch over wie ze aanbevelen en maken zij daardoor een goede preselectie. Bij onze klanten wordt 27 tot 29 procent van vacatures ingevuld door mensen die binnenkomen via een medewerker. Deze ‘aangebrachte’ medewerkers blijven langer dan gemiddeld en wat nog opvallender is: degene die als ambassadeur heeft gefungeerd ook.

Referral recruitment beter benutten

Is dit idee nieuw? Nee. Veel grote bedrijven bestrijden de krapte op de arbeidsmarkt door medewerkers een beloning in het vooruitzicht te stellen als ze een geschikte kandidaat aanbrengen. Maar de manier waarop ze met die doorverwijzingen omgaan kan veel beter.

Voor een goede oplossing zijn wij geïnspireerd door de retail sector waar een omnichannel benadering van de klant plaatsvindt. Bijvoorbeeld: een klant wil een bepaalde broek kopen in de winkel, maar die is er niet in zijn maat. De verkoopmedewerker bestelt deze ter plekke online voor de klant en de volgende dag wordt de broek thuisbezorgd. Bij recruitment geldt hetzelfde principe. Je wilt de rode loper uitleggen en mensen direct op passende wijze aan de hand meenemen, relevante informatie geven en een leuke ervaring bieden. We zien nog te vaak dat iemand aangeeft geïnteresseerd te zijn in een bedrijf en vervolgens geadviseerd wordt om thuis zelf eens naar de ‘werken bij’ website te gaan en daar te zoeken of er iets is wat aanspreekt.

Binck Bank gebruikt referral tool

We hebben hiervoor een referral tool ontwikkeld waarmee medewerkers geïnteresseerden uit hun netwerk direct kunnen inschrijven. Binck Bank gaat hiermee als eerste aan de slag. De medewerkers hebben vanuit recruitment een eigen log-in gekregen voor de tool die beschikbaar is als web applicatie. Wanneer ze iemand willen aanbevelen dan wordt van diegene een aantal gegevens ingevuld. De kandidaat ontvangt vervolgens een link in zijn of haar mail naar een persoonlijke landingspagina.

Vanaf dat moment komt hij of zij in een eigen ‘wereld’, een compleet gepersonifieerde website, waar toekomstige collega’s worden voorgesteld, meer informatie over het bedrijf te vinden is en interessante vacatures worden getoond. Mochten passende vacatures er niet zijn, dan kan de kandidaat een job alert aanmaken zodat hij of zij direct op de hoogte wordt gebracht wanneer er een passende baan vrijkomt. Die job alerts leveren een heel hoge conversie op: 30 procent van de mensen die via een job alert op een recruitment website terecht komt solliciteert. De betrokkenheid van mensen die via een referral met je bedrijf in contact komen is dus groot.

Wij zijn overtuigd van de kracht van personalisatie op individueel niveau. Het mooiste zou zijn wanneer bedrijven geen ‘werken bij’-site meer nodig hebben omdat iedereen op een persoonlijke pagina binnenkomt. Dat scheelt ook afhakers. Gemiddeld brengen kandidaten 20 seconden op de homepage van de recruitment website door. Als ze dan niet direct vinden waarin ze geïnteresseerd zijn, gaan ze weg. Met een referral tool sla je die eerste stappen over en wordt de candidate journey aangepast aan de interesses van de kandidaat. Niet alleen verbeter je op die manier de kandidaat-ervaring, ook kun je precies het effect meten van het referral programma.

Ben je na dit alles ook overtuigd van het nut van referral recruitment? Stel jezelf dan een realistisch maar ambitieus doel. Als je het concept succesvol toepast is het mogelijk om 20 procent van de vacatures via bestaande medewerkers in te vullen.

Weten hoe? Download de whitepaper ’Succesvolle Referral Recruitment’ en/of kom op 5 april a.s. naar Emerce Recruitment voor de sessie ‘Optimaal inzetten van referral recruitment’.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond