Facebook, Google onder druk om profiling kinderen
Een brede groep belangenvertegenwoordigers in het Verenigd Koninkrijk eist in een open brief dat Facebook en Google stoppen met het profilering van kinderen tot 18 jaar om reclamedoeleinden.
Een brede groep belangenvertegenwoordigers in het Verenigd Koninkrijk eist in een open brief dat Facebook en Google stoppen met het profilering van kinderen tot 18 jaar om reclamedoeleinden.
De Ierse privacytoezichthouders gebiedt Facebook om geen persoonsgegevens van Europese gebruikers meer naar de VS te sturen. Dataveiligheid is niet gegarandeerd.
Europa en Amerika slagen er niet in om op korte termijn een alternatieve structuur te vinden voor het door de rechter verworpen Privacy Shield. “Geen quick fix”, aldus eurocommissaris Didier Reynders.
Het Nederlandse en hele Europese bedrijfsleven schendt op grote schaal de Europese privacyregels via hun Amerikaanse leveranciers. Overheden en toezichthouders komen op stoom voor handhaving, maar het is verstandig om straffen voor te zijn en Europese alternatieve te zoeken.
Uitgevers beginnen in te zien hoe diep ze zich in het ecosysteem van Facebook en Google hebben genesteld. Ze zitten te diep in de haarvaten. Directies willen daar van af. Ze zoeken en implementeren alternatieve, vaak zelf gehoste systemen.
TikTok verplaatst de verantwoordelijkheid voor privacytoezichthouders in Europa van Amerika naar Dublin.
VoetbalTV van de KNVB en Talpa daagt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor de rechter. De toezichthouder op de privacy laat zo lang wachten op zijn eindoordeel dat faillissement dreigt voor het sportieve videoplatform.
Adverteren met cookies en het opbouwen van profielen daarmee heeft zijn langste tijd gehad. Technologiebedrijf Adhese bouwde een systeem dat op programmatic lijkt, dus herkenbaar in gebruik, maar zonder cookies kan werken.
Na wat kleine updates in Safari kondigde Google onlangs gelukkig aan dat third party cookies binnen nu en twee jaar zullen verdwijnen. Wat betekent dit voor tech partijen, adverteerders en natuurlijk consumenten?
Internetprovider XS4ALL is een van de eerste adverteerders die met afwijkende reclameformaten een campagne draaien op NOS.nl. De provider ziet het aantal bezoeken aan zijn shop stijgen.
Nog geen twaalf procent van de websites past de privacywet AVG wat cookies betreft goed toe. Bijna negentig procent van de onderzochte sites is in ovetreding en voldoet nog niet eens aan de minimumeisen die wettelijk worden gesteld.
Door een technologie gedreven datastroom weten bedrijven tegenwoordig meer over hun klanten dan ooit tevoren. Technologie heeft ervoor gezorgd dat consumenten op veel manieren gedwongen worden om de controle over de informatie die ze delen op te geven. Tealium heeft voor haar Consumer Data Privacy Report 2019 duizend consumenten ondervraagd over hun relatie met merken en de privacy van persoonlijke gegevens.
De exploitant van de publieke omroepen STER gaat op internet helemaal over op cookieloos adverteren. Afgelopen jaar, waarin de nieuwe opzet werd getest, verliep boven verwachting goed, met positieve resultaten en volgeboekte kwartalen.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kiest drie interessegebieden die de komende jaren wat het toezichtwerk betreft extra nadruk krijgen: datahandel, digitale overheid en artificiële intelligentie en algoritmes.
Het open platform voor reclametechnologie Criteo krijgt eind november een nieuwe CEO in de persoon van Megan Clarken.