-

Zo vang je IT-piekbelasting op: testen, monitoren en schalen

Tijdens de grote verhuizing naar ‘online’ die vanwege Covid plaatsvond zag je het overal gebeuren: apps en sites die traag werden of zelfs niet meer werkten. Om met je site voorbereid te zijn op piekbelasting zijn drie zaken essentieel: test van de grenzen, monitoren voor actuele gegevens en op tijd opschalen.

Traditionele winkelpieken, zoals tijdens Kerst en Valentijnsdag, zijn mede vanwege de komst van Covid nog afhankelijker geworden van de IT-infrastructuur. Vergaderen, eten bestellen, shoppen, lessen volgen en zelfs feesten gingen online. De enorme en plotselinge toestroom van virtuele bezoekers stelde vrijwel alle organisaties op de proef. Niet alles ging goed: zo waren betalingen via iDEAL tijdelijk niet mogelijk, ging Zoom onderuit, ging de site infectieradar.nl op zwart en raakte de CoronaCheck-app overbelast.

Hoewel een online platform staat of valt met de prestatie van meerdere partijen, zoals architecten, app-bouwers, hostingpartijen, service engineers en netwerkbeheerders, lag de schuld volgens de sitebezoeker bij de eigenaar van de service. En dat is begrijpelijk. Wanneer je drie seconden moet wachten tot elke pagina geladen is, ga je liever naar de concurrent en heb je er geen boodschap aan bij wie het probleem precies ligt. Andersom weet een e-commercemanager ook dat wanneer producten pas na drie seconden aan een winkelmandje worden toegevoegd, zo’n 70% van de bezoekers afhaakt.

Hoe voorkom je dergelijke problemen, die zich vooral manifesteren bij pieken? Ik zou de oplossing in drie woorden kunnen samenvatten: testen, monitoren, schalen.

Testen

Je wilt weten wat je site aankan. En dan het liefst voordat je zoveel verkeer te verwerken krijgt dat hij het niet meer aankan. Daarom: testen, testen, testen. Sentia voert drie belangrijke soorten tests uit voor zijn klanten, waaronder grote webshops als beslist.nl en Rituals. Met een load-test verhoog je geleidelijk de belasting van de site en bekijk je op welk moment de omgeving trager begint te worden. Bij een stresstest bouw je de belasting niet stapsgewijs op, maar bombardeer je de site steeds sneller met steeds meer data om snel het onvermijdelijke breekpunt te vinden. En met de endurance-test analyseer je het uithoudingsvermogen van de site: je kijkt hoe lang het goed gaat.

Al die tests hebben als doel het breekpunt, oftewel the knee, van het platform te vinden: het punt waarop de maximaal bruikbare capaciteit en de minimaal vereiste responstijd samenkomen. Boven dat ‘gewricht’ is je site te traag en verlies je bezoekers, en dus omzet. Dat breekpunt, dat overigens met de tijd door de uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden zou moeten verschuiven, wordt gedurende de hele levenscyclus van de site gebruikt als baseline. Als die baseline acceptabel is voor het doel waarvoor de site ontwikkeld is, dan kan de bestaande infrastructuur of de applicatie gehandhaafd blijven. Zo niet, dan moet actie ondernomen worden om de baseline naar het gewenste punt te verschuiven.

Monitoren

Als de infrastructuur eenmaal naar tevredenheid is ingericht, is het zaak in de gaten te houden dat het platform ook goed blijft presteren. Dat kan onder andere door middel van synthetische performance monitoring, waarbij robots voortdurend prestatiecontroles uitvoeren, zodat je niet afhankelijk bent van gebruikersinteractie. Op gezette tijden, bijvoorbeeld elke minuut, stuurt een meetstation een verzoek naar de website of webservice, meet het de responstijden en genereert het rapporten en alerts op basis van de prestaties van de site tijdens de test.

Ook uit deze procedure is weer een baseline te definiëren en te optimaliseren door tests onder verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld na aanpassingen in de onderlaag of in de webshop. Indien de metingen vertragingen – of zelfs onbeschikbaarheid – laten zien, kan hierop gehandeld worden, hopelijk nog voordat daadwerkelijke gebruikers impact ervaren.

Schalen

De derde component om pieken het hoofd te bieden, is te zorgen dat het platform schaalbaar is. Als de hoeveelheid te verwerken informatie groeit, heeft een applicatie mogelijk extra resources nodig om het gewenste prestatieniveau te behouden. Wanneer die extra resources niet meer nodig zijn, kan de toewijzing ervan weer ongedaan worden gemaakt. Een belangrijk voordeel van deze benadering, die eigen is aan de cloud, is dat de kosten altijd perfect in lijn liggen met de gebruikte middelen. Waar bijvoorbeeld een webshop bij gebruik van eigen servers ‘voor de zekerheid’ vaak een flinke overcapaciteit heeft aan hardware – je wilt immers niet dat je platform op het randje van zijn mogelijkheden draait – biedt de cloud ook bij de grootste en meest onverwachte pieken optimale flexibiliteit en capaciteit.

Er zijn twee manieren waarop een applicatie kan worden geschaald: verticaal en horizontaal. Bij verticaal schalen wordt de capaciteit van een resource aangepast en is een systeem vaak tijdelijk niet beschikbaar. Het is daarom minder gebruikelijk om verticaal schalen te automatiseren. Bij horizontaal schalen, ook wel in- en uitschalen genoemd, worden exemplaren van een resource toegevoegd of verwijderd. De aanpassing wordt zonder onderbreking uitgevoerd, en is dus eenvoudig te automatiseren.

Goed werkende site betaalt zichzelf terug

Voor veel bedrijven klinkt deze benadering van testen, monitoren en schalen wellicht wat te technisch, te arbeidsintensief en te duur. Technisch? Dat klopt. Arbeidsintensief? Niet voor de eigenaar van de site. En duur? Dat is echt relatief. Hoe beter je de minimale en de maximale verwachtingen van je bezoeker of klant kent, hoe beter je kunt meeschalen, en hoe aangenamer de gebruikerservaring wordt. En de winst die je daarmee behaalt is onder de streep vele malen hoger dan de investeringen die je moet doen. Een succesvolle site begint met een goede user experience, en die begint weer bij een slimme, schaalbare omgeving die 24/7 alle bezoeken netjes afhandelt. Juist ook bij pieken.

Over de auteur: Jeffrey de Haan is Solutions director bij Sentia Netherlands.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stephen Mark - Marketing Gurus

What a nice article is this, I cannot wait to apply such ideas on my own.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond