-

Til je advertenties naar een hoger niveau met Google Studio

Programmatic advertising biedt een wereld aan mogelijkheden voor het optimaliseren van je marketing campagnes. In deze blog nemen we je mee in de mogelijkheden van Google Studio en laten we zien waarom jij deze tool zou moeten gebruiken om je advertenties naar een hoger niveau te tillen

Misschien heb je al eens gebruik gemaakt van de ‘native advertising’ opties of de ‘responsive advertising’ banners binnen Google Ads. Met het aanleveren van enkele afbeeldingen, een logo en wat scherpe teksten maakt Google in een mum van tijd een advertentie. Kleine moeite, maar valt het wel op?

Brengt het je brand message wel effectief over als je advertentie er ongeveer net zo uitziet als die van je concurrent? Dit is waar Google Studio een uitkomst kan zijn voor je content creatie. In deze blog nemen we je mee in de mogelijkheden van deze tool en laten we zien waarom jij Studio zou moeten gebruiken om je advertenties naar een hoger niveau te tillen.

Alle brand uitingen in dezelfde stijl

Binnen Google Studio is het mogelijk om eenvoudig mooie banners te maken, waarbij je zelf grip houdt op je branding. Zie dit als een fotolijstje dat gepersonaliseerd is naar je merk: het logo is altijd zichtbaar, er is een flitsende call-to-action knop en een mooie plek voor een afbeelding naar keuze. In de banner worden de elementen gebruikt die passen bij je brand guidelines.

Dan is het tijd om de banner te vullen en dit kun je eenvoudig zelf. Wil je volgende week een actie uitlichten? Wijzig dan de afbeelding eenvoudig naar een product in de aanbieding, de call-to-action naar ‘Koop nu’ en de link naar je website. In Studio kun je vervolgens previews aanmaken en delen. Zo weet je zeker dat de juiste content wordt ingezet in de juiste formaten.

Zijn er wijzigingen in de campagne? Het product is bijvoorbeeld uitverkocht. Dan kun je de banner eenvoudig zelf aanpassen door bijvoorbeeld een ander product uit te lichten. Hier is tussenkomst van een creatief bureau niet nodig. Zo houd je de banners zelf in de hand. 

Bespaar tijd en kosten

Niet alleen helpt Google Studio je bij snel inspelen op actualiteiten, het bespaart ook tijd en kosten. Hoe? Een goed voorbeeld van het gemak van een dynamische set zijn wekelijkse aanbiedingen. Stel, je wilt iedere week een advertentie tonen die past bij de actiefolder van die week. Elke week een nieuwe set banners produceren kost veel tijd en moeite. Zeker wanneer je niet vooruit kunt plannen, omdat aanbiedingen bijvoorbeeld nog niet bekend zijn. Dit kun je makkelijk oplossen middels Google Studio. Met enkele klikken wordt de juiste aanbieding in de banner vertoond en staat je advertentie er weer goed bij voor de volgende week.

Bij Leen Bakker komt er bijvoorbeeld elke twee weken een nieuwe folder uit waarin verschillende aanbiedingen worden uitgelicht. Door gebruik te maken van Google Studio banners kunnen zij deze aanbiedingen snel in de dynamische bannerset verwerken. Op deze manier hoeven ze dus niet voor iedere wijziging een nieuwe bannerset aan te vragen bij een creatieve partij. Daarnaast voorkomen ze zo dat ze tijd kwijt zijn met het steeds opnieuw toevoegen van nieuwe advertenties aan de campagne. Het resultaat is onderstaande banner.

Een andere uitdaging bij het bouwen van een banner zijn menselijke fouten. Met name het produceren van veel verschillende sets kan leiden tot fouten waar de nodige kosten bij komen kijken. Een Studio banner met de juiste opzet kan voorkomen dat dit soort kosten ontstaan. Typefoutje? De copy is zo opgespoord en aangepast. Toch een andere afbeelding? Ook dit is een kwestie van een kleine aanpassing. Met behulp van de bannerfeed in Google Studio is het mogelijk snel en gemakkelijk een fout op te sporen en aan te passen. 

Niet alleen is het aanpassen eenvoudig, ook is het mogelijk om snel verschillende varianten te maken en te testen. Zo stuur je je bericht effectief de wereld in. De snelle opzet van verschillende varianten maakt het opzetten van A/B tests ter optimalisatie eenvoudig. Google Studio maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een bannerset te kopiëren en hier enkel de copy of juist de achtergrondafbeelding in aan te passen. Met een template kun je blijvend verschillende elementen tegen elkaar testen zonder dat hier constant nieuwe kosten aan vastzitten. Bovendien kun je eenvoudig rapportages uitdraaien, zodat je meteen  ziet welke variant van jouw advertenties het beste werkt.

Vertoon altijd de juiste prijzen

Producten te koop? Dan heb je waarschijnlijk een productfeed met alle up-to-date informatie over al je producten tot je beschikking. Deze feed kun je koppelen aan jouw Studio banners en dat heeft meerdere voordelen.

Stel, je wilt graag je prijzen in de advertenties tonen, maar de prijzen van de producten fluctueren erg of je maakt vaak gebruik van promoties. Door de productfeed te koppelen aan je Studio feed kun je gemakkelijk alle gewenste elementen, zoals je product naam, product afbeelding en je ‘van en voor’ prijs uit je productfeed halen en in je banners laden. Hierdoor is de informatie in je creaties altijd up-to-date.

Met Black Friday of Cyber Monday is dit bijvoorbeeld erg handig. Tijdens dit weekend maken veel bedrijven gebruik van veel en hoge kortingen in een erg korte periode. Met Studio kun je alle informatie aan je banner toevoegen die je aan je klanten wilt laten zien. Zo kun je de standaard prijs, de promotieprijs, het kortingspercentage of een korting sticker toevoegen en ziet de doelgroep altijd de juiste informatie. Ook kun je een countdown toevoegen om te laten zien hoe lang deze actie nog geldt en mensen stimuleren om nog snel over te gaan tot een aankoop. Na afloop van dit weekend worden automatisch weer ‘normale’ prijzen in de banners geladen. 

Adverteer jij met hypotheken? Dan kan de meest actuele rente vertoond worden. Zie bijvoorbeeld onderstaande banner van Argenta. 

Deze banner is een voorbeeld van een gedraaide campagne en is in dit artikel niet dynamisch. Neem voor de huidige rentestanden altijd contact op met Argenta.

Of bied jij vliegreizen aan? In dat geval kun je de prijs op dat moment of zelfs de vluchttijden vermelden in de banner. Kortom, de meest actuele productinformatie wordt getoond in jouw dynamische banners.

Haak in op locatie, weer of tijd 

Het is mogelijk om je banners te verrijken met productinformatie, maar ook andere triggers kunnen toegevoegd worden aan dynamische creaties. Denk bijvoorbeeld aan de locatie van de kijker, het weer op dat moment of de tijd van de dag. In de ochtend wil je je doelgroep het liefst aanspreken met ‘Goedemorgen’ in de copy en in de middag toon je ze waarschijnlijk het liefst het lunchmenu van de dag. Door een koppeling te maken met de juiste API’s kun je jouw banners net dat tikje relevanter maken zonder al te veel moeite of duizenden verschillende sets.

De banners van Corendon vormen een mooi voorbeeld. Hier komen locatie en weerdata namelijk mooi samen met de productfeed. Is het slecht weer waar jij je nu bevindt? Dan krijg je een banner te zien waarin jouw huidige locatie genoemd wordt, maar ook het actuele weer op de vakantiebestemming van jouw interesse. Om het verhaal helemaal mooi te maken; direct de aanbieding om naar die plek op reis te gaan.

Waar wacht jij nog op?

Er is een hoop mogelijk binnen Studio. Met dynamische creaties via Studio zijn je advertenties altijd actueel en relevant voor jouw doelgroep en behoud je ook nog eens grip op tijd, geld en branding. Door middel van de banner feed kun je snel verschillende varianten maken om mee te testen, maar spoor je ook gemakkelijk fouten op, zodat die snel kunnen worden aangepast. Dit maakt de tool een relevante investering voor ieder bedrijf.

Over de auteurs: Laura Remie is Display & video specialist en Max van Dam, Femke Sougé en Lucia Martens zijn werkzaam bij Merkle.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond