-

Aan de slag met AMP

Razendsnel via mobiel een site openen vanuit de Google Zoekresultaten. Dat kan met Googles AMP: mobiele pagina’s die versneld laden. Vooral gebruikt door uitgevers, liggen er ook voor e-commerce voldoende mogelijkheden. 

  1. Ben je bekend met Accelerated Mobile Pages, kortweg AMP?

Ja: Goed zo, want deze relatief kleine aanpassing van Google in de zoekresultaten heeft mogelijk grote gevolgen op search in de komende jaren.

Nee: Google gaat sinds vorig jaar de strijd aan met de vaak slechte mobiele experience van veel pagina’s. Met AMP krijgen gebruikers een uitgeklede versie van een pagina te zien die razendsnel laadt. De snelheid wordt verder opgevoerd door deze pagina’s ook nog eens te cachen op hun eigen snelle servers. Met resultaat: een AMP-pagina laadt gemiddeld zo’n vier keer sneller en verbruikt tien keer minder data dan de reguliere versie.

  1. En waarom dit een game-changer op mobiel kan worden?

Ja: Snelheid is voor mobiele gebruikers ontzettend belangrijk. Toch is dat voor veel sites, samen met de leesbaarheid, vaak een probleem.

Nee: Volgens onderzoek van Google haakt veertig procent van de bezoekers af als de laadtijd van een pagina langer is dan drie seconden. Lezers verwachten nu eenmaal razendsnelle pagina’s, hun geduld is beperkt. Zoekmachines beseffen dat en ranken langzame pagina’s lager in de zoekresultaten. Samenvattend: traag ladende blogs en artikelen zijn dus slecht voor de gebruikerservaring en het bereik van je content of webshop. Lees meer hierover.

  1. Weet je hoe zo’n AMP-pagina er uitziet?

Ja: AMP-pagina’s zijn ontdaan van overbodige opmaak, slechte of ingewikkelde code en vertragende scripts. Zaken die vaak zorgen voor ellenlange wachttijden.

Nee: AMP is ontdaan van alle code die kan vertragen. Hou bij het bedenken van jouw pagina er dus rekening mee dat veel interactieve elementen verdwijnen. Navigatiemenu’s, bewegende grafieken, invulformulieren, Java-script en meer. Eigenlijk verdwijnt de interactieve schil die normaal om het blog of artikel heen zit. Kom dus tot de kern en zorg dat de informatie die je plaatst direct doeltreffend is, want je kan uiteindelijk minder kwijt.

  1. Wat de nadelen van het gebruik van AMP-pagina’s zijn?

Ja: Doordat deze pagina’s erg basic zijn, lijken ze op het eerste oog minder te converteren. Je kan minder met beeldende elementen werken. 

  1. Weet je wat het je als ondernemer gaat opleveren?

Ja: Bezoekers zullen door het AMP-icoontje sneller doorklikken op je mobiele resultaat, zeker als mensen doorkrijgen dat die pagina’s bijna instant laden.

Nee: AMP-pagina’s hebben een paar voordelen in de ranking. Ze hebben een icoontje naast het resultaat. En scoren hoger omdat ze veel sneller laden. Ook gaat Google AMP AdWords-advertenties uitrollen. En is zeer geschikt om klanten te trekken die zich via mobiel op een aankoop oriënteren en dus snel op jouw productpagina terechtkomen als ze dit via mobiel doen. Lees ook dit blog van eBay over hun ervaringen.

  1. Weet je wat je moet aanpassen om ermee te werken?

Ja: Een AMP-pagina maak je inderdaad door achter elke url bijvoorbeeld /amp/ te zetten. Met metatags maak je vervolgens een link.

Nee: Als je WordPress gebruikt, heb je geluk. Installeer dan de AMP-plugin om en AMP-versie van iedere post te maken. Voor Yoast gebruik je Glue for Yoast SEO & AMP. Voer daar de basic look & feel in: logo, tekstkleuren en links en je Google Analytics-tag. Zit jouw platform er niet tussen? Kijk dan op ampproject.org. Daar leer je veel over het implementeren ervan. Lees ook even deze blog: bit.ly/2aw4urm.

  1. Weet je hoe je een goede productpagina in AMP maakt?

Ja: Mooi zo, want die zijn hiervoor uitermate geschikt. De inhoud is meestal statisch en biedt een goede showcase met doorlinks.

Nee: Gebruik functies zoals de AMP-carrousel en -video om bezoekers zo optimaal mogelijk door producten, georganiseerd in subcategorieën, te laten bladeren. Voor secties met meer gedetailleerde eisen of uitgebreide beschrijvingen gebruik je de <amp-accordeon> tag. Mocht een gebruiker sneller willen schakelen tussen verschillende delen van de sIte, gebruik dan de  <amp-sidebar>. Zo kan je een navigatiemenu op alle pagina’s implementeren. Meer tips over hoe je een goede en duidelijke pagina bouwt: bit.ly/2bgiBlu. 

  1. Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Top, want Google is trendsetter in zoekmachineland. Dus voor je het weet is AMP de standaard.

Nee: Bij een breder gebruik van AMP neemt de kwaliteit van de lezerservaring toe. Het mobiele web wordt sneller en Google zal dit in de toekomst meer gaan stimuleren. Om te weten hoe het er in de toekomst in Nederland uit gaat zien, kun je de Sneak peek of expanded AMP support doornemen. Duidelijk is dat op mobiel tijd een cruciale factor is. Elke seconde laadtijd leidt immers tot zeven procent minder conversie. Lees meer.

*) Dit artikel verscheen eerder in het aprilnummer van Emerce Magazine (#157).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond