Volvo begint eigen autodeeldienst
Volvo gaat een eigen variant op Greenwheels op internationale markten uitrollen, natuurlijk met auto’s van Zweedse makelij. Klanten nemen er een abonnement op tijdelijk een auto te kunnen huren.
Volvo gaat een eigen variant op Greenwheels op internationale markten uitrollen, natuurlijk met auto’s van Zweedse makelij. Klanten nemen er een abonnement op tijdelijk een auto te kunnen huren.
Het begin van een nieuw jaar is een uitgelezen moment om de belangrijkste trends voor de komende twaalf maanden te voorspellen, dus ook voor de ontwikkeling van insurtech. De meeste lijstjes richten zich op de nieuwste technologieën en applicaties, maar meestal zijn deze na een jaar nog nauwelijks doorgebroken. Wij pakken het anders aan, beter.
Belangstellende techneuten kunnen zich inschrijven voor een Europese hackathon in Groningen om misschien wel de basis te leggen om hele bedrijfsketens te ontwrichten.
Ondanks de nieuwe EU-richtlijn voor de bancaire sector PSD2 is Europa nog niet toe aan vernieuwende financiële initiatieven. Dit zegt Jay de Groot van Moven tijdens eFinancials.
Bij meer dan een kwart van de Europese bedrijven mogen medewerkers gebruikmaken van Airbnb en Uber als zij op zakenreis gaan. Een jaar geleden was dit 8 procent. Dit blijkt uit onderzoek van de Business Travel Show.
Het Nederlandse technologiebedrijf 2getthere, gespecialiseerd in automatische voertuigen, opent nog deze maand een nieuw kantoor in Silicon Valley. Van daaruit wil de Utrechtse onderneming na Azië (Singapore) en het Midden-Oosten (Dubai) de derde grote internationale markt voor autonome vervoersoplossingen gaan bewerken.
Met grote overtuiging zetten investeerders in op disruptie in de verzekeringsindustrie. In vijf jaar tijd loopt de optelsom van VC-investeringen in verzekeringen op tot twee miljard dollar in de Verenigde Staten alleen, waarvan 800 miljoen dollar in de eerste zes maanden van 2016. Er is zelfs een heuse term ontstaan voor start-ups in deze industrie: InsurTech.
Het meest interessante retailnieuws van vorig jaar arriveerde pas laat in December: de onthulling van ‘Amazon GO’, de cashloze selfservice supermarkt. Een spectaculair filmpje laat een supermarkt in Seattle zien, waar klanten door een combinatie van inchecken, sensoren en kunstmatige intelligentie producten kunnen pakken, en zonder enige handeling kunnen uitchecken door simpelweg naar buiten te lopen. Betalen gebeurt automatisch, net als bij Uber.
Zoals verwacht was ook 2016 weer een bewogen jaar voor de digitale wereld: SnapChat maakt tegenwoordig brillen, Googles AI verslaat de wereldkampioen in GO, het aantal internetgebruikers ging over de grens van 3,5 miljard heen en volgens sommigen dankt de USA haar nieuwe president aan de Facebook-bubble. 2017 wordt het jaar van de shift van de transactional naar de relational economie. Daarbij horen de onderstaand beschreven zes bijbehorende trends.
Crowdfundingplatform Voordegroei richt zich op MKB’ers die financiering nodig hebben. De markt groeit, maar moet ook volwassen worden, vindt medeoprichter Bart Vemer.
Startups maken het de gevestigde orde in steeds meer sectoren lastig. Traditionele bedrijven zoeken hun verweer daarbij vooral in een obsessieve focus in klantrelaties en -tevredenheid (47 procent), blijkt uit wereldwijd onderzoek.
Prototypes, marktvalidaties, businessmodellen: oneUp.Company levert het. Met een frisse blik zet het snelgroeiende bedrijf opkomende softwaretechnologieën in zoals blockchain. Dat heeft geleid tot een fiks aantal start-ups voor bekende grote bedrijven, die profiteren van toekomstig concurrentievoordeel. Mark Dijksman, stichter van oneUp.Company, begon twee jaar geleden. “Inmiddels hebben wij vier miljoen omzet gemaakt en vijfentwintig medewerkers in dienst.”
MKB’ers die direct willen weten of ze in aanmerking komen voor een lening, dat is de doelgroep van Loanstreet. Het bedrijf van Bastiaan Burgwal bestaat inmiddels drie jaar en is zelfvoorzienend, vertelt Burgwal in gesprek met Hans Voorn tijdens eFinancials 2016.
Wat is de toekomst van online reisorganisaties? Volgens Amadeus vervagen de grenzen tussen de verschillende aanbieders en ontstaan er nieuwe businessmodellen. Het reistechnologiebedrijf schetst vier toekomstscenario’s voor 2020 onder het motto ‘evolueren, uitbreiden of ophouden’.
Hello Bank! Is een succesverhaal in België. Het digitale merk van BNP Paribas Fortis werd in 2013 gelanceerd en heeft inmiddels 450.000 klanten, vertelt Lieve de Mol in gesprek met Hans Voorn tijdens eFinancials.