More stories

Kledingwinkels beleefden topjaar door online

Kledingwinkels en schoenenzaken hebben vorig jaar meer omzet behaald dan verwacht. De gemiddelde omzetstijging kwam uit op bijna 5 procent en de schoenenwinkels zaten zelfs aan 8 procent, zegt branchevereniging INretail. Zelf had de sector rekening gehouden met 2 procent groei.

Retail

Belgische Deliveroo veegt eisen van tafel

De onderhandelingen tussen de directie en vakbonden bij Deliveroo in België zijn gisteren gesprongen. Het bedrijf blijft bij zijn standpunt dat bezorgers vanaf 1 februari enkel nog als zelfstandige aan de slag kunnen gaan en niet in vaste dienst.

Legal

Duco van Lanschot (Stripe Benelux): ‘2018 kan een heel interessant jaar worden’

Het leek Duco van Lanschot geweldig om een groeiend Silicon Valley tech-bedrijf te helpen voet aan de grond te krijgen in Europa, en dat is precies waar hij nu zijn tijd in steekt. Het Amerikaanse bedrijf Stripe, opgericht door de broers Patrick en John Collison, verzorgt betalingen voor honderdduizenden bedrijven. Het begon met online betalingen, maar Stripe doet tegenwoordig ook fraudesoftware en data-analyse.

Payment

Axivate Capital uit Neckermann

Axivate Capital, medeaandeelhouder van Emerce, trekt zijn handen af van webwinkel Neckermann.com. De Amsterdamse investeerder heeft vorige week zijn minderheidsbelang in de onderneming verkocht aan moederbedrijf Readen, meldt het FD.

E-commerce

E-commerce 2018: wat er op de agenda van de marketeer moet staan

Nu e-commerce wordt gedomineerd door nieuwe en opkomende technologieën, moeten marketeers een aantal belangrijke onderwerpen agenderen. Ze hoeven niet te verwachten dat de adoptie van e-commercetechnologieën afneemt. De digitale trends die we vorig jaar voorspelden (chat-assistenten, web-apps en machine learning in display advertising) zijn al volop in gebruik. Voor marketeers is het nu tijd om de volgende stap te zetten en volledig geïntegreerde customer journeys te realiseren. Dit door bijvoorbeeld AR- en VR-platforms te ontwikkelen. De volgende techtrends verdienen een plek op je to-do-lijst.

Online marketing

2,4 miljard euro winst voor Booking.com

Booking.com heeft in 2016 een nettowinst geboekt van 2,4 miljard euro, 400 miljoen meer dan een jaar terug. Met die cijfers passeert het Nederlandse bedrijf met gemak een Heineken, Philips of zelfs ASML.

Travel

Airbnb winstgevend en klaar voor de beurs

Kamerverhuurder Airbnb zou in 2017 een winst van 100 miljoen dollar hebben geboekt op een omzet die geschat wordt op 3,5 miljard dollar, 150 procent meer dan het jaar ervoor. Dat lijkt een uitstekende uitgangspositie voor een beursgang.

Travel

Drentse broers pakken handschoen op tegen Thuisbezorgd

Thuisbezorgd krijgt concurrentie uit Drenthe. Hendrik en Dirk de Gooijer uit Emmen, tot voor kort eigenaar van snackbar Oscars, starten Bezorgland.nl. Zij waren het percentage dat zij moesten afdragen aan Thuisbezorgd.nl beu.

Food

Kijkshop weer open voor executieverkoop

De curator van het failliete Kijkshop hoopt een doorstart te bespoedigen via een executieverkoop vanaf zaterdag. Vijftig van de 62 winkels gaan daartoe morgen weer open.

Retail
Premium

Ruud Stelder verlaat Lightspeed

Ruud Stelder verlaat het bedrijf Lightspeed, de Canadese onderneming aan wie hij zijn SEOshop eind 2015 verkocht.

E-commerce platforms

Zooplus groeit in 2017 tot 1,1 miljard

Online dierenwinkel Zooplus heeft de omzet in 2017 met tweehonderd miljoen euro zien toenemen tot 1,1 miljard euro. Ook in Nederland werd dubbelcijferige groei geschreven. De investering in versnelde groeit vertaalt 38 procent meer nieuwe klanten in het vierde kwartaal.

Duitsland

‘Aanbieders inboedelopslag online schimmig over prijzen’

Aanbieders van inboedelopslag zijn erg onduidelijk over de prijzen die ze hanteren. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

B2B Digital

‘Ahold Delhaize heeft online nog werk aan de winkel’

Online kan er bij Ahold Delhaize nog wel een schepje bovenop, constateert beleggersvereniging VEB, zeker nu Carrefour een flinke ambitie heeft uitgesproken.

Food

‘Werkwijze aanbieder vakantievilla’s De Reisplanner niet ok’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de praktijken van De Reisplanner. Dit bedrijf benadert consumenten via telefonische verkoop met het aanbod om voor 149,99 euro twee weken binnen 1 jaar gebruik te maken van een luxe villa in het buitenland.

Legal

Thuiswinkel.org en Consumentenbond bundelen krachten bij garantie-initiatief

Garantie is een groot goed, maar in de praktijk blijkt het voor consumenten vaak knap lastig om te krijgen waar ze recht op hebben, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.

E-commerce