De vier trends die B2B e-commerce in 2025 vormgeven
B2B e-commerce staat voor steeds hogere klantverwachtingen terwijl innovatie bedrijven dwingt om traditionele processen volledig digitaal te transformeren.
B2B e-commerce staat voor steeds hogere klantverwachtingen terwijl innovatie bedrijven dwingt om traditionele processen volledig digitaal te transformeren.
De nepwebshop van de politie heeft in korte tijd een groot publiek bereikt. Meer dan 125.000 unieke bezoekers. Dit is ruim vier keer zoveel als verwacht.
Een nieuwe grote e-commercepartij staat op het punt de Duitse markt te betrede. Eigenlijk ís TikTok natuurlijk al lang actief op deze markt, maar de opening van zijn Shop-functie lijkt aanstaande.
Amazon.com sluit al zijn zeven magazijnen in de Canadese provincie Quebec en schakelt over naar kleine particuliere dienstverleners. Volgens berichten in de media gaan zeker 1.700 tot 1.800 banen verloren en duizenden andere bij bezorgdiensten die de goederen van de magazijnen naar de klanten brengen.
Treinreizigers kopen steeds vaker online een treinkaartje. Het afgelopen jaar verkocht NS een recordaantal online treinkaartjes via de NS app en website: zo’n 20 miljoen (in 2019: ongeveer 12 miljoen). De meeste treinkaartjes worden inmiddels online gekocht.
Je kunt geen verbinding maken met klanten als losgekoppelde organisatie. Klanten zien jou als één organisatie, maar door silo’s kun je klanten verliezen.
Meer dan de helft van de Duitse e-commercetransacties vindt plaats op marketplaces als Amazon, Zalando en eBay.
Mobiliteits-app Moovit werkt samen met de reismarktplaats Distribution Technologies om gebruikers langeafstandsreizen in heel Europa te laten boeken. De app bevat nu een ticketsysteem dat in 40 Europese landen werkt.
De supermarkt rapportcijfers zijn bekend. NIQ en Circana mochten weer eenmalig de marktaandelen van een (steeds kleiner) deel van de supermarkten bekendmaken afgelopen dagen. En traditiegetrouw ontstond er ook weer wat discussie over wie van de twee gelijk heeft en wat de marktaandelen zijn van de formules welke niet door NIQ en Circana zijn gepubliceerd.
De onrust in de Nederlandse winkelstraat houdt aan. Onder druk van dalende volumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staan retailers voor grote uitdagingen. Uit de Retail Ranking 2025 van Q&A Retail blijkt dat slechts 11 procent van de retailers door consumenten op alle fronten goed wordt beoordeeld. Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase, waarmee hun toekomstbestendigheid onder druk staat.
Volgens een bericht van vermogensbeheerder Bernstein is het punt bereikt dat Temu meer bezoekers heeft dan Amazon.
Digitale betalingen zijn in het eurogebied in opmars, maar contant geld is in 2024 nog steeds het meest gebruikte betaalmiddel aan de kassa. Meer dan de helft (52%) van alle betalingen werd in 2024 contant afgerekend. In Nederland ligt dat met ongeveer één op de vijf aanmerkelijk lager. Dit blijkt uit een grootschalig, tweejaarlijks onderzoek van de Europese Centrale Bank (ECB) naar het betaalgedrag in het eurogebied.
Post- en pakketbedrijf DHL wil in thuismarkt Duitsland het aantal pakketkluizen ruim verdubbelen van nu 14.200 naar dertigduizend.
Hoe groter de stad, hoe kleiner de kans dat internetaankopen retour worden gestuurd. Dat wijst onderzoek van online warenhuis Wehkamp naar aankoop- en retourgedrag uit. Inwoners van de vijf grootste steden van Nederland sturen 14,6% minder artikelen retour dan het Nederlands gemiddelde. Inwoners van Amsterdam sturen gemiddeld de minste producten retour.
PostNL noemt 2024 financieel gezien een teleurstellend jaar. De genormaliseerde EBIT over 2024 komt naar verwachting uit op circa 53 miljoen euro. In december is er minder kerstpost verstuurd dan ze eerder hadden ingeschat. Een groter dan verwachte verschuiving naar niet-24-uurspost zette de marges onder druk, terwijl de loonkosten stegen door personeelstekorten en hoger dan verwacht ziekteverzuim.