More stories

Bovengemiddelde groei Duitse e-commerce in Q4 2016

Met een groei van 10,4 procent in Duitsland is de online- en postorderbusiness vruchten aan het plukken van de drukke kerstperiode. Voor beide takken resulteert het vierde kwartaal van 2016, mede dankzij de bijbehorende kerstperiode, in de hoogste omzetcijfers van dit jaar. In deze periode vindt ongeveer 30 procent van de jaarlijkse verkopen plaats. Dat laat het onderzoek van Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V. (BEVH) zien.

Duitsland

DPD bezorgt pakketten met drone via reguliere route

Bezorger DPD heeft in Frankrijk toestemming gekregen om de pakketbezorging op een reguliere bezorgroute uit te voeren met drones, in plaats van vervoer over de weg.

Logistics

Nieuw systeem scant inhoud winkelmandje automatisch

Panasonic heeft een systeem ontwikkeld dat automatisch de inhoud van winkelmandjes scant. De caissière hoeft niet langer artikelen langs een scanner te halen.

Retail

Retourpakket kost webwinkel 10 euro

Het kost webwinkels tien euro per pakket dat ze retour ontvangen, kosten die ze in twee derde van de gevallen zelf nemen. Ook al hoeft dat niet. Gemiddeld ontvangen webwinkels vijftien procent van de orders retour.

Duitsland

Hogere kerstomzet in (web)winkel

Winkeliers verwachten dit jaar een stijging van de kerstomzet met ruim 3 procent ten opzichte van 2015. Dat is inclusief de omzet van webwinkels, aldus Detailhandel Nederland.

Retail

Online concurrentie supermarkt nog zeer beperkt

De concurrentie van internet voor fysieke supermarkten in Nederland blijft nog altijd beperkt. De gemiddelde besteding per online bestelling bedraagt circa 90 euro. Dat concludeert het kennisplatform Supermarkt & Ruimte samen met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastGoed.

Food

Late bezorging irriteert bijna kwart van de online shoppers

Nederlanders die goederen of diensten via internet kopen zeggen dit jaar weer iets meer problemen te ervaren dan in 2015. Ruim vier op de tien online shoppers (42 procent) heeft volgens CBS moeilijkheden gehad te hebben bij het kopen van spullen of diensten via internet.

Fulfillment

Infographic: zo shoppen we online

Rondom de feestdagen is het heel druk in de winkelstraten, maar online draaien webshops ook overuren. Bijna de helft van de Nederlanders koopt het merendeel van hun kerstcadeaus online, zo blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van betalings- en technologiebedrijf Mastercard. En ja, er gaat wel eens wat fout. Zeventig procent heeft een product wel eens te laat ontvangen. Bij elektronica aankopen is men het meest bezorgd over de levering. In mindere mate is dat het geval bij interieurartikelen en kleding en schoenen. Bij de consumenten die weleens een product verkeerd geleverd kregen, werd in ruim drie kwart van de gevallen het probleem volledig opgelost door de webshop.

E-commerce

Airbnb heeft weer miljoenen nodig

De geldhonger van Airbnb lijkt niet te stillen. De online kamerverhuurder wil wederom 153 miljoen dollar ophalen, volgens CB Insights. Dat bedrag komt bovenop de financiering van 555 miljoen in september.

Travel

Kwart online shoppers is de dupe van namaakproducten (infographic)

Uit nieuw onderzoek van MarkMonitor blijkt dat 23 procent van de consumenten online onbedoeld een namaakproduct heeft gekocht. De meerderheid van de slachtoffers valt in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar. Van de gedupeerden zegt 71 procent dat deze ervaring een negatieve invloed heeft op hun perceptie van het echte merk. 59 procent is voortaan voorzichtiger met het aankopen van producten van het betreffende merk en 12 procent zegt er in de toekomst helemaal geen producten meer te kopen. Van de opgelichte consumenten heeft 32 procent geen actie ondernomen na het ontdekken van de oplichting en 29 procent heeft een klacht ingediend bij het betreffende merk.

E-commerce
Premium

Nederlandse bedrijven lijnen op voor Tmall

Benelux-baas Roland Palmer die hier Alibaba vertegenwoordigt, sprak met tweehonderd belangstellende bedrijven die vanuit Nederland online willen gaan handelen in China.

E-commerce platforms

Koopknoppen via sociale media werken niet

Koopknoppen bij sociale media als Facebook en Pinterest werken niet. Dat zegt e-mail marketing-specialist Campaigner. Er wordt nauwelijks omzet gegenereerd.

Conversie

Delivery Hero verkoopt Britse maaltijdbezorger aan Just Eat

De Britse maaltijdbezorger Just Eat heeft zijn directe concurrent Hungryhouse opgeslokt voor 200 miljoen pond. Hungryhouse was onderdeel van het […]

Food

Kwart webshops uit 2015 is al weer weg

Ruim tweeduizend van de tienduizend webshops die in 2015 de deuren openden bestaan niet meer, zo laten cijfers van Creditsafe zien.

Retail

Afgeplitst Media-Saturn groeit online tot 2 miljard euro

Het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, dat wordt afgesplitst van Metro Group, ziet de online jaaromzet met elf procent stijgen tot twee miljard euro. Nederland draagt voor zeker tweehonderd miljoen euro bij.

Retail