-

Je conversie boosten met personalisatie

Het is tegenwoordig steeds uitdagender om klanten te binden en te verleiden tot aankopen. Er zijn namelijk duizenden kapers op de kust. Hoe blijf je die concurrentie voor? Hoe zorg je dat klanten op de koopknop (blijven) klikken en hoe blijf je relevant? Personalisatie biedt uitkomst. 

‘De klant is koning’ geldt ook anno 2022. Sterker nog: uit onderzoek van Google blijkt dat 61% van de consumenten verwacht dat bedrijven klantervaringen op maat creëren. Ervaringen die zijn gebaseerd op hun voorkeuren en dus naadloos aansluiten bij wie ze zijn en wat ze doen. Mensen willen zich namelijk onderscheiden van anderen en blijven op zoek naar dingen die hen uniek maken. Zo baseren mensen hun identiteit steeds meer op hun koopgedrag. Je bent wat je koopt, draagt en eet.

Niet zo gek dus, dat merken deze aansluiting proberen te vinden bij hun (potentiële) klanten. Het gaat er vooral om dat je je klanten laat zien dat ze met jouw product of dienst hun eigen identiteit een boost geven. Pas al je content dus zo goed mogelijk aan op elke individuele klant en je bent al een heel eind. Oftewel: personaliseren, personaliseren, personaliseren. Je zult zien dat je conversies, engagement of andere bedrijfsdoelen een boost krijgen.

Klanten vragen, jij draait

Personalisatie is kort gezegd het leren begrijpen wat klanten willen, wat hen drijft en in welke fase van de customer journey ze zich bevinden. En dat is voor iedereen anders. De dierenliefhebber op de hoek heeft namelijk andere wensen dan de avonturier op nummer negen.

Gebruik handige tools om te voorspellen waar je klanten gevoelig voor zijn. Want zodra je weet wat jouw klanten drijft, kun je je content afstemmen op deze informatie. Dat creëert grote mogelijkheden voor conversieverhoging. Breng klanttypes in kaart en stem daar verschillende effectieve overtuigingstechnieken op af. Wie zijn identiteit sterk invult met wat hij of zij koopt, is waarschijnlijk gevoeliger voor adverteren via influencers. Maar is jouw doelgroep gevoelig voor unieke verzamelobjecten, dan is inspelen op schaarste waarschijnlijk effectiever.

Gebruik de juiste personalisatiestrategieën, zodat je elke individuele klant op unieke wijze laat zien dat jouw merk en jouw producten of diensten perfect bij diegene passen. De juiste technieken bij de juiste persoon zorgen nu eenmaal voor hogere conversies. De cijfers liegen er niet om: bedrijven die personalisatie toepassen, verhogen hun omzet met 10% tot 30% (onderzoek van McKinsey). Tegelijkertijd spendeer je je marketingkosten veel efficiënter en verlaag je je acquisitiekosten flink.

Zo ziet dat eruit

Hoe zien die gepersonaliseerde campagnes er dan uit? Denk bijvoorbeeld aan aangepaste banners of productaanbevelingen op een productpagina. Maak daarbij gebruik van software zoals een Customer Data Platform (CDP), om met algoritmen en machine learning relevante producten te tonen op basis van bestsellers of recent bekeken artikelen. Zorg dat je (potentiële) klanten direct iets relevants zien, om ze verder je site in te laten klikken. Bekijkt iemand bijvoorbeeld exclusieve sneakers, maar is de kans groot dat ze zijn uitverkocht? Zorg dan dat je aanbevelingen doet op basis van hun interesse: toon andere exclusieve schoenen. Of bekijk welke items vaak mét of na die schoenen worden verkocht, en laat die zien. Op die manier stimuleer je cross-selling en wordt de kans op conversie een stuk groter.

Voor marketeers is het goed om te beseffen dat je zelf ook invloed kunt uitoefenen op het algoritme dat bepaalt wat je klanten zien op je site. Geef bijvoorbeeld kaders aan (‘Wij verkopen liever merk A dan merk B’), geef doelen mee (‘Wij sturen het liefst op marge’) of voer data in die het algoritme uit jouw webshop alleen niet kan afleiden (‘Dit zijn belangrijke invloeden van het seizoen’). Marketeers kennen hun klanten vaak al erg goed en het samenspel met de machine leidt tot het beste resultaat.

Zachte conversies

Naast focus op de conversieratio van je website, is het ook belangrijk om over zachte conversies na te denken. Dat kunnen meetbare acties zijn zoals likes, shares, aanmeldingen voor de nieuwsbrief of retentietijden. Bekijk waar je als bedrijf en merk het meest aan hebt en laat je leiden door je marketingdoelen. Die zitten waarschijnlijk eerder in een customer journey, maar kunnen voor de lange termijn juist veel invloed op het resultaat hebben en weer voor harde conversies gaan zorgen.

Heeft een klant uiteindelijk een product gekocht? Dan houdt de klantreis nog niet op. Je wilt ze natuurlijk terug laten komen. Daarom is het extra belangrijk om top of mind te blijven. Met bijvoorbeeld gepersonaliseerde nieuwsbrieven en advertenties, houd je het contact warm. Zo stuur je op het juiste tijdstip bijvoorbeeld een e-mail met eerder bekeken items, of haak je aan met producten die vaak gekocht worden na de aanschaf van een eerder product.

Kortom: met personalisatie van campagnes vind je je klanten op het juiste moment in hun customer journey en begeleid je ze naar conversie. Zo haal je meer resultaat uit dezelfde doelgroep.

Over de auteur: Christiaan Proper is Customer support manager bij Datatrics.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond