-

‘WeChat is enorm waardevol voor recruitment’

Een recruiter die met China te maken krijgt kan niet om ‘messaging’ en WeChat heen. Het is één van de belangrijkste lessen die Floor Nobels van Worklife Recruitment China opdeed in het land. Op Emerce Recruitment deelt ze haar ervaringen en lessen. En een kijk op hoe dit de werving in Nederland gaat beïnvloeden.

Nobels was een aantal jaar in Shenzhen te vinden, het Silicon Valley van China. Daar zette ze Worklife Recruitment op dat zich richt op het werven van hoogopgeleide Chinezen. Ze brengt ze in contact met westerse bedrijven, waarvan 99 procent uit Nederland afkomstig.

Zonder meer is de opkomst van WeChat de belangrijkste ontwikkeling van afgelopen jaren, vertelt Nobels. Met bijna een miljard gebruikers is Tencents app, de oplossing geworden die alles bevat. “Met WeChat doe ik mijn boodschappen en betaal ik alles. Van de elektriciteitsrekening tot aan de bonus die ik aan medewerkers uitkeer.”

De impact beperkt zich dus niet alleen tot het persoonlijke – winkelen, privécontact en huis-tuin-en-keukenzaken. Voor de recruiter is WeChat (zie de afbeelding links voor een WeChat ‘visitekaartje’) de plek waar van alles te winnen is. “Ik werf, ik plaats er vacatures en vind er nieuwe klanten. Nu ik terug ben in Nederland, mis ik het gebruiksgemak van de betaalfuncties in WeChat. De app is hier wel te gebruiken, maar het is een uitgeklede versie. Facebook is maar achterhaald.”

Het eerste waar je naar vraagt is iemands WeChat-account, zegt Nobels. Via een persoonlijke QR-code – gemeengoed in China, hier voorzichtig richting een opmars – is het vervolgens gemakkelijke zaken doen. “Dat WeChat een vertaaloptie biedt, is handig. Je chat met iedereen in zijn eigen taal.”

Je hebt een aantal belangrijke ervaringen opgedaan, waarvan je er op Emerce Recruitment enkele deelt. Wat zijn voor de recruiter de belangrijkste?

Neem allereerst goed Chinees personeel aan dat hoogopgeleid is en goed Engels spreekt. Je hebt ze namelijk nodig om de markt te begrijpen. Er is niet alleen een taalbarrière, maar je zal ook dingen uit de Chinese cultuur moeten leren begrijpen. Realiseer je ook dat Chinezen niet goedkoop zijn.

Vacatures kun je plaatsen op China’s bekendste jobboards Zhaopin en en 51Job – en ook LinkedIn is als platform opkomend. Maar schrik niet als je honderden reacties en sollicitaties ontvangt. Zelf doe ik daarom alleen aan headhunting om de goede latent werkzoekende kandidaten te benaderen. Een gepromoote vacature op WeChat levert je als bedrijf al gauw honderdduizend likes op. Stel dat één procent daarvan solliciteert, dan kom je al om in de niet-matchende reacties. Zeker ook omdat de Chinees iedere afstand overbrugt, ontvang je reacties uit het hele land. Ook van mensen die wel vierduizend kilometer verder wonen.

Probeer verder dus de vertrouwde social media los te laten. Facebook en Instagram zijn bijvoorbeeld geblokkeerd door de zogenaamde Chinese ‘firewall’. Zorg voor een officieel WeChatkanaal, daarmee kun je ook producten verkopen en vacatures plaatsen.

Het lijkt me nogal gemakkelijk om via een klein scherm of zelfs experimentele techniek de ‘candidate experience’ in bredere zin te schaden.

Recruitment is iets dat vierentwintig keer zeven doorgaat. Daar maak je de Chinese kandidaat blij mee. Ze sturen je een chatbericht wanneer dat ze uitkomt, delen veel stickers en stellen de gekste vragen. Ook voor een recruiter zijn chatbots dus de oplossing. Van een ‘candidate experience’ is er niet echt sprake. De markt is groot, er is voldoende aanbod. Chinezen jobhoppen bovendien graag. Als iemand een jaar dezelfde baan heeft is dat al lang.

Een eerder artikel sprak van het wachten op de Nederlandse Coolblue van de werving. Komen er in China bedrijven in aanmerking voor deze titel?

Ik vind DJI, de dronefabrikant uit Shenzhen China, een goed voorbeeld. Zoals je op de website kunt zien, werft het bedrijf wereldwijd. Waar Chinezen het vroeger nog ‘sexy’ vonden om bij een westers bedrijf te werken, zorgen organisaties als DJI ervoor dat ze bedrijven uit eigen land net zo aantrekkelijk vinden – zo niet aantrekkelijker.

Afbeelding: carrièrepagina bij DJI

Welke ontwikkeling verwacht je het komende jaar?

De twee grote trends die vanuit China overkomen hebben te maken met fintech en messaging. Er staat een cashloze maatschappij voor de deur. Dat zal een verandering geven in het bankenlandschap en banen laten verdwijnen en hele nieuwe creëren. Verder zullen we zowel in sales, service en recruitment chatten – dag en nacht. Chatbots en virtuele assistenten gaan daarbij helpen.

Emerce Recruitment is op 5 april in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Informatie over het programma en tickets vind je hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond