Emerce Opleidingen gaat online door
De trainingen van Emerce Opleidingen gaan gewoon door als gepland, maar we zetten ze voort als e-learning via livestreams.
In dit topic vind je nieuws en achtergrond over de coronacrisis (veroorzaakt door het coronavirus of COVID-19). Specifiek de impact op business, commerce en marketing. Tips over thuiswerken, inzichten in hoe je als retailer sterker uit de chaos komt. Dat en andere learnings om elkaar door deze moeilijke tijd te loodsen. Bijdragen? Mail naar Arjan Kors experts@emerce.nl
De trainingen van Emerce Opleidingen gaan gewoon door als gepland, maar we zetten ze voort als e-learning via livestreams.
Het Nederlandse mediabedrijf Talpa is hard geraakt door de coronacrisis. Oprichter en eigenaar John de Mol liet donderdag in een persoonlijke mail aan zijn medewerkers, waaruit de Telegraaf citeert, weten dat het bedrijf zich gedwongen ziet om ’draconische maatregelen’ te nemen.
Het houdt de gemoederen bezig: het COVID-19 virus. De consequenties zijn nog niet te overzien, gezien het feit dat er dagelijks grootschalige wijzigingen zijn. Voor de online marketing wereld verandert er ook een hoop, maar wat precies?
Uber, GMs Cruise, Aurora, Argo AI en Pony.ai staken voorlopig hun experimenten met zelfrijdende auto’s in de VS.
Webwinkels merken de drukte niet alleen aan het sterk gestegen aantal bestellingen, maar ook aan de klantenservice. Thuiswinkel.org zegt dat zijn leden de drukte moeilijk aankunnen.
Cybercriminelen hebben nieuwe slachtoffers op het oog: de onervaren thuiswerkers. In phishingmails worden thuiswerkers aangespoord om de nieuwe bedrijfsprocedures rondom het virus te lezen. Hiervoor moeten zij inloggen op een nagemaakte OneDrive-pagina.
Ook steeds meer Amerikaanse winkels sluiten vrijwillig de deuren vanwege COVID 19. Na Apple volgen onder meer Tommy Hilfiger, Lush Cosmetics, Samsung en Everlane.
De Nederlandse horecabranche heeft het initiatief Help de Horeca in het leven geroepen. Door online een waardebon te kopen, die later verzilverd kan worden, krijgen ondernemers dit zwaar zijn getroffen door het coronavirus op dit moment toch de broodnodige inkomsten binnen.
Nog deze week kunnen nagenoeg alle scholieren en studenten in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs gratis gebruik maken van digitaal lesmateriaal. Educatieve uitgeverijen besloten dinsdagavond om licenties – als aanvulling op de gebruikte lesmethode – kosteloos beschikbaar te stellen om zo scholen te ondersteunen bij het geven van les op afstand.
“De volumes waarin we computers verhuren zijn een veelvoud hoger dan normaal. De vraag naar apparatuur voor thuiswerken is buitenzinning”, vertelt directeur Leon Timmermans van FlexIT. Hij is een van de grootste in- en verkoper van IT-hardware in Europa.
Ondanks 2051 positief geteste Nederlanders en inmiddels 58 overleden personen door het coronavirus, voelt de Tweede Kamer niets voor een totale lockdown. Daarmee komt het economische verkeer dus niet volledig tot stilstand, zoals in België en Frankrijk. (Web)winkeliers kunnen nog even opgelucht adem halen.
McDonald’s, Quick en Burger King leveren in Vlaanderen niet meer aan de deur. De afhaal- en bezorgrestaurants mochten tot voor kort nog openblijven, maar de strikte voorwaarden rond ‘social distancing’ in België maken bezorgen nagenoeg onmogelijk.
https://pixabay.com/nl/photos/kantoor-zitkamer-uitvoerend-730681/
Open de AD-app, sla de Volkskrant open of check Nu.nl: overal staat het corona-nieuws bovenaan. Niet zo gek, nu de omvang van het de crisis steeds meer zichtbaar wordt. Hoewel we (nog) niet in een volledige lockdown zitten, is de ernst van de situatie voor mij ineens glashelder. Het is van groot belang dat je hier met je PR ook op de juiste wijze mee omgaat.
Corona heeft de wereld in zijn greep. Na de brandhaarden China, Italië en Iran is de verspreiding nu ook in de rest van de wereld een feit. Dat dit consequenties heeft voor lokale en mondiale economieën is zeker. Maar de belangrijkste vragen zijn hoe ingrijpend de effecten zullen zijn, hoe lang dit duurt en welke sectoren kwetsbaar of juist weerbaar zijn. E-commerce biedt een oplossing voor het vermijden van fysiek contact bij de noodzakelijke of normale consumenten-aankopen. Daarnaast lijken er nog wat andere aspecten te zijn aan de huidige situatie die positief kunnen uitpakken voor e-commerce. Alles bij elkaar lijkt de verwachting van de ontwikkeling van e-commerce als gevolg van corona niet zo negatief. Ik noem eerst wat globale risico’s en ga daarna in op de belangrijkste positieve effecten en kansen voor e-commerce.