More stories

‘Uitgevers willen af van Facebook, Google’

Uitgevers beginnen in te zien hoe diep ze zich in het ecosysteem van Facebook en Google hebben genesteld. Ze zitten te diep in de haarvaten. Directies willen daar van af. Ze zoeken en implementeren alternatieve, vaak zelf gehoste systemen.

Publishing

Privacytoezicht TikTok naar Ierland

TikTok verplaatst de verantwoordelijkheid voor privacytoezichthouders in Europa van Amerika naar Dublin.

Venture

VoetbalTV daagt ‘besluiteloos AP’ voor rechter

VoetbalTV van de KNVB en Talpa daagt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor de rechter. De toezichthouder op de privacy laat zo lang wachten op zijn eindoordeel dat faillissement dreigt voor het sportieve videoplatform.

AVG

‘We laten agencies wennen aan cookieloos adverteren’

Adverteren met cookies en het opbouwen van profielen daarmee heeft zijn langste tijd gehad. Technologiebedrijf Adhese bouwde een systeem dat op programmatic lijkt, dus herkenbaar in gebruik, maar zonder cookies kan werken.

Online advertising

Cookieless advertising, een ramp of een zegen?

Na wat kleine updates in Safari kondigde Google onlangs gelukkig aan dat third party cookies binnen nu en twee jaar zullen verdwijnen. Wat betekent dit voor tech partijen, adverteerders en natuurlijk consumenten?

AVG

XS4ALL met cookieloze reclame op NOS.nl

Internetprovider XS4ALL is een van de eerste adverteerders die met afwijkende reclameformaten een campagne draaien op NOS.nl. De provider ziet het aantal bezoeken aan zijn shop stijgen.

Online advertising

Grootschalige overtreding cookiewet houdt aan

Nog geen twaalf procent van de websites past de privacywet AVG wat cookies betreft goed toe. Bijna negentig procent van de onderzochte sites is in ovetreding en voldoet nog niet eens aan de minimumeisen die wettelijk worden gesteld.

AVG

Je privacybeleid als integraal onderdeel van je datastrategie

Door een technologie gedreven datastroom weten bedrijven tegenwoordig meer over hun klanten dan ooit tevoren. Technologie heeft ervoor gezorgd dat consumenten op veel manieren gedwongen worden om de controle over de informatie die ze delen op te geven. Tealium heeft voor haar Consumer Data Privacy Report 2019 duizend consumenten ondervraagd over hun relatie met merken en de privacy van persoonlijke gegevens.

AVG

STER helemaal over op cookieloos adverteren

De exploitant van de publieke omroepen STER gaat op internet helemaal over op cookieloos adverteren. Afgelopen jaar, waarin de nieuwe opzet werd getest, verliep boven verwachting goed, met positieve resultaten en volgeboekte kwartalen.

Online advertising

Autoriteit Persoonsgegevens kiest digitale focus

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kiest drie interessegebieden die de komende jaren wat het toezichtwerk betreft extra nadruk krijgen: datahandel, digitale overheid en artificiële intelligentie en algoritmes.

Legal

Megan Clarken nieuwe CEO van Criteo

Het open platform voor reclametechnologie Criteo krijgt eind november een nieuwe CEO in de persoon van Megan Clarken.

Venture

EU-hof: vooraf cookies aanvinken ongeldig

Iedere website hoort standaard een soort Nee/Nee-sticker te dragen als het gaat om het plaatsen van cookies. Het Europees Hof bepaalt dat het niet is toegestaan om vooraf cookie-acceptatie aan te vinken.

Privacy

Zeg maar dag tegen de cookiewall en haal het maximale uit de cookiebanner

De invoering van de AVG-wet is over het algemeen goed verlopen. Adverteerders lijken goed op de hoogte te zijn van wat wel en niet mag. Toch werden ook de eerste boetes uitgedeeld, want ook al doen we nog zo ons best, de wetgeving blijft complex en soms moeilijk te interpreteren.

AVG

De AVG verbiedt helemaal niet dat je fraudemeldingen verzamelt

De Fraudehelpdesk moet stoppen met het op grote schaal verzamelen van voorbeelden van phishing en andere vormen van fraude. Dat meldde de NOS onlangs. Elk doorgestuurd phishing-mailtje kan immers informatie over verdachten bevatten, en die mag je niet zomaar bij elkaar rapen, hoe nobel je doel daarbij ook is. Maar dat ze moeten stoppen, is natuurlijk te kort door de bocht.

AVG

Je DMP AVG en ePrivacy proof maken? Gebruik deze tips

Een modern Data Management Platform (DMP) is vandaag de dag het centrale middelpunt van elke marketingstack. Het verkrijgen van toestemming voor het gebruik van hun persoonlijke gegevens is een van de belangrijkste elementen van de AVG. Maar is dit ook van toepassing op de verwerking van gegevens via een Data Management Platform? En hoe zit het met de ePrivacy-verordening?

AVG