More stories

Data Privacy Day: in 2019 is het grote publiek écht wakker

Op 28 januari staan we traditiegetrouw stil bij het onderwerp ‘privacy’. Op die datum werd in 1981 het allereerste verdrag met betrekking tot regelgeving rondom privacy in Europa ondertekend. Inmiddels zijn we vele verdragen verder, en is het thema actueler dan ooit. Wat zijn de verwachtingen voor 2019?

Privacy

NY Times: Geen omzetverlies door GDPR

De NY Times heeft nul financiële schade opgelopen door de invoering van de Europese privacyregels onder de GDPR. Toch gooide de Amerikaanse krant alle open exchanges en behavioural targeting eruit.

Online advertising

Skyscanner dicht ‘Facebookgat’ en stopt gegevenslek

De zoekmachine voor vliegtickets Skyscanner update zijn Androidapp omdat het ongevraagd gebruiksgegevens lekt naar Facebook.

Legal

Helft Nederlanders ongemakkelijk met data delen

De helft van de Nederlandse internetgebruikers voelt zich ongemakkelijk met het delen van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten.

Privacy

Bill Gates: ‘Regulering techbedrijven logisch’

Grote internetbedrijven als Facebook en Google zullen aan banden worden gelegd met nieuwe soorten overheidsregulering. Dat verwacht de mede-oprichter van Microsoft Bill Gates.

Legal

GDPR-expert Richard van Schaik: ‘De Nederlandse toezichthouder lijkt een capaciteitsprobleem te hebben’

Op 25 mei 2018 werd de Algemene verordening gegevensbescherming ingevoerd. Vooral bekend als AVG of GDPR. Hoe is de invoering gegaan en wat is na een half jaar de status ervan? Ronnie Overgoor gaat in gesprek met specialist Richard van Schaik van DLA Piper over de impact van GDPR op het media- en reclamevak.

AVG

Chatsite krijgt eerste AVG-boete in Duitsland

Het Duitse chatplatform Knuddels.de is de eerste bij de oosterburen die een boete heeft gekregen voor het overtreden van de nieuwe, op AVG gebaseerde privacyregels.

AVG

Verkeerde interpretatie AVG: dit laat je liggen

Slechts dertig procent van de grote uitgevers in Europa is AVG compliant, bij adverteerders is dit cijfer vele malen lager, aldus de verantwoordelijke voor data & privacy IAB Europe Matthias Matthiesen op de privacy town hall van 8 oktober. Logisch dat ze de kat uit de boom kijken tot de eerste dwangsom. Toch is er veel mogelijk binnen de wet, mits juist geïnterpreteerd.

AVG

Ierse toezichthouder start onderzoek Facebook

De Ierse toezichthouder op databescherming begint een onderzoek om te zien of Facebook zich aan de nieuwe privacywet houdt. Reden voor het onderzoek: het weglekken van 50 miljoen inloggegevens.

AVG

‘Klantje-pik’ met hulp van mobiele gegevens, mag dat?

Verschillende grootwinkelbedrijven gebruiken telefoongegevens om te zien wie bij hun concurrenten over de vloer komt. De achterliggende techniek staat bekend als ‘geo-conquesting’ en komt erop neer dat je op basis van iemands locatie – specifiek, hij is bij de concurrent – een advertentie toont die bedoeld is om hem weg te lokken bij de concurrent. Dit matchen gebeurt op basis van IMEI- en dergelijke nummers uit de telefoon, of profielen van dienstverleners zoals Facebook of Google. En het zou niet in strijd zijn met de AVG. Wishful thinking, als je het mij vraagt.

AVG

AVG drukt reclame-omzetten 2017 amper

De invoering van de nieuwe privacywetten afgelopen voorjaar hebben hooguit een tijdelijk dempend effect op de online reclame-omzetten.

AVG

AP controleert ziekenhuizen en zorgverzekeraars

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 91 ziekenhuizen en 33 zorgverzekeraars gecontroleerd op verplichtingen uit de privacywetgeving om een functionaris gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Uit deze controle bleek dat twee ziekenhuizen nog geen FG hebben aangemeld bij de AP.

AVG

De AVG is geland – wat zijn de kansen voor de reis-, horeca- en vrijetijdssector?

Succesvol ondernemen in de reis-, horeca- en vrijetijdssector hangt nauw samen met een persoonlijke benadering. Hoe kan deze sector voldoen aan de AVG en tegelijkertijd de persoonlijke service blijven bieden die gasten gewend zijn?

AVG

Startup Complianz.io vindt blue ocean na AVG-drukte

Na 25 mei 2018 is de stroom aan AVG-mailtjes in de mailbox gestopt. Het lijkt ondertussen weer business as usual voor bedrijven, maar daar maken ze volgens Aert Hulsebos van Complianz.io een grote vergissing. “Privacy als trend blijft groeien”, stelt hij. Zijn startup biedt een AVG-plugin voor WordPress. “Het is een vrij nieuwe markt met veel kansen, een echte blue ocean. We gaan voor de lange termijn.”

AVG

HousingAnywhere niet transparant over lezen berichten

Kamermakelaar HousingAnywhere heeft zijn algemene voorwaarden aangepast nadat Emerce het bedrijf confronteerde met gebrek aan transparantie. Het bedrijf beweerde dat de berichten van gebruikers niet worden gelezen en geanalyseerd, maar doet dat toch, hoofdzakelijk om te voorkomen dat huurders en verhuurders buiten het platform om contact met elkaar zoeken. Gebruikers werden hierover vooraf niet geïnformeerd.

AVG