-

Aan de slag met: LinkedIn Creator Mode

LinkedIn lanceert een nieuw functie: LinkedIn Creator Mode. Hiermee is je LinkedIn profiel makkelijk te volgen, bovendien word je content beter vindbaar. Wat zijn de voordelen van deze nieuwe functionaliteit en hoe activeer je de Creator Mode?

LinkedIn Creator Mode is een nieuwe functie van LinkedIn, waarmee het platform al haar gebruikers de mogelijkheid biedt een ware ‘Linkedinfluencer’ te worden. Dus: wil je je following laten groeien en meer engagen met je doelgroep? Dan kan Creator Mode zomaar eens dé LinkedIn-profielupdate zijn waar je blij van wordt. Wat zijn de voordelen van deze nieuwe functionaliteit en hoe activeer je de Creator Mode? Let’s catch up.

Wat houdt deze nieuwe functie van LinkedIn in?

De Creator Mode is onderdeel van de recente profielupdates die LinkedIn eind maart aangekondigde. Het doel? Content nog prominenter weergeven en anderen stimuleren om jou te volgen. Waarom? Zodat iedere LinkedIn-gebruiker (eventueel) een heuse ‘LinkedIn-creator’ kan worden. 

Wat het platform precies bedoelt met LinkedIn-creator? “Members who regularly share content with their professional community to demonstrate their expertise, ignite conversations about ideas and experiences, and build communities around common interests.” Oftewel: LinkedIn-gebruikers die uitblinken op één bepaald vlak (bijvoorbeeld: ondernemen), daarover inspirerende content delen, voor die specifieke content in veelvoud gevolgd worden en zo een community bouwen. 

Volgens LinkedIn kan iedereen die het wil een LinkedIn-creator worden. De Creator Mode zou het makkelijker moeten maken om ‘door te breken’ op het platform. Zodra je de Creator Mode hebt geactiveerd (zie het stappenplan onder het kopje ‘How to’), krijg je namelijk toegang tot een paar nieuwe functionaliteiten. Die zijn stuk voor stuk erop ingesteld om je profiel makkelijker vindbaar én ‘volgbaar’ te maken.

Dit verandert er als je de LinkedIn Creator Mode activeert:

  • De knop ‘Connectie maken’ verandert in ‘Volgen’.
  • Je volgersaantal wordt weergeven in je profielintro (naast je connecties).
  • Je kunt de key onderwerpen waarover je post terug laten komen in je profielintro.
  • Je profiel zal iets anders vormgegeven worden: na de profielintro krijg je in de Creator Mode direct ‘Uitgelicht en activiteit’ te zien en daarna pas je info/samenvatting, waardoor je laatste posts nog meer in het zonnetje worden gezet. 
How to: LinkedIn Creator Mode activeren

‘Creator mode’ vind je in je profieldashboard en kun je gemakkelijk aan- of uitzetten. Activeren van LinkedIn Creator Mode gaat als volgt:

  1. Klik in de balk bovenin LinkedIn op ‘Ik’ en vervolgens op ‘Profiel weergeven’.
  2. Scrol iets naar beneden op je profiel tot je bij ‘Uw statistieken’ uitkomt. Daar staat ‘Creatormodus’ tussen, zodra het voor jou beschikbaar is. Achter ‘Creatormodus’ staat vermeld of deze modus reeds geactiveerd is of niet.
  3. Klik op ‘Creatormodus’ om deze te activeren.
  4. Bekijk de preview van je vernieuwde/uitgebreide profiel en klik op ‘Volgende’.
  5. Voeg 1 tot 5 onderwerpen (hashtags) toe die omschrijven over welke topics jij het meest post. LinkedIn adviseert om zowel te kiezen voor brede als voor niche hashtags, zodat jouw content focus optimaal omschreven wordt. Zo zou je als social media-expert bijvoorbeeld kunnen kiezen voor #socialmedia (breed), maar ook voor #instagramexpert (niche). 
  6. Besluit of je deze hashtags/topics zichtbaar wil maken in je profielintro. Dit kan een mooie verrijking van je profiel zijn, die nog sneller duidelijk maakt waarvoor mensen bij jou aan het juiste adres zijn.
  7. Klik op ‘opslaan’. Et voilà: Creator Mode is geactiveerd voor jouw LinkedIn-profiel.

Let op: deze nieuwe functionaliteit wordt komende maand uitgerold voor alle LinkedIn-gebruikers, dus het kan nog even duren tot iedereen er ook gebruik van kan maken. 

De voordelen van LinkedIn Creator Mode

Ben je benieuwd of de LinkedIn Creator Mode ook voor jou interessant is of kan zijn? In het kort de voordelen op een rijtje:

  • Je kunt je volgersaantal laten groeien: ongeveer 50% van de ‘member follows’ komt voort uit profielbezoeken. Extra reden voor LinkedIn dus om je profiel ‘followproof’ te maken. Dit gebeurt door in Creator Mode, de ‘Connectie maken’-knop te veranderen in een ‘Volgen’-knop. Zo verzamel je niet langer tientallen connecties, maar tientallen volgers. (Geen zorgen: de optie om een connectie te maken blijft ook nog steeds beschikbaar, maar het lijkt erop alsof volgers in de toekomst meer waard worden dan connecties. Slim dus om niet langer alleen maar connecties te verzamelen, maar ook juist volgers.)
  • Je expertise krijgt een podium: LinkedIn weet uit onderzoeken dat gebruikers liever hun content showcasen dan hun werkervaring. Waar LinkedIn ooit vooral een ‘online CV’ was, is het nu ook een plek om te laten zien dat jij uitblinkt in je vak. En dat doe je niet alleen door je CV online te slingeren. Dat doe je ook door van je te laten horen en te publiceren.
    Om gebruikers te stimuleren om hun expertise in LinkedIn-posts te gieten, maakt LinkedIn het binnen de Creator Mode mogelijk om je (laatste) posts uit te lichten. Zo krijgen ze een centrale, uitgelichte plek op je profiel: direct onder je bio. Tel daarbij op dat je je expertise kan omschrijven in max. 5 hashtags/topics, die ook nog eens in je bio verschijnen. En iedereen weet waarvoor hij/zij bij jou aan het juiste adres is!
  • Je kunt ontdekt worden: je kunt nog zo goed zijn in je vak, je moet ook gevonden worden. Creator Mode draagt daarom bij aan je vindbaarheid als LinkedIn creator. Zo word je niet langer alleen gevonden op je ‘functieomschrijving’, maar bijvoorbeeld ook op de 5 topics die je invult. 
LinkedIn Creator Mode: what’s next?

LinkedIn wil, in navolging van platformen als Instagram en Facebook, ook gebruikers de mogelijkheid bieden een content creator (mét grote following/community) te worden. Wel is er een verschil. Een LinkedIn-creator staat namelijk niet per se bekend om de mooiste fotografie (Instagram), de meest triggerende verhalen (Facebook) of snappy video’s (TikTok), maar om zijn of haar expertise. En Creator Mode is dus één van de functionaliteiten die helpt om die expertise uit te lichten. Zo noemt LinkedIn het zelf: “our first step in creating a dedicated experience and toolset for our creator community.”

In de toekomst wil het platform  gebruikers die de Creator Mode inzetten meer meer handvatten bieden om te groeien. Zo zal exclusieve toegang tot content tips en tricks en cases snel volgen.

Storytelling

Als social media-expert vind ik LinkedIn Creator Mode een positieve ontwikkeling. Het maakt het voor iedere LinkedIn-gebruiker mogelijk om zijn of haar rol als inspirator te claimen. Van thought leaders die wij allemaal al kennen tot de bakker om de hoek, en voor jezelf natuurlijk. Everybody has a story to tell.

Over de auteur: Joyce Nafzger is Social Media Expert en Head of Social bij Qontent Matters

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond