-

Wanneer is een website migratie succesvol?

Een websitemigratie kan je heel wat traffic -en dus omzet- kosten. Een handige checklist met zaken die je vooraf moet regelen om dat te voorkomen. Uitgangspunt van een succesvolle websitemigratie is altijd het behoud van organische posities.

Heb je er wel eens over nagedacht om met jouw website te verhuizen naar een andere domeinnaam? Of wil je misschien overstappen op een nieuw en verbeterd CMS? Of wil je de organische vindbaarheid van jouw online business vergroten en daarom overstappen op een compleet vernieuwde URL-structuur?

Dan ontkom je er niet aan om een websitemigratie in gang te zetten.

Website- en webshopeigenaren hebben vaak meerdere motieven om een websitemigratie in gang te zetten. Denk hierbij aan:

  • Uitbreiding van functionaliteiten die een nieuw CMS biedt
  • Behoefte aan geoptimaliseerde technische factoren zoals websitesnelheid
  • Uitbreiding naar meerdere landen
  • Vergroten van de organische vindbaarheid waarbij het oude CMS niet meer voldoet

Toch is het zo dat een websitemigratie niet iets is waar je te licht over moet denken. Online marketeers krijgen vaak verhalen te horen van ondernemers waarbij een websitemigratie (ook wel websiteverhuizing genoemd) voor grote financiële schade heeft gezorgd. Een verkeerd uitgevoerde websitemigratie kan namelijk grote financiële gevolgen hebben, iets dat je natuurlijk koste wat het kost wilt voorkomen!

Waar moet je op letten bij het migreren van een website?

Wanneer bedrijven besluiten hun website te migreren, is de URL structuur vaak ook aan verandering toe. Wanneer je de URL-structuur wijzigt zonder hier de juiste richtlijnen vanuit zoekmachines zoals Google voor aan te houden, kan het voorkomen dat je organische vindbaarheid en het organische verkeer drastisch daalt.

Onderstaande factoren zijn belangrijk bij het in gang zetten van een websiteverhuizing:

  • Het monitoren van technische optimalisatiemogelijkheden
  • Het doorvoeren 301-redirects bij een URL-wijziging
  • Het overzetten van de content
  • Het overnemen van producten en categorieën

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Hoe breng je veilig en verantwoord wijzigingen aan in de URL-structuur?

Wanneer je zomaar URL’s van jouw website wijzigt zonder dit op de juiste manier bij Google aan te geven, is de kans groot dat je opgebouwde organische posities verliest. Waar jouw website voorheen dus gevonden werd op een bepaalde zoekterm, kan je deze positie ‘verliezen’ door een URL-wijziging.

Een vrij simpele maar hele belangrijke stap die je hiervoor kunt ondernemen is het uitwerken van een migratieschema in de vorm van een 301-redirect plan.

Met een redirect geef je aan wat de oude, oorspronkelijke URL van jouw website was én hoe de nieuwe URL op de nieuwe website is vormgegeven.

Een voorbeeld:

URL A → 301-redirect → URL B

(Voorbeeld) www.blauwemonsters.nl/seo → 301-redirect → www.blauwemonsters.nl/diensten/seo

In bovenstaand voorbeeld is de SEO-pagina op de website ‘verhuisd’ en heeft deze een andere URL gekregen. Hierdoor behoud je de opgebouwde waarde van de oude URL en geef je bij Google aan dat de URL een andere locatie op de website heeft gekregen.

Hiermee zorg je ervoor dat Google begrijpt dat er een URL-wijziging is doorgevoerd, zodat hij op zijn beurt de opgebouwde posities in stand kan houden.

Een simpele maar duidelijke Chrome-extensie die je hiervoor kunt gebruiken is “Redirect Path”. Hiermee controleer je op URL-niveau of jouw 301-redirect werkt en hoe zoekmachines zoals Google deze uitlezen.

Het invoeren van URL “A” uit bovenstaand voorbeeld komt er bij een juiste implementatie van de 301-redirect vervolgens zo uit te zien:

Voorafgaand aan een websitemigratie is het de bedoeling om de URL-structuur van de nieuwe website uit te werken en in een schema te zetten. Vervolgens redirect je alle ‘oude’ URL’s naar de ‘nieuwe’ URL’s. Let er hierbij op dat je alle landingspagina’s, categoriepagina’s en productpagina’s meeneemt.

Wanneer is een websitemigratie succesvol?

Hoewel het succes van een website van veel verschillende factoren afhangt, kun je een aantal duidelijke KPI’s en factoren opnoemen.

Techniek & UX: Het succes van een websitemigratie breng je bijvoorbeeld in kaart door de technische prestaties van een domein te analyseren.

Handige tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn Ahrefs, Screaming Frog en Search Console. Denk hierbij aan fouten en optimalisatiemogelijkheden die direct invloed hebben op de snelheid en gebruikerservaring van een website, zoals:

  • 5XX of 4XX status codes
  • Redirect chains
  • Broken internal links
  • Largest Contentful Paint
  • First Input Delay
  • Cumulative Layout Shift

Het is lastig om een bepaalde waarde te hangen aan het succes van een websitemigratie op bovenstaande onderdelen, maar wel kan je een goede vergelijking draaien van vóór en ná de migratie.

Content en verkeer: een succesvolle websitemigratie is goed af te meten aan het onderdeel Content & Verkeer. SEO-specialisten richten zich in eerste instantie op het aantal ‘gerankte’ zoekwoorden, wat duidt op de vindbaarheid van bepaalde zoektermen in de zoekmachine. Hierdoor komen bezoekers bij een bepaalde zoekterm direct op de juiste pagina terecht.

Het kan maanden tot zelfs wel jaren duren voordat jouw website zo is uitgebouwd en op de juiste manier is geïndexeerd dat je de gewenste posities in de zoekmachine hebt ingenomen.

Omzet: wanneer je organische zoekwoorden ‘verliest’ tijdens het migratieproces, bijvoorbeeld omdat URL’s niet op de juiste manier ge-redirect worden, zal dit een dalend aantal organische bezoekers veroorzaken.

Een (fictief) rekenvoorbeeld:

Stel: je rankt met jouw website op 7.000 zoekwoorden vóór de migratie en je genereert hiermee 25.000 organische bezoekers per maand. Een organische bezoeker levert gemiddeld €2,50 op. De totale maandelijkse omzet uit organisch verkeer komt in bovenstaand voorbeeld uit op 25.000 * €2,50- = €62.500,-

Wanneer je door een foute migratie 3.000 organische posities verliest en het maandelijkse organische verkeer daalt tot 15.000, kom je op de volgende omzet uit organisch verkeer uit: 15.000 *€2,50 = €37.5000,-

In maand 1 draai je in dit geval dus een verlies van €62.500,- minus €37.500,- = €25.000,- 

Maar zoals gezegd kan het maanden (of zelfs langer) duren voordat je organische posities opnieuw opgebouwd hebt. Het verlies beperkt zich daarom ook niet tot één maand, maar is ook de maanden erna nog voelbaar. In bovenstaande fictieve voorbeeld loopt de schade enorm hoog op.

Uitgangspunt van een succesvolle websitemigratie dient dan ook altijd het behoud van organische posities en daardoor organisch verkeer te zijn.

Wij vinden een websitemigratie geslaagd op het moment dat het mogelijke omzetverlies door gedaalde posities zich beperkt tot een vooraf vastgesteld maximum. Het is dus belangrijk om met een minimale foutmarge rekening te houden, ook wanneer je er vanuit gaat dat een migratie succesvol verloopt.

Een websitemigratie is een traject waarbij een hoop mis kan gaan, maar waarvoor gelukkig hele duidelijke en goed opvolgbare richtlijnen bestaan.

Over de auteur: Jules van Dongen is Commercieel Manager bij Blauwe Monsters

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond