More stories

Gary Murray (AdBirds): ‘Zo ga je om met kanaalconflicten’

Gary Murray van AdBirds praat over de uitdaging voor merken om klanten direct te gaan benaderen: “Kanaalconflict is een groot probleem voor merken. Veel van de grote merken begonnen als groothandel, gingen naar retail en maakten vrij recent pas de overstap naar e-commerce. Uiteindelijk maakt het voor de consument niets uit, zolang de boodschap maar consistent blijft.”

Retail

Beleggers: Tijd voor overleg tussen bpost en PostNL

De Nederlanders en Belgen moeten met elkaar in gesprek gaan. Bpost is een serieuze partij met een serieus voorstel. Dat zegt beleggersvereniging VEB over het jongste overnamebod van de Belgische vervoerder op branchegenoot PostNL.

Logistics

2000 overhemden in app

Overhemden.com lanceert naar eigen zeggen als eerste nichewinkel een overhemden app. De app biedt een overzicht van meer dan 2.000 verschillende overhemden van nationale en internationale merken.

Fashion

De‘Longhi Group: B2C voor meer klantinzichten

Alberto Billato van De’Longhi Group vertelt over de uitdagingen die komen bij het openen van een B2C-kanaal naast een bestaand B2B-kanaal: “Intern en bij onze retailers was er de zorg dat het zou leiden tot kannibalisatie. Maar we concurreren niet op prijs. We willen onze klanten meer verkoopkanalen en een betere service bieden.”

Retail

Travix toont productinformatie airlines tijdens het winkelen

Travix is een proef gestart met Routehappy Hub zodat er meer informatie dan alleen prijs en beschikbaarheid kan worden getoond wanneer iemand een vlucht zoekt op bijvoorbeeld CheapTickets.nl.

Travel

Test voorbij, robots Just Eat officieel bezorgers

Just Eat gaat zelfrijdende robotjes inzetten om bestellingen van bezorgrestaurants af te leveren in de Londense wijk Greenwhich.

Logistics

Amazon opent supermarkt zonder kassa’s

Amazon heeft in zijn thuishaven Seattle een supermarkt geopend, maar dan zonder kassa’s. Amazon Go is voorlopig alleen toegankelijk voor werknemers van de retailer, maar wordt volgend jaar opengesteld voor het algemene publiek.

Food

Zalando opent Payments-dochter

Zalando manifesteert zich weer een stap duidelijk als e-commerceplatform door de oprichting van een Payments-dochter.

Duitsland

PostNL bevestigt vertraging postpakketten

Door een computerstoring loopt PostNL achter met de bezorging van duizenden pakketten. Het postbedrijf bevestigt de problemen tegenover De Telegraaf.

Logistics

Belgische banken gaan betaaloplossing Payconiq verder uitbouwen

Belfius, ING en KBC/CBC gaan de Belgische betaaloplossing Payconiq verder ontwikkelen en uitbouwen met loyaltyprogramma’s.

Digital Wallets

Foodora: ‘De vraag is groter dan het aanbod’

De bezorging van restaurantvoedsel is een enorm groeiende markt met veel aanbieders die nu toetreden. De grootste daarvan is Foodora. “Er is veel concurrentie en dat geeft aan dat het een gezonde markt is met veel vraag”, vertelt Luc van Emmerik. “Innovatie en differentie is nodig om de grootste speler te blijven.”

Food

Ensplore wil het ‘next gen’ reisbureau zijn

Het gloednieuwe online boekingsplatform Ensplore, een zusje van reistechnologiebedrijf Qenner, is gericht op consumenten die nog niet precies weten waar ze naartoe willen op vakantie. Volgens marketeer Jiska Willemsen is Ensplore een modern alternatief voor het reisbureau.

Travel

Thuiswinkel Awards verder als Shopping Awards

De Thuiswinkel Awards, die jaarlijks worden uitgereikt aan de beste e-commercebedrijven van Nederland, gaan vanaf 2017 verder onder een nieuwe naam: Shopping Awards. De organisatie noemt veranderend consumentengedrag en samenwerking met nieuwe parijen als ANVR en InRetail als oorzaak.

E-commerce

Speelgoedwinkels hebben het zwaar

Als er al veel speelgoed is verkocht voor Sinterklaas, is dat vermoedelijk niet via fysieke speelgoedwinkels gegaan. In de eerste negen maanden van 2016 nam de omzet met bijna 2 procent af ten opzichte van een jaar eerder, aldus CBS.

Retail

Hoe Heineken online bier verkoopt aan consumenten

Carlos Marquez Arroyo van Heineken noemt het de Nespresso voor bieren: een tweeliter biertap voor thuis. “We verkopen The Sub in vijf landen via e-commerce. Het is groter dan alleen Heineken: we verkopen al veertien merken waarvan nu drie op abonnement.” De grootste uitdaging is volgens Arroyo logistiek.

Strategy