-

Voor een beter klantbeeld heb je geen data nodig maar verhalen

Bijna ieder bedrijf heeft de ambitie meer data driven te worden. Daarom worden tools geïmplementeerd en nieuwe skills aangeleerd, maar de potentie van data wordt vaak nog niet maximaal gebruikt. Om data te begrijpen en inzichten hieruit toe te passen, hebben digital marketeers geen data nodig, maar verhalen.

Elke beslissing die in een bedrijf wordt genomen, moet bijdragen aan een positieve uitkomst. Er is geen ruimte meer voor verzet, afwachten, of beslissingen op gevoel. Bedrijven moeten zich aanpassen en snel reageren. Dit vraagt om datagedreven beslissingen en gemakkelijke inzichten uit data. Maar hoe kun je als digital marketeer nu soep koken van al die in een organisatie aanwezige data? Data zijn een all-you-can-eat-buffet, terwijl er waachijnlijk behoefte hebben is aan een snack.

Vertalen van data naar verhalen  

In elke organisatie is inmiddels een overvloed aan data aanwezig. De enorme hoeveelheden belangrijke informatie zouden een leidraad moeten zijn voor het werk als digital marketeer. Vaak echter weten ze deze informatie niet (voldoende) te benutten. 

Om te helpen waarde te halen uit data en hiermee de bedrijfsresultaten te verbeteren, moeten organisaties afstappen van het gebruik van ingewikkelde rapporten en overvolle dashboards. Rapporten leiden niet tot inzichten waar digital marketeers verder mee kunnen. Grafieken, tabellen en dashboards vertellen wat er gebeurt, maar niet waarom dit zo is. Om data te begrijpen en inzichten hieruit toe te passen, moeten data vertaald worden naar verhalen.

Snackable data

Het transformeren van data naar een verhaal heet data storytelling. Hierbij wordt datavisualisatie toegepast en krijgt iedere eindgebruiker een dashboard waarbij rekening wordt gehouden met context. Het dashboard bevat dus niet álle data, maar alleen hetgeen relevant is voor de specifieke eindgebruiker. Geen all-you-can-eat-buffet dus, maar een snack. 

Door data om te zetten in verhalen worden het begrip en het gebruik ervan versterkt. Het draait erom de juiste mensen van de juiste inzichten te voorzien. Daarbij is geen data-expertise nodig, iedere collega, van welke afdeling dan ook, begrijpt verhalen. Dit stelt marketeers eindelijk in staat om een schat aan nieuwe inzichten uit data te halen en datagedreven beslissingen te nemen.

Storytelling

Het data gedreven social media adviesbureau Connected Circles gebruikt data storytelling voor executive positioning en groei op LinkedIn. Het ontwikkelde eigen tools om openbare LinkedIn-data te verzamelen, te analyseren en te visualiseren. Het bedrijf merkte echter dat dit wel inzichten opleverde, maar deze inzichten haar klanten niet aanzetten tot actie, omdat het voor hen lastig bleek de juiste vervolgstap uit die rapporten te ontwaren.

Dashboard

Daarom besloten ze de analyses in een data storytelling LinkedIn Analytics-dashboard te gieten. Hierin wordt informatie verwerkt zoals inzicht in de prestaties van het eigen profiel en de eigen posts: het aantal reacties, likes en nieuwe connecties. Dankzij data storytelling wordt het eenvoudig om te testen welke content wel en niet werkt. Dit leidt tot bruikbare inzichten, waarop de contentstrategie kan worden aangepast.

Ook voor het vinden vinden van de juiste LinkedIn-connecties wordt data storytelling gebruikt. Door de groei van het netwerk te visualiseren ontstaat inzicht in de acceptatiegraad van een persoonlijk LinkedIn-profiel. Het laat zien wat de meest voorkomende functies zijn van mensen die een connectie worden en in welke sector ze werken. Met deze kennis kan de eigenaar van het profiel relevantere berichten plaatsen.

Door daarnaast topics en hashtags op LinkedIn te analyseren en de data te visualiseren met data storytelling kan Connected Circles inzichten en kansen ontdekken en hun klanten voorzien van waardevolle, datagedreven adviezen.

 Data driven marketing

Dankzij data storytelling krijgt LinkedIn-analyse voor Connected Circles dus een nieuw en actiematiger karakter. Zij kunnen nu daadwerkelijk de waarde uit data halen en deze communiceren. Stel je eens voor wat er gebeurt met de bedrijfsresultaten als het mogelijk is om eenvoudig inzicht krijgen in wat het behalen of overtreffen van KPI’s in de weg staat. Door de juiste marketingtools aan te reiken, kunnen organisaties ervoor zorgen dat alledaagse beslissingen in de hele organisatie enorme impact hebben. Inzicht in wat er gebeurt en vooral waarom, maakt grote veranderingen mogelijk. 

Over de auteur: Baptiste Jourdan is mede-oprichter van Toucan Toco

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond