-

SEO-vriendelijke teksten anno 2022: een checklist

Google verandert het algoritme waarmee het zoekresultaten rankt regelmatig. Dat betekent dat SEO en de manier waarop je je teksten vormgeeft moet meeveranderen. Tips en checklists voor SEO-vriendelijke content anno 2022.

Tijdens zijn prille begin (1998) rangschikte Google websites op het aantal keren dat een specifiek keyword op een pagina stond. In de loop van de jaren veranderde het algoritme regelmatig en werden ook andere factoren belangrijk om goed te scoren. Wil je SEO-vriendelijke teksten schrijven, dan is het belangrijk om de voorkeuren van Google te kennen.

Hiervoor gebruikt Google machine learning, waarmee de zoekmachine elke dag slimmer wordt gemaakt. Door al deze veranderingen lees je verschillende, vaak tegenstrijdige berichten. Veel ‘oude’ regels zijn niet meer van toepassing. Maar wat is wél waar? Moet je bijvoorbeeld het exacte keyword gebruiken of mag het ook een synoniem of afgeleide zijn? En is het juist goed om het keyword vaak te gebruiken of straft Google overmatig gebruik af? In dit artikel vertel ik je hoe je anno 2022 SEO-vriendelijke teksten schrijft.

Dé nummer 1-positie bestaat niet

Laten we beginnen met het ontkrachten van een hardnekkige mythe: dé nummer 1 positie in Google bestaat niet. In ieder geval niet een nummer 1-positie die voor iedereen geldt. Google personaliseert namelijk de getoonde resultaten op basis van je zoekgeschiedenis en locatie. Dit kun je eventueel uitschakelen in je incognitovenster, maar dan nog is je locatie van belang. Er bestaat dus geen gegarandeerde nummer 1-positie.

Toch kun je je teksten goed laten scoren in Google. Om dat te doen, is het belangrijk om de logica van Google te volgen. Google wil zoekers helpen hét antwoord op hun zoekvraag te vinden. Daarom begint het optimaliseren van je teksten met de zoekintentie van je lezer. Wat wil hij of zij weten? Welke informatie zoekt hij of zij? Dus: bepaal de zoekintentie van je lezer voor je begint met schrijven.

Google’s nieuwe manieren van zoeken

Vroeger ging de zoekmachine vooral uit van de zoekvraag die iemand in de zoekbalk typte. Maar tegenwoordig zoeken mensen steeds vaker met behulp van spraak. Vooral via Siri en Alexa. Google gaat daarin mee. Want eerlijk is eerlijk: typen is toch vaak gedoe, zeker op je mobiel. Daarom spreken mensen hun zoekvraag steeds vaker in. In de toekomst zal dat alleen maar meer worden. En kun je een concrete (gesproken of getypte) zoekvraag beantwoorden? Dan heb je meer kans op een featured snippet.

In drie stappen met SEO-vriendelijke teksten naar meer bezoekers

Het allerbelangrijkst is dus de logica te volgen van je potentiële lezers. Wat zoeken zij precies? De eerste stap is het maken van een goede analyse van de zoektermen die je lezers gebruiken. Én van de termen waarop jij gevonden wilt worden. Stap 2 is het opbouwen en structureren van je tekst op basis van deze zoekterm(en), zodat je lezer het antwoord op zijn vraag vindt. De laatste stap is de promotie en backlinking van je tekst. Voor elk van deze drie stappen geef ik je een aantal checks waar een goede SEO-tekst aan moet voldoen.

Stap 1: analyse zoektermen

Om de juiste zoektermen te bepalen, kun je eens in je statistieken duiken of navragen hoe klanten je hebben gevonden. Het is belangrijk dat je zoektermen niet te algemeen zijn. Voeg bijvoorbeeld een specifieke locatie toe. Zit je bedrijf in Holendrecht? Dan brengt de zoekterm ‘Slotenmaker Amsterdam Zuid-Oost’ je potentiële klanten sneller naar jouw pagina dan alleen ‘slotenmaker’. Zorg dus dat je zoektermen relevant zijn en zo specifiek mogelijk.

