Megan Clarken nieuwe CEO van Criteo
Het open platform voor reclametechnologie Criteo krijgt eind november een nieuwe CEO in de persoon van Megan Clarken.
Het open platform voor reclametechnologie Criteo krijgt eind november een nieuwe CEO in de persoon van Megan Clarken.
Iedere website hoort standaard een soort Nee/Nee-sticker te dragen als het gaat om het plaatsen van cookies. Het Europees Hof bepaalt dat het niet is toegestaan om vooraf cookie-acceptatie aan te vinken.
De invoering van de AVG-wet is over het algemeen goed verlopen. Adverteerders lijken goed op de hoogte te zijn van wat wel en niet mag. Toch werden ook de eerste boetes uitgedeeld, want ook al doen we nog zo ons best, de wetgeving blijft complex en soms moeilijk te interpreteren.
De Fraudehelpdesk moet stoppen met het op grote schaal verzamelen van voorbeelden van phishing en andere vormen van fraude. Dat meldde de NOS onlangs. Elk doorgestuurd phishing-mailtje kan immers informatie over verdachten bevatten, en die mag je niet zomaar bij elkaar rapen, hoe nobel je doel daarbij ook is. Maar dat ze moeten stoppen, is natuurlijk te kort door de bocht.
Een modern Data Management Platform (DMP) is vandaag de dag het centrale middelpunt van elke marketingstack. Het verkrijgen van toestemming voor het gebruik van hun persoonlijke gegevens is een van de belangrijkste elementen van de AVG. Maar is dit ook van toepassing op de verwerking van gegevens via een Data Management Platform? En hoe zit het met de ePrivacy-verordening?
De Ierse privacywaakhond is een onderzoek begonnen naar de wijze waarop Google reclamediensten aanbiedt in de Europese Unie.
“Europa, best belangrijk” was de leus van een overheidscampagne uit 2004, om Nederlanders meer bij Europa te betrekken. De komende verkiezingen gaan over onderwerpen die van belang zijn voor digital commerce: de richtlijnen over consumentenrechten, cross-border betaaldienste, toegankelijkheid, verordeningen over de relatie tussen platformen en retailers en e-privacy. Leeft Europa nu wel bij de kiezer?
Een jaar na de vernieuwing van de privacywet door de AVG publiceert het IAB de ruwe versie van het nieuwe Transparency & Consent Framework (TCF).
Nieuwe Europese wetgeving biedt kansen voor bedrijven die privacy in hun kern opnemen. Tegelijkertijd ontstaat daarmee een scheur in het open internet met allerlei gevolgen voor tech- en databedrijven hier en in de VS. Zoveel werd wel duidelijk tijdens een groot evenement over dit thema, georganiseerd door de Europese Commissie. Het gaf een inkijk in hoe Europa de macht weer naar zich toe wil trekken.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in 2018 11.413 klachten ontvangen na invoering van de nieuwe privacywet. Met die nieuwe wet hangt ook het aantal ontvangen klanten over datalekken samen: 20.881.
Europa staat aan de vooravond van een flinke verandering in de manier waarop we online betalen. Een verandering met grote consequenties voor bedrijven die online zakendoen. Net zoals GDPR (in Nederland bekend als de AVG; Algemene Gegevens Verordening) in enorme gevolgen had (en nog steeds heeft) voor de manier waarop bedrijven met persoonlijke gegevens omgaan, brengt de invoering van Strong Customer Authentication (SCA), op 14 september van dit jaar, belangrijke veranderingen met zich mee voor bedrijven die online transacties verwerken en voor de manier waarop we dagelijks online betalen.
Googles topman voor de reclameproducten Prabhakar Raghavan spoort zijn team aan om steeds minder klantdata te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hij roept de markt op hetzelfde te doen.
Met de handhaving van de General Data Protection Regulation (GDPR) in de Europese Unie ligt dataverzameling aan banden. Reden voor paniek bij bedrijven die zich richten op big data-analyses en customer experience management? Juist niet. De GDPR biedt een uitgelezen kans om online persoonlijker te maken.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is inmiddels driekwart jaar van kracht. Tijd om de tussenstand op te maken. Waarbij de vraag is of de AVG ons wel de gegevensbescherming brengt waarop we op hadden gehoopt. De aangescherpte wetgeving werpt immers ook een dam op voor gegevens die we wél willen delen
Gisteren was het Valentijnsdag, dus krijgen een hoop mensen een kaart of boeket van een geliefde of bewonderaar. Soms met naam, soms zonder. Dat laatste hoort er bij onder deze traditie. Maar genoeg mensen die dan juist nieuwsgierig worden en willen weten wie de afzender was. De bloemist of het kaartenbedrijf heeft die informatie, gekoppeld aan jouw naam en adres. Dan kun je je afvragen of ze die informatie niet gewoon onder de AVG kunnen verkrijgen – dat Pietje jou een kaartje stuurt, is toch een persoonsgegeven over jou?