-

Schrijven voor Mobiel: tien waardevolle Lessen

Lees je veel op je smartphone? Ik gok van wel. Nieuws, blogs, e-books. Noem maar op. Maar notificaties van e-mail, Facebook en tal van andere apps leiden je al snel af. Herkenbaar?

Lezen op een mobieltje heeft dan ook een geheel eigen dynamiek. Dit zijn de tien waardevolle lessen over schrijven voor mobiele gebruikers die ik in bijna twee jaar bloggen heb geleerd.

En? Lukt het me al een beetje? Ben je benieuwd geworden? Heb ik je aandacht?

Mooi! Want door de onderstaande tien adviezen op te volgen, verbeter je niet alleen de gebruikerservaring voor je mobiele bezoekers. Ook je desktop bezoekers zullen je content nog meer op prijs gaan stellen.

Zo maakt de mobiele revolutie niet alleen een betere, maar ook een completere schrijver van je.

1) Schrijf een korte, intrigerende titel

Kan je ze ook zo moeilijk weerstaan? Van die linkjes in je Facebook feed in de trant van Nooit gedacht dat een appelpunt me zo kwaad kon maken. Ik moet er gewoon op klikken. De websites Buzzfeed en Upworthy zijn er meesters in.

De kracht van dergelijke titels is dat ze inspelen op de curiosity gap. Dat wil zeggen dat de titel de lezer nieuwsgierig maakt, dat hij of zij persé wil weten hoe iets afloopt. Cliffhangers in TV-series werken volgens hetzelfde principe.

Op het kleine schermpje van een smartphone is de ruimte om nieuwsgierigheid op te wekken beperkt. Je titel moet dan ook een korte, krachtige cliffhanger zijn. Hij moet nieuwsgierig maken en een antwoord beloven.

Zorg er wel voor dat je titel niet misleidend is. Dat kan je maar één of twee keer doen. Daarna zal je publiek je snel links laten liggen.

2) Betrek de lezer persoonlijk bij je intro

Dankzij je intrigerende titel richt de bezoeker zijn of haar blik op de eerste zin van je artikel. Gefeliciteerd! Die eerste klap is een daalder waard.

Maar hoe maak je van die daalder een tientje? Hoe zorg je ervoor dat de lezer er echt even voor gaat zitten en de notificaties negeert?

Door hem of haar persoonlijk aan te spreken. Schrijf daartoe een korte eerste zin die de lezer direct en persoonlijk bij het verhaal betrekt.

Een goede manier om dat te doen is door te beginnen met een vraag. Liefst zo persoonlijk mogelijk.

Niet voor niets begon ik dit artikel met de vraag: ‘Lees jij veel op je smartphone?’ Wat dacht je toen je dat las? Moest even nadenken? Je was, als het goed is, direct betrokken bij de inhoud van dit artikel. Toch?

Pas wanneer je op die manier de lezer van een passieve naar een actieve staat hebt omgezet, krijg je de kans om deze kort en bondig te vertellen waar het artikel echt over gaat.

Maak in een paar korte zinnetjes duidelijk waarom dit artikel er voor hem of haar toe doet. En prikkel ook hier weer de nieuwsgierigheidszenuw van je lezer.

3) Gebruik zo min mogelijk (moeilijke) woorden

Blaise Pascal citaat

De 17e eeuwse Franse wetenschapper Blaise Pascal schreef eens: Ik heb deze tekst langer gemaakt dan gebruikelijk, omdat ik geen tijd had hem in te korten.

Het kost tijd om alle onnodige en onnodig moeilijke woorden, zinnen en alinea’s te verwijderen, vereenvoudigen of in te korten. Maar neem die tijd wel, want zeker voor mobiele lezers is een helder en kernachtig taalgebruik een verademing.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen lange artikelen moet schrijven. Integendeel. Mijn eigen artikelen zijn vaak meer dan 2.000 woorden. Mensen lezen graag langere artikelen op hun smartphone. Zelfs complete e-books.

Waar het om gaat, is dat je lezers weten dat je hun tijd respecteert. Elk woord, elke zin, elke alinea moet raak zijn.

Want al beweren tal van onderzoekers dat onze aandachtsspanne steeds korter wordt, misschien is het juist onze bullshit radar’die steeds beter wordt.

Mensen hebben niet minder tijd dan vroeger. We hebben nog steeds 1.440 minuten per etmaal. Maar onder de druk van steeds meer informatie die op ons afkomt, neemt onze tolerantie voor ‘bla bla’ navenant af.

4) Houd zinnen en alinea’s kort

Wat voel jij bij een A4-tje met een lange, aaneengesloten lap tekst zonder alinea’s? Ik gok dat je ertegen opziet het te lezen.

Dat is niet zo gek, want mensen zien een lange lap aaneengesloten tekst doorgaans als veel werk. En daar hebben we meestal geen zin in. Bij het zien van een pagina zonder witregels, haak je dan ook vrijwel zeker af.

Daarom raad ik je aan om je alinea’s kort te houden. Want, zelfs relatief korte alinea’s kunnen een smartphoneschermpje al snel helemaal vullen.

Gebruik de witregel dan ook vaker dan je gewend bent. Maak een alinea gemiddeld tussen de 30 en 60 woorden. Als het even kan niet langer. Korter kan uiteraard wel.

Zolang iets niet voelt als hard werken, hou je het lang vol. Je lezer blijft daarom gestaag doorscrollen om je tekst te lezen. Zolang die maar interessant is. Zelfs al is deze meer dan 4.000 woorden.

5) Maak de tekst ‘scannable’

Hoe lees jij een online artikel? Ik gok dat je eerst de titel leest en daarna de eerste één of twee zinnen van de intro. Vervolgens scroll je naar beneden en scan je het verhaal op tussenkopjes om te zien of het de moeite waard is. Herkenbaar?

Zodra je hebt besloten dat het de moeite waard is, doe je waarschijnlijk één van deze drie dingen:

  • Je gaat het artikel op je gemak lezen.
  • Je leest selectief de alinea’s die je interesse wekken.
  • Je bewaart het artikel voor later.

Op kleine schermpjes is het daarom extra belangrijk om je artikel scannable te maken. De inhoud van het artikel moet de scrollende potentiële lezer snel duidelijk worden, doordat de tussenkopjes als het ware een samenvatting van het verhaal geven.

Extra middelen om je tekst ‘scannable’ te maken zijn het gebruik van bullit points en stukken tekst (quotes) die in een groter, opvallend font zijn uitgelicht, zoals deze:

Op kleine schermpjes is het extra belangrijk om je artikel ‘scannable’ te maken.

Deze stukken tekst fungeren als het ware als ‘advertenties’ voor de inhoud van het artikel. Schrijf ze alsof het tweets zijn. Gebruik ze na publicatie ook gelijk in Twitter. Zo sla je twee vliegen in één klap!

Tip: Zorg dat je tussenkopjes en bullit points altijd symmetrisch zijn. Dat wil zeggen, als je er één begint met een werkwoord, begin je ze allemaal met een werkwoord. Hou ze kort en krachtig.

6) Bied de tekst aan als audio

Luister je weleens naar de radio of een podcast op je smartphone? Als je onderweg bent, of je bent bezig met een activiteit (wandelen, fietsen, sporten) kan je moeilijk lezen, maar prima luisteren.

Daarom is het een goed idee om je artikelen ook als audio aan te bieden. Dit artikel kan je bijvoorbeeld ook via Soundcloud beluisteren.

Tekst ook als audio aanbieden

7) Embed video

Volgens Business Insider Intelligence zal wereldwijd het mobiele dataverkeer dat afkomstig is van video tussen begin 2015 en eind 2017 verviervoudigen van 2 miljoen Terrabytes naar 8 miljoen Terrabytes per maand.

Die groei komt grotendeels voor rekening van mobiele gebruikers. Video is dan ook een ideaal medium voor smartphones en tablets. Facebook zet niet voor niets zwaar in op video.

Embed video's

Het is daarom een goed idee om je teksten zo nu en dan te onderbreken met een embedded (Youtube) video. Mobiele gebruikers zullen sneller dan desktop gebruikers geneigd zijn deze video’s te bekijken.

8) Vergeet het ’F-patroon’

Eye-tracking studies en heatmaps geven op desktops een duidelijk patroon aan waar onze aandacht vooral naar uitgaat. Namelijk naar een driehoek linksbovenaan het scherm. Dit is het zogenaamde ‘F-patroon’.

 

F-patroon

Bron: Briggsby

Hier vinden we op de meeste desktop sites de navigatie en de belangrijkste content. Ontwerpers houden daar al jaren rekening mee.

Maar op smartphones gelden andere regels. Door de beperkte ruimte op die kleine schermpjes concentreert de aandacht van de bezoeker zich in het midden van het bovenste tweederde deel van het scherm.

Mobiele eye-tracking

Bron: Briggsby

Plaats je belangrijkste informatie om de lezer je artikel in te trekken daarom in deze sweet spot. Bijvoorbeeld de titel en een afbeelding.

9) Wees tactisch met afbeeldingen

Uit diezelfde eye-tracking onderzoeken blijkt ook dat afbeeldingen enorm de aandacht trekken op smartphones. Zodanig, dat de teksten eromheen als het ware wegvallen.

Eye tracking mobiel afbeeldingen

Bron: Briggsby

Gebruik daarom zoveel mogelijk afbeeldingen die het verhaal van je artikel goed illustreren. Laat de afbeeldingen als het ware goed samenwerken met de tekst. Dit is natuurlijk altijd een goed idee, maar op smartphones extra van belang.

10) Structureer je URL’s met klare taal

Goed gestructureerde URL’s bieden de mensen die in Google zoeken in één oogopslag een indruk van waar een pagina in je website past.

Om smartphone gebruikers een beter beeld te geven van je website in de mobiele zoekresultaten heeft Google onlangs een algoritme update doorgevoerd die URL’s beter leesbaar maakt.

Om precies te zijn heeft Google de volgende twee aanpassingen doorgevoerd:

  • De naam van de website in plaats van de domeinnaam.
  • De structuur van de URL omgezet naar een kruimelpad.

In de praktijk ziet dit er zo uit (zoek de verschillen bij de teksten in het groen):

Google gestructureerde URL's

Bron: Google Webmaster Central Blog

Door je URL’s goed te structureren en daarbij klare taal te gebruiken, kan je de doorklikratio’s in de zoekresultaten van Google verbeteren.

Tot slot nog een laatste, maar o zo belangrijke tip: Lees je artikel altijd ook op je smartphone voor je publiceert. En check dan of je de bovenstaande tien lessen ook echt in de praktijk brengt.

Veel succes met het schrijven van je teksten voor mobiele gebruikers.

Deel dit bericht

2 Reacties

wiko

Beste Eric,
wat een geweldig artikel! Je hebt relevante dingen bij elkaar gezocht en vakkundig onderbouwd, met onderzoeken waar nodig.
Mogen we jouw blog (uiteraard met vermelding en linking naar hier) gebruiken op onze website http://www.blogexpress.nl?
Hoor het graag, vriendelijke groet, Wiko

Gijs Vroom

Beste Wiko,

Dat hebben wij uiteraard liever niet. Je kunt verwijzen naar Emerce, zoals het hoort!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond