More stories

Premium

‘Black Friday? Lekker links laten liggen’

“Het is altijd onrustig in deze periode, maar Black Friday zou ik lekker links laten liggen”. Webwinkels missen er niets aan. Het is veel drukte om weinig marge, vindt Boudewijn de Jong van marketingbureau Pink Marketing.

E-commerce
Premium

Infographic: Een op drie Nederlanders wil Black Friday-verbod

Maar liefst 36 procent van alle Nederlanders vindt dat Black Friday moet worden afgeschaft. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.098 volwassen Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard.

Volgens meer dan de helft van alle ondervraagden valt het kortingsfeest lastig te rijmen met de huidige tijdsgeest en de bijbehorende focus op duurzaamheid en (energie)besparing.

Vooral jongeren zijn fan van Black Friday; zo is slechts zestien procent van de ondervraagden tot dertig jaar vóór een landelijk kortingsverbod tijdens de laatste vrijdag van november. Desondanks vindt niet minder dan 44 procent van hen het online kortingsfestijn niet meer bij de huidige tijdsgeest passen.

E-commerce
Premium

JD.com: verlies slaat om in winst

JD.com boekt over het derde kwartaal een winst van achthonderd miljoen dollar, het dubbele aan wat het vorig jaar als verlies nam.

E-commerce
Premium

58 procent meer elektrische bestelbussen verkocht in 2022

Sinds 1 januari 2022 zijn er 58 procent meer elektrische bestelbussen (en hybride) op kenteken gezet dan in 2021 volgens het CBS. In totaal zijn er in Nederland in 2022, 990.605 bestelbussen geregistreerd. Dit is een groei van 3,2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

E-commerce
Premium

Toename online omzet vooral bij multichannelers

In het derde kwartaal van 2022 nam de online omzet van de detailhandel met 3 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste halfjaar van 2022 was deze omzet juist lager dan een jaar eerder, zo meldt het CBS.

E-commerce
Premium

Duitse antitrustwaakhond verbreedt onderzoek naar Amazon

De Duitse antitrustwaakhond verbreedt een bestaand onderzoek naar de activiteiten van Amazon op de Duitse markt. Het Bundeskartellamt (FCO) zegt dat het twee lopende procedures tegen Amazon uitbreidt,

Legal
Premium

Omzet AliExpress blijft dalen, ‘Europa lastig’

Marktplaats AliExpress doet het niet goed in Europa. Als gevolg van nieuwe BTW-regels blijft de omzet dalen. Moederbedrijf Alibaba Group ziet een lichtpuntje, want: ‘de daling neemt af’.

E-commerce
Premium

Online supers willen eigen cao en stappen naar de rechter

Online boodschappenbezorgers, zoals Picnic, Flink en Gorillas, willen niet onder de supermarkt-cao vallen en vragen de rechter om voor hen een uitzondering te maken. Dat meldt de NOS.

E-commerce
Premium

Amsterdams bezorgplatform Local Heroes stopt

Bezorgplatform Local Heroes, dat aanbod van lokale ondernemers uit Amsterdam bundelt, stopt, al wordt nagedacht over een doorstart.

Logistics
Premium

Just Eat Takeaway.com en Getir kondigen pan-Europese samenwerking aan

Just Eat Takeaway gaat een samenwerking aan met boodschappenbezorgbedrijf Getir in heel Europa. Als onderdeel hiervan zal het volledige productportfolio van Getir worden geïntegreerd in de marktplaats van Just Eat Takeaway.com en zal rechtstreeks door Getir-koeriers worden geleverd.

E-commerce
Premium

Baanbrekende EU-regels voor onlineplatforms treden in werking

Woensdag is de verordening digitale diensten (DSA) van kracht geworden, een baanbrekende nieuwe set EU-regels voor een veiligere onlineomgeving met grotere verantwoordingsplicht.

E-commerce
Premium

Aanbieders vakantiehuizen vermelden prijzen voortaan inclusief verplichte kosten

Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten (zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting) in de prijs opgenomen.

Travel
Premium

Albert Heijn realiseert geautomatiseerd Home Shop Center

Albert Heijn en Swisslog, een wereldwijde aanbieder van magazijnautomatisering en -software, werken samen aan een nieuw, geautomatiseerd Home Shop Center (HSC). In dit nieuwe HSC hoeven medewerkers nagenoeg alle houdbare producten niet meer zelf uit de rekken te pakken omdat dit geheel geautomatiseerd gebeurt.

Food
Premium

Momentum groeit voor duurzamer Nederlands e-commerce

Een brede waaier partijen uit Nederlands e-commerce, van dozenmakers tot vervoerders en winkels, wil serieuze stappen zetten om hun sector te verduurzamen. D66 wil meewerken en suggereert harde doelen te stellen met een termijn.

E-commerce
Premium

Nieuwe CEO voor Plutosport.nl

Voormalig directeur Hidde van der Louw van Bever wordt de nieuwe CEO van Plutosport. De webwinkel kondigt verder aan het management team met zes man uit te breiden.

E-commerce