Schrijf eerst alle termen op waarvan je denkt dat ze relevant zijn. Check vervolgens in de zoekwoordenplanner van Google of er zoekvolume is op deze woorden. Deze tool geeft je ook suggesties voor gerelateerde zoekwoorden. Zoek met name de keywords die specifiek op jouw bedrijf van toepassing zijn. Daarmee kun je je onderscheiden van concurrenten. Een voorbeeld zie je hieronder. Dit is een keyword planner met een actief AdWords-account, een betaalde versie dus. In de gratis versie zijn de zoekvolumes minder exact.

keyword planner

Als je kijkt naar de zoekwoordenplanner voor ‘SEO teksten’, dan zie je dat hier ongeveer 720 keer per maand op wordt gezocht. Deze zoekintentie is vrij breed. Als je voor een tekstbureau bedrijven wilt aantrekken die SEO-teksten willen laten schrijven, dan is ‘SEO teksten schrijven’ al relevanter. Hierop wordt maandelijks 590 keer gezocht.

Nog specifieker is de zoeksuggestie van Google ‘SEO teksten laten schrijven’. Het zoekvolume hierop is iets lager: 320 keer per maand. Toch is dit wel een gerichte term waarop je eerder bezoekers zult aantrekken die het schrijven van SEO-teksten willen uitbesteden. Bovendien zit er groei in het aantal keren dat deze zoekterm wordt gebruikt.

Bij het kiezen van een geschikte zoekterm is balans dus de sleutel. Je moet de juiste balans vinden tussen zo specifiek mogelijk zijn en een voldoende groot zoekvolume. Als je alleen naar het zoekvolume kijkt, dan vis je in een te grote vijver. Analyseer daarom welke specifieke zoekintenties jouw bezoekers hebben.

Naast het zoekvolume is ook de concurrentie op het keyword belangrijk. De betaalde zoekwoordenplanner van Google geeft ook hier informatie over (deze informatie is niet zichtbaar is de gratis versie). Het is goed om die informatie mee te nemen in je keuze voor een zoekwoord. Op een zoekwoord met hoge concurrentie is het namelijk moeilijk scoren.

Andere (betaalde) tools die je kunt gebruiken voor zoekwoordenonderzoek zijn: Ahrefs, Textmetrics, Ubersuggest.io en Semrush. Ook answerthepublic.com kan je op goede ideeën brengen, vooral omdat deze de vragende vorm gebruikt, die dus steeds belangrijker wordt voor Google.

Checklist stap 1: bepalen zoektermen

  • Vraag klanten op welke termen ze hebben gezocht.
  • Zijn de gekozen zoektermen relevant voor je lezer (en zijn/haar) zoekvraag?
  • Wordt er gezocht op deze zoekterm? En hoe groot is de concurrentie?
  • Zijn de gekozen zoektermen specifiek genoeg?

Tip: je merknaam toevoegen is overbodig. Daar scoor je toch al op.

Stap 2: je teksten structureren voor Google

Om je teksten te optimaliseren voor Google, moet je weten hoe een lezer je tekst leest. Neem zijn of haar zoekvraag in gedachten. Beantwoord deze vervolgens zo duidelijk mogelijk. Een gestructureerde opbouw waarmee je naar het antwoord toewerkt leest prettig voor je bezoekers. Google beloont dit. De lengte van de tekst lijkt voor Google niet zo belangrijk, zolang je de vraag maar beantwoordt. Wél is het belangrijk dat je dit zoveel mogelijk to-the-point doet, zodat je lezer het antwoord snel vindt.

Je helpt de lezer hierbij door je zoekterm op logische plekken te zetten. Bijvoorbeeld in de URL, de metatitel en metabeschrijving, de kop (<H1>) en enkele subkopjes (<H2> en eventueel <H3>), én in de introductie en afsluiting van de pagina. Zet de zoekterm zoveel mogelijk vooraan in de titel en introductie. Vergeet ook niet om je zoekterm toe te voegen als alt-tekst aan je afbeeldingen en in bestandsnamen, als je downloads aanbiedt. Scan de kopjes nog even nadat je de tekst hebt geschreven. Als je je tekst goed hebt gestructureerd, vatten deze samen welke (zoek)vraag je beantwoordt in je tekst.

Als de lengte van je tekst het toelaat, dan is het zeker aan te bevelen om ook synoniemen, associaties of vervoegingen te gebruiken van je zoekterm. Deze verbeteren je tekst. Het leest namelijk niet echt lekker als je steeds hetzelfde woord gebruikt. Stel dat je wilt scoren op de zoekterm ‘bedden’, dan is het logisch dat je ook woorden gebruikt als ‘matras’, ‘spiraalbodem’ en ‘slapen’. Google werkt met artificiële neurale netwerken (ANN), die met behulp van machine learning herkennen welke woorden bij een bepaald onderwerp horen. Door deze toe te voegen, maak je de tekst natuurlijker. Hierdoor scoor je uiteindelijk beter op de zoekterm, omdat je je teksten SEO-vriendelijker maakt.

Bestaat je zoekterm uit meerdere woorden? Zorg dan dat deze zo dicht mogelijk bij elkaar staan. Over het algemeen maakt de volgorde van zoektermen niet uit, maar in sommige gevallen is het wel relevant. Bijvoorbeeld bij het boeken van tickets. Reis je van Madrid naar Amsterdam of andersom? In dat geval is het aan te bevelen de juiste volgorde te gebruiken.

Checklist stap 2: structureren teksten

  • Beantwoord de zoekvraag of zoekintentie van je lezer zo concreet mogelijk.
  • Zet je zoekterm op logische plekken: URL, metatitel en metabeschrijving, koppen, eerste en laatste 50 woorden.
  • Scan de kopjes van je tekst: vatten deze de zoekvraag samen?
  • Gebruik vooral ook synoniemen, vervoegingen en associaties van je zoekterm als de lengte van de tekst dit toestaat.
  • Houd individuele zoektermen zo dicht mogelijk bij elkaar.
Stap 3: promotie van je tekst

Is je tekst klaar? Promoot deze dan ook op sociale media en op andere plekken op je website. Hiermee scoor je niet direct hoger in Google, maar maak je wel hyperlinks aan. Bovendien vergroot je de kans dat anderen naar je blog of website linken.

Google beloont backlinks. Deze verhogen namelijk de autoriteit en betrouwbaarheid van je pagina. Anderen zien jou als betrouwbare expert op een bepaald gebied. En dat verbetert een andere belangrijke parameter waar Google naar kijkt, namelijk het EAT-niveau (Expertise – Authority – Trustworthiness) van je pagina. Door deze parameter mee te nemen in de zoekresultaten, hoopt Google bezoekers kwalitatief goede content aan te bieden. Het is hun manier om nepnieuws zoveel mogelijk te bestrijden.

Checklist stap 3: promotie tekst

  • Promoot je tekst via sociale media en verwijzende links op je website.
  • Zorg voor structureel goede content over jouw vakgebied om je EAT-niveau te verbeteren.
Content blijft ‘king’

Een hoge EAT-score krijg je vooral door consistent goede content aan te bieden. Dit gaat niet van de een op de andere dag. Het schrijven van goede content kost tijd. En je moet het regelmatig doen. Google kijkt ook hoe vaak je website verandert. Informatie veroudert snel en Google wil bezoekers actuele informatie aanbieden. SEO-vriendelijke teksten zijn belangrijk, maar consistentie ook! Met bovenstaande tips maak je je teksten SEO-vriendelijker. Maar… een hoge positie in Google bereik je niet van de een op de andere dag. Alleen als je consistent kwalitatief goede content plaatst, zie je resultaat.

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter van CopyRobin.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond