-

Scoor deze #Sportzomer op Twitter

Met dit weekend de finale van #Euro2016, het EK Atletiek en #TDF2016 in volle gang en #Rio2016 in aantocht hebben we een rijk gevulde sportzomer. Op voorhand is één ding duidelijk: meer dan ooit zullen sociale media hierbij een hoofdrol spelen. Vooral Twitter heeft zich bewezen als platform bij uitstek voor het delen van live sportmomenten. Hoe kun je als merk hierop inspelen?

Tijdens het #EURO2016 wordt record op record gebroken. Er zijn vanaf het begin van het EK al meer dan 76 miljoen Tweets wereldwijd gestuurd, met als voorlopig hoogtepunt 135 duizend Tweets per minuut gestuurd tijdens de uitschakeling van Engeland door IJsland (1-2).

Sociale mediaplatforms maken het mogelijk om sport snel en eenvoudig te ‘consumeren’, maar ook in discussie te gaan met andere sportliefhebbers. Zo zorgde de grandioze GP-winst van Max Verstappen voor piekverkeer op Twitter met 73.500 Tweets.

Vier redenen waarom jouw merk op Twitter moet zitten deze #Sportzomer2016

  • De sportliefhebber zit niet alleen voor de buis

Sport behoort op Twitter tot de belangrijkste ‘topics’ die worden gevolgd door sportminded Nederland. Uit onderzoek van Twitter blijkt 81 procent van de Nederlandse gebruikers geïnteresseerd te zijn in sport. Dat is zelfs nog meer dan de 65 procent van de gebruikers die geïnteresseerd zijn in muziek. De sportliefhebber is niet een verstokte tv-kijker, maar maakt actief gebruik van social media. Om het laatste nieuws te volgen en er ‘bovenop te zitten’ als de favoriete sportheld wint.

Voetbal is de grootste sport: 44 procent van de Nederlandse gebruikers volgt dan ook een voetbalgerelateerd Twitter-account. Tijdens #Euro2016 is één op de vier Twitter-gebruikers die normaal niet in het spelletje is geïnteresseerd toch van plan dit te gaan te volgen, zodat in totaal 78 procent van alle Twittergebruikers met voetbal bezig is.

Maar het draait op Twitter zeker niet alleen om voetbal. Meer dan 24.000 Tweets verschenen nadat Dafne Schippers goud won op de 200 meter, terwijl 64 procent van de Nederlandse gebruikers aangeeft uit te kijken naar de Olympische Spelen in Rio. En dat terwijl de online buzz rond de Spelen nog op gang moet komen. Lees hier waarom Nederland massaal #Rio2016 gaat volgen!

  1. De kracht van live video

Gelukkig hebben de meeste sportmarketeers en sportliefhebbers inmiddels hun weg op Twitter gevonden. Zij ervaren het Twitter anno 2016 dat hen de tools geeft de emotie van sport daadwerkelijk over te brengen aan de sportfans. De Rich Media producten als video’s, Amplify, Whitelisting, Periscope, Vine, Moments, emoji’s en live streams hebben er voor gezorgd dat we Twitter niet langer als ‘tweede scherm’ kunnen zien, maar als een parallel first screen. Bekijk de Twitter Live Stream van Wimbledon hier.  

  1. Vergroot je TV campagne met Twitter Amplify

Hoe kun je nu beslissend scoren met sociale media? Een mooi voorbeeld van wat er in de praktijk met Twitter kan, leverde eerder dit jaar Champions League-hoofdsponsor Heineken met een campagne rond alle wedstrijden vanaf de kwartfinales. Fragmenten uit die wedstrijd werden door SBS6 (@sbs6) getweet naar de eigen volgers, en vervolgens als Promoted Tweet verstuurd naar een geselecteerd publieksdoelgroep van UEFA sponsor Heineken. Hier lees je meer over de mogelijkheden van Twitter Amplify.

  1. Zo zet je sport influencers in voor je merk

Elke topsporter is in potentie een influencer. Content die zij maken is aansprekend en authentiek voor fans. Als merk kan je hier slim gebruik van maken door deze content op te pakken en het en een boost te geven. Zoals wielrenner @BaukeMollema dit vorig jaar slim deed met sponsor @SamsungMobileNL tijdens  #TDF2015 met een dagelijkse video waarin hij de etappe van die dag verkende. De video’s werden uitgelicht door Samsung, co-sponsor van Mollema’s Trek-team.


De Nederlandse wielerploeg LottoNL-Jumbo pakt het weer heel anders aan: fans werden opgeroepen het team aan te moedigen via de hashtag #samenwinnen, waarna de leukste Tweets op de tourbus werden gestickerd. Ook Team Giant-Alpecin doet aan acties via Twitter, want ten tijde van de afgelopen Vuelta d’Espagna werden er shirts van kopman Tom Dumoulin weggegeven aan twitter-gebruikers die inhaakten op de hashtag #VamosTom.

Je sponsort een sportheld, maar wat doe je ermee? Bijvoorbeeld op Twitter een Q&A organiseren, in combinatie met een account take-over. In dit geval neemt Kevin de Bruyne het account van Orange over. Voor fans de kans om dichterbij hun held te komen dan ooit tevoren!

Kortom, de marketeer die zijn merk wil koppelen aan sport, kan niet om Twitter heen. Twitter onderscheidt vier manieren om de (sport)conversatie te kunnen claimen:

  • Twitter en (live) TV versterken elkaar. Voor sport en Twitter is video content het meest effectief.
  • Periscope live moments. Laat fans live meekijken achter de schermen bij sporters en events. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen of in het leven van de topsporter.
  • Twitter Amplify/Whitelisting. Publiceer sport-content ‘near live’ en koppel er de naam van een sponsor aan.
  • Connect with the fans. Zorg dat sporters zelf hun fans betrekken, zoals de Periscope-video van Usain Bolt in een ijsbad vlak na zijn winnende race.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond