-

Social Media Marketing automatiseren? De do’s en don’ts

Je social media volgers hebben standaard een virtuele ‘NEE | JA sticker’ op hun account staan. Ze zijn niet gediend van irrelevante commerciële boodschappen, maar ontvangen wel graag jouw content. Als je echter hun vertrouwen schaadt, plakken ze met één muisklik of vingertik een virtuele ‘NEE | NEE sticker’ op hun digitale brievenbus. Met deze tips pak je jouw social media marketing goed aan.

“Zijn ze nou helemaal bedonderd?!”

Een stapel reclamefolders valt uit het lokale krantje voor m’n voeten op de grond. “Ze stoppen die troep nu gewoon in de huis-aan-huis bladen!”, mompel ik verontwaardigd in mezelf.

Een paar weken eerder had ik een ‘NEE | JA sticker’ op m’n brievenbus geplakt. Ik was al die reclamefolders meer dan zat. Maar daar hadden ze dus iets op gevonden: ze stopten die rommel nu gewoon in de huis-aan-huis bladen.

Ik haalde direct een ‘NEE | NEE sticker’. “Dan maar geen streeksuffertjes meer.”

NEE | JA sticker

NEE | NEE sticker

Zonder die los bijgesloten reclamefolders, had ik de ‘NEE | JA sticker’ graag laten zitten. Want op zich vond ik de plaatselijke krantjes wel de moeite waard. En de advertenties op de krantenpagina’s nam ik voor lief. Die uitgever moet natuurlijk ook wat verdienen.

Maar door mijn uitdrukkelijke wens om geen ongeadresseerd reklamedrukwerk te willen ontvangen op deze manier te omzeilen, schonden deze uitgevers van huis-aan-huis bladen mijn vertrouwen. De consequentie was dat ik helemaal geen kranten meer van ze wilde ontvangen.

Belang social media marketing steeds groter

Het belang van social media voor je marketing wordt steeds groter. Zo zijn de sociale platformen als Facebook, Twitter en LinkedIn inmiddels voor veel mensen een belangrijkere bron van informatie dan de zoekmachines.

Jouw social media volgers hebben standaard een virtuele ‘NEE | JA sticker’ op hun account staan. Ze zijn niet gediend van irrelevante commerciële boodschappen, maar ontvangen wel graag jouw content.

Maar als je hun vertrouwen schaadt, plakken ze met één muisklik of vingertik een virtuele ‘NEE | NEE sticker’ op hun digitale brievenbus.

Een veel voorkomende manier waarop organisaties het vertrouwen van hun volgers kwijtraken, is door op de verkeerde manier hun social media marketing te automatiseren.

Dat je jouw social media marketing wilt automatiseren is overigens heel begrijpelijk. Waarom zou je moelijk doen als het ook makkelijk kan, niet waar?

Maar als je jouw social media updates wilt automatiseren, hoe zorg je er dan voor dat jouw volgers niet reageren door een ‘NEE | NEE sticker’ op hun digitale brievenbus te plakken? Het organisch bereiken van je volgers is per slot van rekening al moeilijk genoeg.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Waarom Social Media Marketing automatiseren?

Er zijn drie goede redenen om je social media marketing te willen automatiseren:

1) Tijdbesparing. Ten eerste scheelt het natuurlijk veel tijd als je je social media marketing kunt automatiseren. Het handmatig bijhouden van meerdere social media platformen is voor je het weet een dagtaak.

2) Regelmaat. Als je uitsluitend handmatig je social media updates plaatst, doe je dat vaak in korte uitbarstingen. Bijna niemand is in staat om gedurende de dag met enige regelmaat handmatig updates te posten. Wanneer je onregelmatig je volgers bestookt met een aantal updates vlak na elkaar, grijpen ze eerder naar de NEE | NEE sticker, dan wanneer je jouw updates gelijkmatiger over de dag verdeelt.

Social media marketing tools als Buffer, Hootsuite, Oktopost en Edgar helpen je om je updates te verspreiden over de dag, zodat je rustig verder kunt werken aan je andere taken.

3) Herhaling. Als je elke update maar één keer post, zullen veel van je volgers deze missen. Post je belangrijkere updates daarom meerdere keren. Wij posten de social media updates van onze blogposts met enige regelmaat gedurende tenminste een jaar. Zo bereik je meer van je volgers met je artikelen en ontdekken nieuwe volgers ook je oudere content.

Do’s en don’ts

Als je je aan de volgende do’s en don’ts voor het automatiseren van social media marketing houdt, zul je er meer rendement uit halen. Bovendien beperk je daarmee het risico dat je volgers je massaal gaan ontvolgen.

Do 1: Plan het delen van je eigen content

Plannen social media updates

Het delen van je eigen content kun je heel goed automatiseren. Wij bedenken voor elke blogpost die we publiceren zeven verschillende social media updates en passen die enigszins aan per sociaal netwerk.

Vervolgens plannen we op de dag van publicatie per sociaal netwerk drie updates in: één in de ochtend, één in de voormiddag en één in de namiddag of avond. De overige vier posten we elk op de volgende vier werkdagen. Afhankelijk van hoe tijdloos de blogpost is, plannen we de zeven updates gelijk voor een jaar in met tussenpozen van 2-4 maanden.

Zo ontstaat na verloop van tijd een constante, dagelijkse stroom van waardevolle, relevante social media updates.

Do 2: Plan je content curation

Deel de content van anderen als je denkt dat die interessant is voor jouw volgers. Dit heet content curation. Het helpt je om relaties op te bouwen met influencers en als je het goed doet zullen je volgers het waarderen.

Tip: Gebruik Snip.ly om een call to action naar je eigen website toe te voegen aan de externe content die je deelt. Zo heb je er zelf ook nog wat aan. Zie de afbeelding hieronder voor een voorbeeld.

content curation met Sniply

Do 3: Plan tijdgevoelige updates in

Sommige social media updates kun je het beste op een bepaald tijdstip posten. Bijvoorbeeld aankondigingen voor Periscope uitzendingen of live webinars. Het inplannen van dergelijke updates door middel van social media management software voorkomt dat je het vergeet, of het te druk hebt op het moment suprême.

Twitter aankondiging Periscope

Do 4: Plan persoonlijke/grappige boodschappen

Misschien vind je het leuk om je volgers te trakteren op inspirerende quotes, grappige memes, verrassende testjes, boeiende video’s en motiverende (tegeltjes)wijsheden. In dat geval is het prima om die updates voor een langere periode in te plannen. Zolang ze maar relevant blijven voor je volgers.

Do 5: Plan periodieke reminders

Twitter reminder iTunes podcast Mediaweb

Heb je een nieuwsbrief, podcast, YouTube kanaal of stream je regelmatig op Periscope, Blab of Meerkat? Dan kan het geen kwaad om met enige regelmaat reminders naar je volgers te sturen. Zo herinneren wij onze volgers er periodiek aan dat onze podcast nu ook beschikbaar is op iTunes.

Do 6: Instellen notificaties

Wanneer iemand je content deelt of erop reageert, is dat een belangrijk signaal van betrokkenheid. Ook vinden er ongetwijfeld heel wat online conversaties plaats over onderwerpen die voor jou van belang zijn. Door gebruik te maken van handige tools als Google Alerts of andere social monitoring tools blijf je automatisch op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Don’t 1: Plannen en vergeten

Guy Kawasaki Boston bombing tweets

Na de bomaanslag op de Boston Marathon liep de geautomatiseerde stroom tweets van Guy Kawasaki onverminderd door. Dit werd hem bepaald niet in dank afgenomen. Houd daarom het nieuws in de gaten en denk eraan je geautomatiseerde updates te pauzeren als er iets vreselijks gebeurt. Zo hebben wij op 13 november 2015 direct onze ingeplande social media updates voor enkele dagen gestopt in reactie op de aanslagen in Parijs.

Een tweede reden om je geautomatiseerde updates in de gaten te blijven houden, is om te meten wat werkt en wat niet. Analyseer tenminste één keer per week in de statistieken van je social media marketing software. Ga na welke updates werken en welke niet. Let ook op welke tijdstippen en welke kanalen het beste converteren. En stuur je campagnes daarop bij.

Don’t 2: Conversaties automatiseren

Dit is verreweg de belangrijkste ‘Don’t’! Probeer nooit en te nimmer conversaties met personen te automatiseren. Althans, zeker niet totdat kunstmatige intelligentie dit verantwoord maakt. Wanneer je interacties met mensen automatiseert, loop je een groot risico om pijnlijke fouten te maken.

Zoals onderstaande tweet van Bank of America in reactie op een boze tweet van een Occupy Wallstreet activist die net hardhandig door de politie was verwijderd van de stoep van deze bank.

Bank of America tweet bots fail

Stuur daarom bijvoorbeeld nooit autoresponder DM’s naar nieuwe volgers, maar bedank ze persoonlijk als je de tijd ervoor hebt.

Het is eigenlijk heel simpel: voor elke interactie met een mens waarvoor je eerst iets moet lezen om erop te kunnen reageren, is een automatisch antwoord ongeschikt. Punt!

Don’t 3: Ongelezen content delen

Veel social media automatiserings tools bieden de mogelijkheid om een news feed te koppelen en zodoende je content curation te automatiseren. Dit is om twee redenen een slecht idee.

Ten eerste kun je behoorlijk voor schut staan als je ‘foute’ content deelt. Content waar je doelgroep niet op zit te wachten. Dat is geen ‘curation’ per slot van rekening.

Ten tweede zullen je volgers het niet zo op prijs stellen als je content van derden deelt zonder er jouw kijk op te geven.

Lees daarom altijd de content die je deelt en schrijf er een persoonlijke observatie bij, waaruit blijkt waarom jij die content belangrijk vindt voor je volgers.

Conclusie

Tools om je social media updates mee te automatiseren kunnen je helpen om je updates vaker en op betere tijden te publiceren. Daarmee bereik je meer mensen en krijgen je volgers meer van je content onder ogen.

Daar komt natuurlijk bij dat het je enorm veel tijd kan besparen. Tijd die je dan overhoudt om persoonlijke conversaties aan te gaan met je meest betrokken volgers.

Die conversaties laten zich echter niet automatiseren. Want, voor elke interactie met een mens waarvoor je eerst iets moet lezen om erop te kunnen reageren, is een automatisch antwoord ongeschikt.

Houd je aan de bovenstaande do’s en don’ts bij je social media marketing en omzeil vaardig die virtuele NEE | NEE stickers.

 *) Foto boven: Savvapanf Photo / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond