Vijf manieren om webshop-bezoekers te laten inschrijven voor je e-mailmarketing
Mensen bezoeken je webshop en oriënteren zich daar op een mogelijke aankoop. Een deel van hen zal tot aankoop overgaan. Een ander deel, meestal het grootste deel, vervolgt de zoektocht via andere webshops. Zoekgedrag via internet vindt immers gefragmenteerd plaats. E-mailmarketing is de juiste oplossing om de interesse van de bezoekers aan je webshop na hun bezoek te behouden. Daar moeten zij zich dan natuurlijk wel voor aanmelden. Waar en wanneer vraag je een geïnteresseerde webshopbezoeker om zich in te schrijven voor je e-mailmarketing?
E-mail als oplossing voor webshops
Van oudsher zijn webshops en e-mailmarketing nauw aan elkaar verwant. Iemand die een webshop heeft, wil immers toch ook communiceren met degene die op zijn website komt en aankopen doet. Aangezien dat niet allemaal via de telefoon hoeft te gebeuren, is e-mail daar de perfecte oplossing voor. Hiermee kun je aankoop- en verzendbevestigingen versturen. Naast deze zogenaamde transactionele e-mails kun je e-mail ook gebruiken voor het versturen van promotionele en informatieve e-mails met producten, aanbiedingen en bedrijfsupdates.
Transactionele e-mails versus promotionele/informatieve e-mails
Er is een basaal verschil tussen transactionele e-mails en promotionele/informatieve e-mails. Transactionele e-mails zoals aankoop- en verzendbevestigingen worden automatisch verstuurd. Op het moment dat iemand iets koopt, wordt dit automatisch in gang gezet. Dat in tegenstelling tot promotionele/informatieve e-mails waarbij je expliciet toestemming moet hebben van de ontvanger, oftewel een opt-in. Dat is noodzakelijk om hen te mogen e-mailen. Bij deze e-mails bedenk je tevens de vorm en inhoud, waarna je ze handmatig inplant.
Interesse van bezoekers behouden
Een inschrijving voor je promotionele/informatieve e-mails geeft je de kans om de interesse van je bezoekers behouden. Doel daarbij is dat iemand de e-mails van je webshop regelmatig voorbij ziet komen in de inbox. Dit vergroot de kans dat hij op een later moment weer in je webshop terugkomt om zich verder te oriënteren en tot aankoop over te gaan. En het werkt, want e-mail is jaar op jaar het meest effectieve marketingkanaal.
Vijf manieren voor een opt-in inschrijving op je website
Als je het bereik van je webshop zo groot mogelijk wil maken met behulp van e-mailmarketing, dan is het waardevol om op je website opt-in verzoeken te plaatsen. Je kunt de volgende vijf manieren gebruiken om de webshopbezoeker om toestemming te vragen voor het toesturen van de nieuwsbrief.
1. Prominent op homepage plaatsen
De meest opvallende manier om naar een opt-in te vragen is door de inschrijving voor de nieuwsbrief direct op de homepage te tonen. Dat zie je in onderstaand voorbeeld van (online) winkel Loods 5. Hij is haast niet te missen als je op de website aankomt. Het prominent op de homepage plaatsen is interessant omdat je hiermee direct duidelijk maakt dat mensen op de hoogte kunnen blijven van je product- en dienstenaanbod. Aan de andere kant is het ietwat voorbarig, want wil je iemand zijn interesse niet eerst wekken voordat je hem of haar vraagt om zich aan te melden voor de nieuwsbrief? Je loopt de kans dat je je doel hiermee voorbij schiet.
2. Pop-up op website laten zien
Als iemand al even op je website is, dan weet je dat hij geïnteresseerd is. Dat is een goed moment om iemand om een opt-in vragen. Dat zie je bijvoorbeeld in het onderstaande voorbeeld van online webwinkel Basiclabel. Nadat iemand een aantal pagina’s heeft bekeken, verschijnt een pop-up. De styling hiervan kun je uiteraard zelf bepalen. Laat je net zoals het voorbeeld van Basiclabel de achtergrond faden met een pop-up in het midden van het scherm waardoor deze extra opvalt? Of ga je voor een pop-up die vanaf de linkerzijkant is uitgelijnd en laat je de achtergrond normaal, zoals het voorbeeld van de Landelijk Wonen Webshop? De keuze is aan jou.
3. Onderin footer laten zien
Wil je mensen op iedere pagina de mogelijkheid geven om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, kun je het opt-in permanent in je webshop tonen. Wat is daar dan een geschikte plek voor? De footer is daar erg geschikt voor. Dan is de opt-in aanvraag vanaf iedere pagina toegankelijk. Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld van de webshop van Qazqa. Deze footer staat op iedere pagina die je bezoekt. Het nadeel ervan is wel dat de nieuwsbriefinschrijving dan helemaal onderaan op de website staat en de kans aanwezig is dat bezoekers deze over het hoofd zien wanneer zij in je webshop zijn.
4. Pop-up scherm met win-element
Wil je de inschrijving voor je nieuwsbrief extra aantrekkelijk maken, dan kun je overwegen om een winactie te koppelen aan je nieuwsbriefinschrijving. Hiermee stimuleer je mensen om zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Houd er wel rekening mee dat dit niet zozeer ten goede komt aan de kwaliteit van je nieuwsbriefinschrijvingen, omdat je het risico loopt dat mensen zich alleen maar voor je nieuwsbrief inschrijven omdat zij kans willen maken op de prijs. Dit is een extrinsieke motivatie om je in te schrijven en kan zelfs de intrinsieke motivatie verminderen.
5. In het bestelproces een opt-in aanvraag toevoegen
Wanneer iemand een aankoop doet in je webshop, is dit het ideale moment om te vragen of iemand zich wil aanmelden voor de nieuwsbrief. Omdat iemand een klantrelatie met je bedrijf aan gaat, is het legaal om het opt-in vakje vooraf aan te vinken. Aangezien iemand al dusdanig geïnteresseerd is in je merk om een aankoop te doen, is de kans groot dat hij het waardeert om op de hoogte te blijven van aanbiedingen. En mocht hij of zij dat toch niet willen, dan kan het vakje natuurlijk worden uitgevinkt.
Mix & match je opt-in verzoeken
Om zoveel mogelijk geïnteresseerde webshop-bezoekers de kans te geven om zich aan te melden voor je e-mailmarketing, is het raadzaam om de opt-in verzoeken op meer dan één plek terug te laten komen. Ga voor een combinatie aan elementen die aansluiten bij de stijl en uitstraling van je website.
Legio mogelijkheden aan opt-in verzoeken
Natuurlijk zijn bovenstaande manieren niet de enige manieren om via je webshop een opt-in aanvraag te doen. En naast het vragen om een opt-in via je webshop, kun je dat ook via andere kanalen doen zoals via social media of offline kanalen.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Mario
De pop-ups zijn voor mij de reden om vaak af te haken, zij verstoren mijn oriëntatie. Te opdringerig vaak, vooral als deze het belangrijkste deel van de content uit beeld haalt. Er zijn minder storende plaatsen te verzinnen. Rechtsonder bijvoorbeeld, wel prominent in beeld zonder het hoofddeel te verpestten