Google op de korrel bij Ierse toezichthouder
De Ierse privacywaakhond is een onderzoek begonnen naar de wijze waarop Google reclamediensten aanbiedt in de Europese Unie.
De Ierse privacywaakhond is een onderzoek begonnen naar de wijze waarop Google reclamediensten aanbiedt in de Europese Unie.
“Europa, best belangrijk” was de leus van een overheidscampagne uit 2004, om Nederlanders meer bij Europa te betrekken. De komende verkiezingen gaan over onderwerpen die van belang zijn voor digital commerce: de richtlijnen over consumentenrechten, cross-border betaaldienste, toegankelijkheid, verordeningen over de relatie tussen platformen en retailers en e-privacy. Leeft Europa nu wel bij de kiezer?
Een jaar na de vernieuwing van de privacywet door de AVG publiceert het IAB de ruwe versie van het nieuwe Transparency & Consent Framework (TCF).
Nieuwe Europese wetgeving biedt kansen voor bedrijven die privacy in hun kern opnemen. Tegelijkertijd ontstaat daarmee een scheur in het open internet met allerlei gevolgen voor tech- en databedrijven hier en in de VS. Zoveel werd wel duidelijk tijdens een groot evenement over dit thema, georganiseerd door de Europese Commissie. Het gaf een inkijk in hoe Europa de macht weer naar zich toe wil trekken.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in 2018 11.413 klachten ontvangen na invoering van de nieuwe privacywet. Met die nieuwe wet hangt ook het aantal ontvangen klanten over datalekken samen: 20.881.
Europa staat aan de vooravond van een flinke verandering in de manier waarop we online betalen. Een verandering met grote consequenties voor bedrijven die online zakendoen. Net zoals GDPR (in Nederland bekend als de AVG; Algemene Gegevens Verordening) in enorme gevolgen had (en nog steeds heeft) voor de manier waarop bedrijven met persoonlijke gegevens omgaan, brengt de invoering van Strong Customer Authentication (SCA), op 14 september van dit jaar, belangrijke veranderingen met zich mee voor bedrijven die online transacties verwerken en voor de manier waarop we dagelijks online betalen.
Googles topman voor de reclameproducten Prabhakar Raghavan spoort zijn team aan om steeds minder klantdata te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hij roept de markt op hetzelfde te doen.
Met de handhaving van de General Data Protection Regulation (GDPR) in de Europese Unie ligt dataverzameling aan banden. Reden voor paniek bij bedrijven die zich richten op big data-analyses en customer experience management? Juist niet. De GDPR biedt een uitgelezen kans om online persoonlijker te maken.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is inmiddels driekwart jaar van kracht. Tijd om de tussenstand op te maken. Waarbij de vraag is of de AVG ons wel de gegevensbescherming brengt waarop we op hadden gehoopt. De aangescherpte wetgeving werpt immers ook een dam op voor gegevens die we wél willen delen
Gisteren was het Valentijnsdag, dus krijgen een hoop mensen een kaart of boeket van een geliefde of bewonderaar. Soms met naam, soms zonder. Dat laatste hoort er bij onder deze traditie. Maar genoeg mensen die dan juist nieuwsgierig worden en willen weten wie de afzender was. De bloemist of het kaartenbedrijf heeft die informatie, gekoppeld aan jouw naam en adres. Dan kun je je afvragen of ze die informatie niet gewoon onder de AVG kunnen verkrijgen – dat Pietje jou een kaartje stuurt, is toch een persoonsgegeven over jou?
Op 28 januari staan we traditiegetrouw stil bij het onderwerp ‘privacy’. Op die datum werd in 1981 het allereerste verdrag met betrekking tot regelgeving rondom privacy in Europa ondertekend. Inmiddels zijn we vele verdragen verder, en is het thema actueler dan ooit. Wat zijn de verwachtingen voor 2019?
De NY Times heeft nul financiële schade opgelopen door de invoering van de Europese privacyregels onder de GDPR. Toch gooide de Amerikaanse krant alle open exchanges en behavioural targeting eruit.
De zoekmachine voor vliegtickets Skyscanner update zijn Androidapp omdat het ongevraagd gebruiksgegevens lekt naar Facebook.
De helft van de Nederlandse internetgebruikers voelt zich ongemakkelijk met het delen van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten.
Grote internetbedrijven als Facebook en Google zullen aan banden worden gelegd met nieuwe soorten overheidsregulering. Dat verwacht de mede-oprichter van Microsoft Bill Gates.